Gå til innhold

Python 3.0 er ute

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

#!/usr/local/bin/python

import string, sys

# If no arguments were given, print a helpful message
if len(sys.argv)==1:
print 'Usage: celsius temp1 temp2 ...'
sys.exit(0)

# Loop over the arguments
for i in sys.argv[1:]:
try: 
	fahrenheit=float(string.atoi(i))
except string.atoi_error:
print repr(i), "not a numeric value"
else:
celsius=(fahrenheit-32)*5.0/9.0
print '%i\260F = %i\260C' % (int(fahrenheit), int(celsius+.5))

Hvorfor er dette stygt?

Personlig syns jeg XML/XHTML er langt "pene", men disse kan heller ikke sammenlignes med Python.

(Eksemplet er hentet fra A.M. Kuchlings hjemmeside.)

Lenke til kommentar
Ja... det er virkelig språket for de late.

Visuellt sett er det forferdelig å se på. Bare... noe jeg syntes ^^ hadde et håp om noen delte den meningen da.

Selv syns jeg Python er pent, og det har fordelen at det er relativt vanskelig å skrive stygg/obfuskert kode, sammenliknet med språk som Perl, C/C++ osv. Og bruken av innrykk istedenfor brackets av ymse slag bidrar også til ryddigere layout på kildekoden :thumbup:

Kan du nevne et annet språk som ser så mye penere ut enn Python?

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Ja... det er virkelig språket for de late.

Visuellt sett er det forferdelig å se på. Bare... noe jeg syntes ^^ hadde et håp om noen delte den meningen da.

Selv syns jeg Python er pent, og det har fordelen at det er relativt vanskelig å skrive stygg/obfuskert kode, sammenliknet med språk som Perl, C/C++ osv. Og bruken av inntrykk istedenfor brackets av ymse slag bidrar også til ryddigere layout på kildekoden :thumbup:

Kan du nevne et annet språk som ser så mye penere ut enn Python?

Unnskyld meg... men inntrykk bør være obligatorisk selv med brakker, så det er jo bare vås. De som ikke gjør det er jo bare skutt i huet. Da er det jo et jævla kaos i alle parter. Noe som ser penere ut.. hmm... alle!

Lenke til kommentar
Det eksister jo beautifiere! Bare bruk dem. Så får du det sånn du vil.

Problemet med kode er:

1: programmerere gjer det på sin måte.

2: "Snarvei er rett vei"

Å skrive kode på "sin måte" og så "beautifiere" den vil eg kalle hol i hovudet strategi. Kvifor skal ein gjere jobben to gonger og kvifor skal ein tillate drittkode i utgangspunktet.

For ustandard kode er drittkode pr definisjon uansett kor genial koden er.

Har sett min del av drittkode opp gjennom tida og av ein eller anna merkeleg grunn har python-koden ofte inneholdt litt bedre kvalitet enn anna kode, rett og slett fordi syntaksen krever struktur i koden.

meastp:

Bra eksempel på kode, hadde dette komme inn i svnen på jobben hadde eg nok personleg drept koder som hadde sjekka det inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...