Gå til innhold

Erfaringer med Olympus FL-36R-blits?


Anbefalte innlegg

Sensorstøy er ikke spesielt forskjellig sett mellom samme generasjon sensor fra Olympus og Canon. Det er større forskjell i dynamisk rekkevidde.

 

Ikke udelt enig. Mitt E-400 leverer betydelig mer støy oppover ISO-skalaen enn f.eks. 350/400D. Og iallfall innen overskuelig fremtid er det vel fremdeles slik at en gitt oppløsning mottar mer lys på en fysisk større brikke med dertil større bildepunkter, selv om det er ulike produsenter.

Men jeg har iallfall fått med meg at E-3 leverer merkbart bedre på dette feltet, så det er herved notert bak øret...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke udelt enig. Mitt E-400 leverer betydelig mer støy oppover ISO-skalaen enn f.eks. 350/400D. Og iallfall innen overskuelig fremtid er det vel fremdeles slik at en gitt oppløsning mottar mer lys på en fysisk større brikke med dertil større bildepunkter, selv om det er ulike produsenter.

Men jeg har iallfall fått med meg at E-3 leverer merkbart bedre på dette feltet, så det er herved notert bak øret...

Jeg ser jeg formulerte meg litt klomset. :) Jeg mener selvfølgelig moderne sensorer. Differansen mellom E-3 og 40D er omentrent på samme nivå som forskjellen mellom 40D og D300. Det er en forskjell, men ikke så markant.

 

I parantes bemerket har Olympus fått litt kritikk før for å overeksponere uten eksponeringskompenasjon på E-410 og E-510, og det kan være at de har ilagt mer undereksponering på E-420, og at man derfor får noe mer støy på grunn av dette (jeg vet ikke dette, men det virker logisk).

 

Når det kommer til eksponering gjør jeg det samme uansett.

 

Spotmåling og manuell, måling på hånden min og overeksponerer ett steg. Works like a charm.

Lenke til kommentar

Vel, det er jo et relativt spørsmål. I vanlige kontorlokaler med jevn belysning fra flere lamper, holder det jo å plassere seg slik at man kommer i samme lys som motivet. Da holder jeg en hånd cirka 45 grader mot motivet mitt og måler på hånden. Jeg kan selvfølgelig måle direkte på ansiktet, men da legger motivet i større grad merke til at jeg er der, begynner å pose og så videre. Når jeg skal ta bildet vil jeg helst ha eksponeringen klar allerede, da har jeg en ting mindre å tenke på, og kan fokusere på komposisjon og motivet som sådan.

 

Det vil ikke være helt korrekt i alle tilfeller, men det er rimelig nøyaktig. Det som er viktigst for meg, er at jeg har en konstant eksponering i relativt kontrollert lys.

 

For mer forseggjorte portrettbilder foretrekker jeg uansett spotmåling.

 

Jeg har ikke brukt noe annet enn manuell + spot siden september i fjor, og kan ikke tenke meg å gå tilbake. Blenderprioritet og matriksmålinger er ikke et veldig intelligent system. Det lures lett av motlys, en lampe i bildet, en himmel, et vindu eller annet.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
Det er en avsindig lav pris. :)

 

Ja jeg måtte sjekke tre ganger om det virkelig var rett blits..

Men det ER FL-36R til 999,- hos Elite Foto på Nesttun i Bergen.

 

Jeg vet hva denne koster ut fra Olympus så dette skjønner jeg ingenting av..

Har ihvertfall skaffet meg enda en til samme pris uten diskusjon :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...