Gå til innhold

Karakterkrav for Krigsskolen?


RomeoIndia

Anbefalte innlegg

Hei Folkens! ;)

 

 

Er sikker på at jeg søker meg til Krigsskolen om få år (Hæren, Bachelor i lederskap og militære studier), går studiespesialiserende på dette tidspunkt. Karakterene mine ligger på snitt 4,3

 

Jeg har svært god fysikk, ingen angst-allergi-sjukdom-osv... Godt syn og hørsel... (foreløpig) bra psyke og har alltid taklet å lede andre mennesker. Stort sett alle egenskaper som jeg leser Krigsskolen vil ha... Men de sier selvfølgelig ingenting om hva karaktersnitt kadettene hadde fra vidergående skole :hrm:

 

Har vi noen kommende yrkesmilitære eller andre vitende her på forumet som kan hjelpe meg? :) Tar selvfølgelig imot eventuelle tips også!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det varierer veldig fra år til år. De er også i en slik situasjon at de kan gjøre unntak, vurdere forskjellige karakterer forskjellig (om du har et par 2ere i fag fra 1. klasse og et par totimersfag, mens du har 5-6 i alle fordypningsfag, norsk osv. så kan de se med litt skjønn på det). Det finnes ingen absolutt grense.

Jeg ville dog definitivt prøvd å få et bedre snitt. Det blir bare flere og flere søkere til krigsskolen/utdanning i militæret generelt, så konkurransen blir ikke mindre framover. Med 4,3 i snitt er du sannsynligvis godt inne i grenseland for hva de vl ha inn på gjennomgående krigsskoleutdanning. Om du først går HBS (eller for den saks skyld en annen befalsskole), får svært gode tjenesteuttalelser etc., så stiller kanskje saken seg annerledes.

Lenke til kommentar

Takk, du gjorde meg litt klokere der... :cool: Har du noen erfaring fra KS selv? Teller karakterene mye i tillegg til resten av vurderingen under opptak?

 

Her er de skriftlige prøvene jeg også lurer litt på

 

• Engelsk

• Matematikk

• Samfunnsorientering

• Figurkombinasjoner

• Tallrekker

• Ordforståelse.

 

Er figurkombinasjoner og tallrekker lignende som de Mensa gir ut? Går på IQ altså?

 

Ikke gidd å svar dersom du er busy :whistle: Spørsmålet er rettet mot eventuelle andre også...

Lenke til kommentar

Jeg sitter på vakt på en nedlagt base, så er ikke akkurat busy :p

Har ikke gått KS selv, men kombinasjonen kjedelige vakter + tilgang til forsvarets intranett + svært varierende internettilkobling gjør at jeg sitter inne med en god del "trivia-kunnskaper" om forsvaret :p

 

Karakterene teller mye for å komme deg til opptaket. Om du får plass på skolen er det resultatene fra opptaket som bestemmer, i større grad enn karakterer.

 

Det er altså gjennomgående krigsskoleutdanning du vurderer?

Lenke til kommentar

Au da, førstegangstjeneste eller? :p Søker meg direkte etter vidergående, da blir det 4 år hvor en liksom-befalskole gjelder for første året. Etter det blir det tjenesteår, full pakke.

 

Så jeg kan bli avvist bare pga. karakterene allerede før opptak?! Hva gjør jeg om det ikke er tilstrekkelig? Du nevnte jeg kunne få noen ekstra points om jeg tok BS først... Stiller kanskje ikke de dem samme krava? :ermm:

Lenke til kommentar

Du kan bli avvist på grunn av for dårlige karakterer. De tar ikke inn alle søkerne til opptak. Hvor "grensen" (i hermetegn fordi den er flytende) går varierer fra år til år. Jeg kjenner for øvrig prinsippet med gjennomgående KS.

 

Om de ikke vil ha deg på gjennomgående krigsskoleutdanning, så anbefaler jeg å gå hærens befalsskole (personlig ville jeg gått mekinf./kav-linjen om det ikke var for særdeles mangelfull fysikk...), og ta opp fag som privatist det året, og så søker du KS i slutten av skoleåret. Du trenger ikke gjennomføre pliktåret som sersjant for å søke KS, så i praksis blir dette det samme som å gå gjennomgående krigsskoleutdanning.

Eventuelt kan du gjennomføre sersjantåret, og eventuelt en deployering til utlandet, og så kan du søke krigsskole. Om du da har gjort en god jobb, med gode skussmål fra tidligere sjefer og et godt tjenestebevis, så vil du sannsynligvis komme til FOS KS selv om karakterene dine kunne vært bedre.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er meningen du skal vite nøyaktig hva prøvene på opptaket består i. Det er jo meningen at de skal måle noe generelt, så om du trener spesifikt på de oppgavene så blir det feil. Slik er det i alle fall med oppgavene en får på opptak til spesialstyrker og flygeskolen.

Men ut fra det som står på hjemmesidene, så virker det som

 

 

Fremmedlegionen er for øvrig en dårlig idé. Husk at sivil utdanning er gull verdt i forsvaret det også, så å studere noe mens du trener og forbedrer karakterer er slettes ikke dumt, for så å søke på nytt et år senere. At du har søkt før brukes ikke mot deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...