Gå til innhold

Riktig oppsett på IDE-kablene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2001-09-29 18:03, Aganon skrev:

?? Det er da ikke noe lurt og sette hd´n alene på primary & CD-brenner´n & DVD´n på secondary det blir jo bare tull når du skal kopiere en plate





 

Det er lurt med tanke på hastighet på hd'en og jeg har i alle fall ikke hatt problemer med å brenne en plate med cd-rom og brenner på samme kanal.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-09-29 18:03, Aganon skrev:

?? Det er da ikke noe lurt og sette hd´n alene på primary & CD-brenner´n & DVD´n på secondary det blir jo bare tull når du skal kopiere en plate





 

Hovedsaken er at IDE kabler ikke er fullduplex. Hvis et er meningen å brenne "on the fly" dvs direkte fra Cd-rom til brenner bør CD-rom og brenner ikke stå på samme IDE kabel.

 

Personlig pleier jeg å lage image først for å sikkre bedre data overføring.

 

Har også brent over 100Mbit nettverk uten problemer.

Lenke til kommentar

Jeg hadde satt HD som pri_master og cd/dvd

som pri_slave og brenner som sek_master.

Har hørt att noen brennere blir lit grinete hvis dem ikke får vere master.

 

Har ett tilegsspørsmål jeg.

Hvis du setter en HD på 5400rpm og en på 7200rpm på samme ide kabel?

Vill den raske hd`n bli tregere eller vill di jobe uavhenig av verandre med tanke på hastighet å ytelse.?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-09-29 19:24, petter_n skrev:

Jeg hadde satt HD som pri_master og cd/dvd

som pri_slave og brenner som sek_master.

Har hørt att noen brennere blir lit grinete hvis dem ikke får vere master.


Har ett tilegsspørsmål jeg.

Hvis du setter en HD på 5400rpm og en på 7200rpm på samme ide kabel?

Vill den raske hd`n bli tregere eller vill di jobe uavhenig av verandre med tanke på hastighet å ytelse.?



 

Forskjellig rotasjonshastighet har ikke noe å si. Det er noe annet å sette en ATA33 disk eller CD-rom enhet sammen med en ATA66/100 disk

Lenke til kommentar

Quote:



Forskjellig rotasjonshastighet har ikke noe å si. Det er noe annet å sette en ATA33 disk eller CD-rom enhet sammen med en ATA66/100 disk



 

Så alle enheter på en ide kontroller må kjøre samme ata hastighet? Det stemmer i så fall ikke med hva som står i bios'en eller at man i device manager kan sette forskjellig "mode" på enheter koblet til samme kontroller.

 

Bortsett fra hvilken dma mode hd'er kan overføre med, har det noen effekt å koble til en enhet til?

 

Eksempel:

Du har en ata33 disk som primary master og kobler til en ata33 disk som primary slave. Vil lesing/skriving med primary master gå treigere selv om ikke den andre disken er i bruk?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-09-30 13:33, BiosFlasher skrev:


Eksempel:

Du har en ata33 disk som primary master og kobler til en ata33 disk som primary slave. Vil lesing/skriving med primary master gå treigere selv om ikke den andre disken er i bruk?




 

Nei, master device har en ørliten høyere prioritet en sec device. Dette har ingen er betydning i bruk.

 

Det er kjent at ATA100 disker som bruker Mode5 kan ha problemer om det settes CD-rom enheter og gamle harddisker på samme IDE kabel. Spesielt om desse ikke støtter ATA33/66/100. Det er spesielt merkbart med eldre CD-ROM enheter som bare støtter PIO mode.

 

Som sakt en IDE kanal er ikke fullduplex (fullduplex = sende og motta data samtidigt, halfduplex = sende eller motta).

 

Dette kan ha invirkning når det er karv til stbil overføring av mye data som ved brenning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...