Gå til innhold

RAID?

siggizz

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig så spesielt med RAID til overklokking:D...har ikke skjønt det enda

og en ting til...kanskje det ikke skal være under her men det får da være....hvordan skal man overklokke et Asus Gforce2Mx DeluxeCombo kort....er glad i dette kortet:P men mistet 3dmark og vet ikke hvor jeg finner det igjen!:cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-01-17 19:36, siggizz skrev:

Hva er egentlig så spesielt med RAID til overklokking:D...har ikke skjønt det enda

og en ting til...kanskje det ikke skal være under her men det får da være....hvordan skal man overklokke et Asus Gforce2Mx DeluxeCombo kort....er glad i dette kortet:P men mistet 3dmark og vet ikke hvor jeg finner det igjen!
:cry:

RAID har ingen ting med overklokking å gjøre. RAID står for Refudant Arrey of Independent Disks eller noe slikt. RAID har flere muligheter, men er vanligest i Level 0, 1, 0+1,5 og 10.

Level 0: To harddisker benyttes til å dobble kapasiteten. (2x den minste disken)

Fordeler er:

Langt høyere lese hastighet til disken og noe høyere skrive hastighet.

Minus: Ingen toleranse i forhold til disk failure, feiler en av disken mistes all data.

Level 1: To disker brukes til å speile data. Diskene fremstår som en disk med en kapasitet lik den minste disken som er benyttet.

Fordeler:

Begge diskene inneholder samme data, dette gir trygghet med tanke på disk failure.

Level 0+1: 4 disker benyttes i en konfig som benytter både Level 0 og 1.

Fordeler:

Høy ytelse samt høyere feil toleranse med tanke på disk failure.

Minus: Koster ganske mye.

RAID oppsett av harddisker er kjekt om det er behov for å behandle store mengder data som ved video redigering. Større servere benytter også ofte RAID.

Det finst to typer RAID hardware og software. IDE RAID kontrollerne som er vanlige på mange hovedkort nå er software baserte.

Overklokking av Skjermkort:

Det enklesteer å laste ned en liten reg. oppdatering som heter coolbit.reg. Etter du har lagt denne oppdatereingen til registert kan du overklokke alle GF2 kort.

http://home.no.net/pakalle/download_data/n...ia/coolbits.reg

Som legge til følgende i registeret:

[HKEY_LOCAL_MACHINESoftwareNVIDIA CorporationGlobalNVTweak]

"CoolBits"=dword:00000003

Overklokking muligheten finner du under:

Display Properties > Advanced > Geforce > Additional Properties > Hardware Options

BenchMark programmet 3Dmark 2001 kan lastes ned fra:

http://www.madonion.com

Pål Kallevåg

-----------------

Hardware.no

-----------------

EpoxAMDTaiSolPapstCrucialApacerIbmMaxtor

[ Denne Melding var redigert av: pkalle på 2002-01-17 20:22 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-17 21:09, Cool skrev:

Hva du mener med att på nye hovedkort er software RAID?

Tror ikke att det er det på mitt MSI K7T266 PRO-R.

Jeg kjører 2 disker i RAID 0 og jeg synes det er mye raskere i hvertfall.

Den kontrolleren som står på hovedkort er software basert. Ikke hardware som SCSI f eks. er.

Ytelsen er bare en av forskjellen mellom Hardware baserte og Software. Det er større feil prosent med software RAID. Hardware RAID systemer/kontrollere har som regel egen prosessor og minne (kontroller-RAM). Hardware kontrollere/RAID støtter langt flere RAID Level en 0,1 0g 0+1, ofte Level 5 og 10. Hardware RAID støtter også ofte hotswap av harddisker.

Lenke til kommentar

okay....takker...det hjalp meg mye!!

Hm...en ting til...jeg så på en "dobbel" strømforskyning på en webshop....kan den monteres i et vanlig tower eller må man ha en spesiel desktop til det.....har sett en linux server der de brukte noe slikt...det var to maskiner montert sammen med felles, over-deksel!.......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...