NgZ Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) Vet ikke hvor stor interesse det er for dette, men jeg har fattet en del interesse for Beageboard etter å ha lest denne tråden. Jeg kjenner det klør i fingrene etter å bestille en (Det er jo en dings! =D ), men samtidig så er jeg jo veldig usikker på hva den egentlig kan brukes til. Har den et bruksområde i det hele tatt? Den har jo, for å si det mildt, relativt begrensede tilkoblingsmuligheter. Filserver, htpc-bruk eller noe annet er det jo ikke snakk om. Jeg vet at ihvertfall en forumbruker har ett, men at man har ett er selvfølgelig ikke noe hinder for å poste teorier, bruksområder eller delvis relatert svada. Tenk å grave frem en utrangert/ødelagt ultraportabel/liten bærbar der skjermen virker, og koble den opp. Evt. kjøpe en liten 9"skjerm og en eller annen form for strømforsyning med batteri og et sammenrullbart keyboard, og være ekstremt übernerd på forelsninger. Det MÅ jo simpelthen være mye deilig å gjøre med en slik snasen liten sak. red. manglet en e i emnetittelen. Endret 8. desember 2008 av NgZ Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Hmm. Den så kul ut. Kjipt at det ikke er nettverksstøtte på den, ellers skulle jeg bestilt et par. Kunne tenkt meg å bruke den for å holde liv i mine IR-mottakere og X10 transmitere. Prøver å spare strøm ved å ikke måtte ha gang i en ekstra maskin, og løsningen så langt er ekstra kabling, men det funker dårlig. Har kjøpt meg en USB over TP sak, men den lager krøll. Linken dør ut etter en stund. Lenke til kommentar
Del Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Finnes jo masse å velge i for denne typen produkter, hvor du har fullt opp med muligheter og tilkoblinger. På samme størrelse finner du blant annet denne: http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:1576440;c:101153 Er du villig til å øke størrelsen litt til mini-ITX er det masse billig og bra: http://www.multicom.no/CBC.aspx?q=c:100141;pl:0 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Har kjøpt meg en USB over TP sak, men den lager krøll. Linken dør ut etter en stund. Har måttet vente et halvt år (travelt semester dette gitt), men i dag har jeg klart å feilsøke litt, og det virker ikke som det er USB over TP saken som er problemet. Så da er vell sannsynligvis forklaringen at nettverksimplementasjonen av LIRC ikke er helt på topp. Så da må jeg kanskje trekke tilbake det jeg sa. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 Jeg funderte så smått på om det ville være mulig å bruke den som en slags mini-htpc. Litt usikker på hvor godt den ville taklet h.264 i større oppløsninger da. Pluss at hardwarestøtte kan bli et problem, da den ville trengt en form for eksternt nettverskort og muligens et tvkort og. (S-video-oppløsningen er vel relativt begrenset?). Det er jo begrenset med drivere til ARM for forskjellig maskinvare. Skal snuse litt rundt når hjemmeeksamen er over. Ser på flere forum at folk tenker høyt om ulike småskjermer og annet tilbehør man trenger for å lage en liten bærbar. Vil tro den er rimelig effektgjerig. Kan vel fore den med et par oppladbare AA-batterier. Skjermen må jo og ha sitt, da. Lenke til kommentar
olear Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Lite minne og mangel på nettverk begrenser mulighetene etter min mening. Gi meg rev2 med 512MB og nettverk (pcmcia/mini-pci port duger) så kjøper jeg den Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 (endret) Tja, i følge dette innlegget (fra xbmc-forumet) så bør det være mulig for beagleboard å klare 1080p H.264. Ikke at jeg skal gå god for den påstanden. Klart, ethernet og 512mb ram hadde ikke vært dumt. Ikke helt lett å holde seg oppdatert på ulike gpu-moduler og hva de er i stand til å gjøre, dessverre. Det er jo en del variasjoner blant ulike slike devboards. Nå er egentlig ikke 1080p noe krav formeg, men per nå er det vel heller lite den faktisk kan spille av. Har ikke oversikt over hvilke pakker som finnes til hvilke distroer på ARM. GPU-modulen i beagleboard kommer vel ikke med opensourcedrivere heller? Var det ikke du som påpekte det i en annen tråd, olear? Endret 8. desember 2008 av NgZ Lenke til kommentar
olear Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Ja, skjermkortet er jeg ikke begeistret over, noe som utelukker bruksområde innen multimedia for min sin del. Som de nevner i sine specs er enten kernel-modulen eller xorg-modulen ufri (kanskje begge?), noe som betyr at du er avhengig av at produsenten oppdaterer driverene hele tiden (kernelen forandrer api nesten hvert kvartal, X.org er ikke bedre). Støtter kortet vanlig xvideo osv? eller må man patche MPlayer osv for å utnytte GPU? Minnet setter også en stor demper på alt, 128mb? Det duger bare ikke til noe GUI-basert uten enorm tweaking. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 Tja, det er vel noen youtube-videoer av ubuntu arm som kjører greit på den. Men foreløpig skjer all video og lyd-prosessering i software. Om ikke driverne blir åpne, vil jeg si det er et større hinder enn ram-mengden. Det ryktes at rev c vil komme med 256, men det er jo ikke all verden det heller. Har litt på følelsen av at dette er litt som openmoko - det kan bli bra, men er ikke helt der enda. Openmoko er i det minte helt åpen, så man har ihvertfall ikke den samme driverproblematikken. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 (endret) Jeg kommer mest sannsynligvis til å kjøpe meg et Beagleboard eller 2. Blir nok brukt til hovedoppgaven min (bachelor elektronikk) dersom jeg får den godkjent og jeg ikke ombestemmer meg innen den tid. Og sikkert en del andre embedded prosjekter, sannsynligvis mest relatert til lyd/musikk. EDIT: TI har lansert bibliotek for bruk av DSP'en på dette kortet til videobehandling http://linuxdevices.com/news/NS3952085142.html Gode nyheter med tanke på hovedoppgaven min, men jeg visste allerede at det bare var et tidspørsmåk Endret 9. desember 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
kommers Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Sjekk bloggen til Koen Kooi: Beagleboard har fått en venn: Pico DLP! En mini-prosjektor virker interessant! (clicky) Endret 15. desember 2008 av kommers Lenke til kommentar
ways Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Ja, skjermkortet er jeg ikke begeistret over, noe som utelukker bruksområde innen multimedia for min sin del. Som de nevner i sine specs er enten kernel-modulen eller xorg-modulen ufri (kanskje begge?), noe som betyr at du er avhengig av at produsenten oppdaterer driverene hele tiden (kernelen forandrer api nesten hvert kvartal, X.org er ikke bedre). Støtter kortet vanlig xvideo osv? eller må man patche MPlayer osv for å utnytte GPU? Minnet setter også en stor demper på alt, 128mb? Det duger bare ikke til noe GUI-basert uten enorm tweaking. den gamle xbox'en har 64 MB ram. den kjører xbmc (xbox media center). så det er faktisk mulig å presse noe ut av lite ram. men nå har xbox et dedikert nvidia skjermkort da. Lenke til kommentar
olear Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 128 er for lite (ngen diskusjon fra min sin side). Jeg kjøper kortet når minnet blir 256+ og nettverk følger med (eller mulighet til å koble til over noe annet en serial/usb). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå