Gå til innhold

styrketrening og langdistanse?

Anbefalte innlegg

HEI!

jeg har mange spørsmål, og jeg akter å stille dem her, bare for å si det^^ er godt klar over at jeg har laget en 3 - 4 tråder^^

uansett: jeg diskuterte løping med en venn her om dagen, og han stilte seg skeptisk til at je trente styrketrening sammen med langdistanse. han mente at jeg ville bli tregere i langdistansen av styrketrening. er dette sant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke sant i det hele tatt.

Hva vennen din la i ordet "tregere" vet jeg ikke, men regner med han mente mindre utholdende.

Men hvilken treningsmetode er det snakk om? Hvilken muskelgrupper er i bruk? Driver du med langdistanse så er det gunstig for deg å drive utholdende styrketrening. 20++ repetisjoner med knebøy er en god øvelse relatert til løping. Men du må oppi konkret bakgrunn informasjon om hva du snakker om når du starter en ny tråd!

Lenke til kommentar

Hva vennen din la i ordet "tregere" vet jeg ikke, men regner med han mente mindre utholdende.

Men hvilken treningsmetode er det snakk om? Hvilken muskelgrupper er i bruk? Driver du med langdistanse så er det gunstig for deg å drive utholdende styrketrening. 20++ repetisjoner med knebøy er en god øvelse relatert til løping. Men du må oppi konkret bakgrunn informasjon om hva du snakker om når du starter en ny tråd!

jeg trener stortsett fullkropp tror jeg...er ikke sikker, skal jeg være ærlig..

kjører 4x4 på framtrekk, baktrekk, nedtrekk fram og bak, benkpress, knebøy og manualer.

kjører også en del intervaller da:P

men hvilken bakgrunninformasjon vil du ha? :p

Lenke til kommentar

jeg trener stortsett fullkropp tror jeg...er ikke sikker, skal jeg være ærlig..

kjører 4x4 på framtrekk, baktrekk, nedtrekk fram og bak, benkpress, knebøy og manualer.

kjører også en del intervaller da:P

men hvilken bakgrunninformasjon vil du ha? :p

Var det du nevnte nå jeg var ute etter. Ettersom du bare har knebøy som beinøvelse, vil du ikke bli "tregere", tvert imot heller raskere og mer utholdende. Kne- og hofteleddstrekkerne er hovedmusklaturen som tas i bruk når du løper, og det er nettopp disse musklene det er hovedvekt på når du tar knebøy. Hva som kan skje, er at musklaturen din øker i masse og gjør deg tyngre, som åpenlyst fører til at det kreves mer energi i å forflytte seg. Men trener du utholdende vil volumøkningen ikke være særlig stor. Utholdende styrketrening gir samme effekt som langkjøring når en relaterer til å bedre kapilærnettet i musklene dine(mer blodceller, dvs. mer oksygen og næringstoffer).

Trening av overkroppen gjør at du blir større og tyngre, men det går fint, til en viss grad selvsagt. Må tenke på at du faktisk bruker blant annet skuldre, rygg og biceps når du løper(mest aktive i sprint)

Endret av Finne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...