Eyzteinn Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Jeg har nettopp kjøpt meg en mitubishi carisma 1,6 dao 97-mod. Tenkte å utføre en liten service på bilen selv, men trenger svar på noen spørsmål før jeg begynner med dette, håper noen har svar Spørsmål 1: Hva salgs olje bør jeg bruke? Mineral, halvsyntetisk eller helsyntetisk? Hvor stor betydning har merket på oljen å si? (billige / dyre oljetyper) Spørsmål 2: Det trengs å etterfylle kjøleveske på bilen, mens jeg inspiserte la jeg merke til at kjølevesken hadde en rød farge istedenfor den vanlige blå, hva betyr dette - og er det farlig og blande? Spørsmål 3: Bør man bytte tennplugger regelmessig - i så fall hvor ofte? hvordan kan man merke at en tennplugg er "slitt" uten å ta de ut? Har merke mye å si på tennplugger? Takk for alle svar! Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 1. 10w-40 ville jeg valgt, gjerne fra Mobil1, God olje til en rimelig penge. 2. Da er det den rød typen kjølevæske som brukes, og må du etterfylle med rød og ikke blå. De skal ikke blandes sammen. 3. Tennplugger byttes vel sånn ca 60 000 eller et par tre år, gjennomsnittlig på biler. Varierer litt fra bil til bil. Greieste er å kjøpe orginale plugger. Men om du kjøper noe annet, så for all del sjekk om de er like før du setter dem inn, så ikke pluggen er for lang og butter i stempelet når du skal starte igjen. Skal jo alltid sjekke om de er like, men dobbelt sjekk med uorginalt. Lenke til kommentar
Eyzteinn Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 Ok, er denne 10w-40 helsyntetisk? Er denne en slik rød frostveske? Må jeg til en mitsubishi forhandler for å få tak i originale tennplugger? 1. 10w-40 ville jeg valgt, gjerne fra Mobil1, God olje til en rimelig penge. 2. Da er det den rød typen kjølevæske som brukes, og må du etterfylle med rød og ikke blå. De skal ikke blandes sammen. 3. Tennplugger byttes vel sånn ca 60 000 eller et par tre år, gjennomsnittlig på biler. Varierer litt fra bil til bil. Greieste er å kjøpe orginale plugger. Men om du kjøper noe annet, så for all del sjekk om de er like før du setter dem inn, så ikke pluggen er for lang og butter i stempelet når du skal starte igjen. Skal jo alltid sjekke om de er like, men dobbelt sjekk med uorginalt. Lenke til kommentar
Piperenser Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 1. Bruk helsyntetisk olje av god kvalitet, Mobil1-Castrol etc. 10-40 holder vanligvis, dersom du bor i kalde strøk bruk 5-40. 2. Ja. 3. Hadde nok kjøpt tennplugger hos merkeforhandler, da er du sikker på å få rett plugg. Disse motorene skal ha enten Denso Iridium eller NGK V-line, finnes ingen andre plugger på markedet med tilsvarende egenskaper. Har sett mer enn et motorhavari på disse motorene med feil type tennplugger. Lenke til kommentar
Eyzteinn Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 takk for god hjelp! Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Ble det noe orden på Carisma'n ? Lenke til kommentar
Eyzteinn Skrevet 14. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2008 Ble det noe orden på Carisma'n ? Det skal jeg love deg! Selv om jeg klarte å glemme og sette inn igjen "oljepluggen" før jeg fylte på ny olje, så 1.5 liter rant ut på verkstedgulvet huff.. men bilen går som aldri før, kjørte en tur fra hamar til lillehammer i dag Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Det er jo bra det Man lærer jo av sine tabber.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå