Gå til innhold

Reaksjon på moderering - stenging av tråd


Anbefalte innlegg

Nok ein gang, det er sikkert dei som har betre innsikt i sånt enn meg, men eg kan ikkje basere min moderering på antagelser.

 

Vel, jeg ville mene det er det som har blitt gjort her. Det er ikke en tullepost og dersom det er en fast bruker som har skrevet posten har han/hun faktisk tatt seg bryet med å logge av.

 

Hvis det ikke er en bruker som har logget seg ut, men en gjest, så kan man diskutere hva som er riktig å gjøre.

 

Uansett har du da antatt at dette var et tema som ikke var av sensitiv art og stengt temaet.

 

En annen ting jeg legger merke til er at en annen moderator, Juliess, allerede har vært inne og moderert feilaktig gjesteposting i samme tråden uten å mene at trådstarter brøt reglene for gjesteposting.

 

Men jeg tror vi kan sende denne ballen frem og tilbake uten å bli enige, jeg ville bare gjøre oppmerksom på noe jeg mente var feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjekker dere om de faktisk bryter retningslinjer selv?

 

Jeg rapporterer dette på lik linje med alt annet, men merker at jeg ofte må rapportere både 2 og 3 ganger før det skjer noe. Dette er jo selvfølgelig fordi en moderator ikke har noe lyst til å undergrave autoriteten til en annen mod. Noe som er forståelig.

Det har litt med at me ikkje ynskjer å moderere andre moderatorer og. I enkelte tilfeller kan det være greit, men som oftest lar me enten rapporten stå til den aktuelle moderator sjølv får sett den, eller tar kontakt med vedkomande.

Lenke til kommentar

Sikkert av grunnen jeg nevnte. De tilfellene jeg har sett har alle vært gjort av en moderator som er lite aktiv på modereringsfronten (av det jeg har sett ihvertfall), så lite trolig at denne hadde fått øye på disse rapporteringene selv. Stiller ikke den aktuelle moderator (den som har begått regelbruddet) i et godt lys når det står "endret av *navnet til en annen mod*" neders i posten. Som sagt; moderatorer må opprettholde en viss respekt og autoritet som ikke må undergraves.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar
Moderatorer burde også ha tilgang til og fjerne teksten fra advarsel loggen.

 

Det vil bety at moderatorer samtidig får tilgang til å sjekke e-postadresser registrert på brukere, sjekke pm-innbox til brukere, kunne slå av forumet, slette forum osv. Sletting av teksten er noe som kun kan gjøres gjennom tilgang til kontrollpanel og den tilgangen begrenser vi til et absolutt minimum for av sikkerhetsmessige årsaker og for å best mulig sikre brukernes personvern og anonymitet. :)

 

Ellers, kontroll av moderatorteamet utføres jevnlig, det kommer ofte tilbakemeldinger og det føres kontinuerlig en kvalitetssjekk. Vi arbeider med å gjøre dette enda bedre. Klager på moderering og moderator kan ta noen dager, rett og slett fordi det er en person som er satt til dette og klagebehandling skal gjøres grundig. Ikke bare ses kjapt på. Det er ingenting i veien for å ta kontakt med den aktuelle moderatoren først, det skjer ofte og det hender at moderator omgjør egen moderering på bakgrunn av ny informasjon som er kommet.

Lenke til kommentar

http://wiki.diskusjon.no/index.php/PM

 

Det stod ingen steder i de gamle retningslinjene, ei heller forelå det noen skikkelig nedskrevet rutine for når det kunne brukes. Dette vil komme klarere frem i nye retningslinjer, samt at vi vil tydeliggjøre hvilken rettigheter vi gir brukerne bedre.

 

Sjekk av pm har kun funnet sted etter klage over misbruk. I slike tilfeller blir den/de berørte brukerne informert.

Lenke til kommentar

Det er som sagt absolutt siste utvei ved ganske alvorlege tilfeller. Ingen har lyst å sjekke ein brukar sine personlege meldingar, men om det kjem inn rapporter og klager med bevis som er av svært alvorleg grad kan ein administrator sjekke innboksen, normalt kun for å verifisere om meldingen det vart rapportert om faktisk eksisterte.

 

Ellers er eg heilt enig i at det godt kan stå i retningslinjene, eller i det minste at retningslinjene refererer til Wiki-artikkelen Dotten lenka til.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...