Gå til innhold

Forslag til fotokurs

Anbefalte innlegg

Jeg har primært fotografert ute, men nå som vinteren er kommet fik jeg ideen at lære om fotografering i studio; produkt- og modellfotografering, lyssetting (et stort emne kan jeg forstå) og i det hele tatt hvordan man går frem.

Jeg har søkt en del, bl.a. så jeg nogen kurs i lyssetting på fotopia som lød veldig interessante, men som desverre alle er i Trondheim, ikke Oslo. Utover det sitter jeg igjen med at de fleste kurs jeg klarte å finne bare omhandlet helt grunnliggende ting omkring kamerabruk som jeg allerede vet.

Jeg ønsker derfor tips om kurs i studio-fotografering. Kunne også vært interessant å være "fluen på veggen" og bare observere en god fotograf i aksjon. Forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan anbefale "Workshop Lys" hos Oslo Kameraklubb. Du får prøve deg frem med lys to hele dager. Da jeg tok kurset ble vi delt opp i grupper avhengig av kameramodell og interesser, og vi fikk eksperimentere med bl.a. vanlig blitz, fullt studioutstyr, fargefiltre, lysmaling med lommelykt, og mulighet til å fordype oss i temaer vi hadde spesiell interesse for (om du vil prøve produktfotografering f.eks). Veileder var alltid tilgjengelig for spørsmål, demonstrering og gode idéer til spennende lyssetting.

Kunnskapen om lyssettingen er grunnlaget du må ha for å gjennomføre idéene dine. Når det er på plass vet du i stor grad selv hva du må gjøre for å få til produkt- eller modellfotografering slik du vil ha det.

Lenke til kommentar

Jeg har vært på fotopia sitt lyssettingskurs.

De holder til i Oslo, så de har vel normalt sett kursene der, bare å sende de en mail så får du nok høre om det er planer om flere kurs, for det var virkelig lærerikt det lyssettingskurset!

Først teori del så ble vi avdelt i to grupper, en for de som hadde vært i studio mange ganger før og en til de av oss som var nyere til studio bruk. Mye mye bedre enn noe jeg har funnet på nett, ettersom man fikk prøve å ta bilder og faktisk være i studio! :)

Lenke til kommentar
vanskelig å melde seg på et kurs i lyssetting som koster det samme som en ekstra blits. frister mer å kjøpe flere blitser og prøve selv da;)

Enkelte klager av og til på at det blir tatt mye dårlige bilder til tross for at folk har veldig mye dyrt utstyrt, og du illustrerer årsaken på en glimrende måte. ;)

Enkelte har naturlig talent eller mye tid til å utforske på egenhånd og klarer seg fint uten opplæring. For andre er det dyre fotoutstyret i praksis verdiløst uten kunnskap man enkelt kan tilegne seg ved å betale for kurs.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...