Gå til innhold

Kubuntu live-cd og Fujitsu Siemens Amilo 3553

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den starter opp i den menyen hvor jeg kan velge å starte Kubuntu uten å installere, deretter kan jeg velge språk, før hele greia går rett i prompt. Dvs, svart skjerm med bare mulighet for å skrive kommandoer.

Det samme skjer i den teksten jeg linket til;

"En siste test var gjort på en Fujitsu Siemens Amilo Notebook 3553. Her testet jeg bare oppstart fra live-cd, det vil si muligheten til å teste operativsystemet uten å installere det. Dette gikk ikke så bra, linux startet, men ikke grafisk, bare terminalen"

Skriver jeg så "sudo reboot", så starter pc'en om igjen, så det virker som om det bare er det grafiske grensesnittet som mangler, men jeg er ikke noe "racer" i Linux, så jeg aner ikke hvordan jeg kommer meg videre derfra.

Hadde vært j**** fint å få installert Linux her, for siden jeg kjøpte denne pc'en med Vista har det ikke vært annet enn problemer, og Microsoft sitt standardsvar på løsning er selvfølgelig å oppgradere alle de programmene jeg har brukt i en årrekke uten noen som helst problemer tidligere. Drit irriterende ...

Mvh Dan

Lenke til kommentar

Kan høres ut som at den grafiske serveren ikke klarer å starte opp. Vi kan jo titte i loggen og se om det er et problem som kan la seg fikse. Det gjør du med følgende kommando:

cat /var/log/Xorg.0.log | grep EE

Alternativt kan du se om du finner safe graphics mode (i den menyen der du velger å starte uten å installere), men jeg tror denne muligheten har blitt gjemt litt bort i de siste utgavene.

Lenke til kommentar
Kan høres ut som at den grafiske serveren ikke klarer å starte opp. Vi kan jo titte i loggen og se om det er et problem som kan la seg fikse. Det gjør du med følgende kommando:

cat /var/log/Xorg.0.log | grep EE

Alternativt kan du se om du finner safe graphics mode (i den menyen der du velger å starte uten å installere), men jeg tror denne muligheten har blitt gjemt litt bort i de siste utgavene.

Prøvde nå dette, men det ble bare en laaaang smørbrødliste med feilmeldinger jeg ikke gidder å anstrenge meg særlig for å legge inn her. Basisen i dette tror jeg ligger i at katalogstrukturen ikke fantes.

Du kan med fordel også kjøre følgende kommando og gi oss output:

startx

Prøvde dette også og fikk samme lange smørbrødliste som ovenfor, men denne gangen var basisen i at den ikke fant noe skjermkort.

Spørs om brenningen av CD gikk feil. Personlig sverger jeg nå til å bruke USB-penn, det går mye fortere på alle måter. Sjekk ut unetbootin og usb-creator.

Neppe. Har brent fra ISO på både Ubuntu og Kubuntu to ganger hver med samme feil. Mandriva derimot går så det griner.

Konklusjon: *ubuntu støtter ikke Fujitsu Siemens Amilo 3553 ... ennå ...

Mvh Dan

Endret av Dan Hansen
Lenke til kommentar

Ja, det blir nok ikke noe knoting for å få ubuntu opp å kjøre. Har tidligere kjørt Kubuntu og var ellers svært fornøyd med det, og eneste grunnen til at jeg valgte å gå tilbake til Windows var behovet for en funksjonell videoeditor. Fant ingenting som fungerte ordentlig, men nå som jeg har ny pc tenkte jeg å gi det et nytt forsøk.

Som sagt funket Mandriva helt ypperlig, men jeg gjorde ingen forsøk på installeringer av Cinelerra, simpelthen fordi jeg ikke skjønte hvordan det skulle gjøres. Prøver igjen litt senere. Installerte ellers Cinepaint, men av en eller annen grunn kom den ikke opp i oversikten over installerte programmer (menyen).

Sitter nå og kikker litt på (leser om) Fedora, OpenSUSE og PCLinuxOS, så hvis noen har noen synspunkter på dem hører jeg gjerne om det ....

Mvh Dan

Lenke til kommentar
Takker for det, men ettersom jeg ikke kan kjøre *buntu så stopper det nesten seg selv.

Noen anelse om hvordan jeg gjør det i Mandriva? Ser veldig ut til at jeg "lander" på akkurat den distroen...

Mvh Dan

Ser det ligger pakker for Mandriva på linken Del gav for kdenlive(se under "Downloads").

Lenke til kommentar

hmmm

Finner den ikke jeg altså. Kanskje fordi jeg bruker Mandriva One?

Lurte ellers på å kjøpe Mandriva Linux Powerpack 2009, men så vidt jeg kan se på denne siden er det ingen forskjell på Free og Powerpacken utover at Powerpacken kommer med proprietære drivere ferdig installert. Noe man selv må gjøre i Free-utgaven.

Dessverre er Freeutgaven slik at den ikke kan kjøres fra Live-cd men må installeres, og det er jeg ikke helt moden for ennå (mangler noen sikkerhetskopier i Windows).

Ellers takker jeg for god hjelp, og det ser endelig ut til at jeg kan komme løs fra Microsoft's klamme grep en gang for alle ...

Mvh Dan

Lenke til kommentar

Har ikke forsøkt hverken fedora eller debian. Tør simpelthen ikke. Har lest til øyet blir vått og stort, og min konklusjon er at i teorien skal Mandriva være best for meg akkurat nå. Tenker da på hardwarestøtte etc - samtidig som jeg på en måte "falt for" Mandriva første gangen jeg installerte det, noe som ikke akkurat forsvant da jeg installerte Free-utgaven i kveld. Det er bare elegant ...

Mvh Dan

Edit: Hadde jeg kunne kjørt KuUbuntu hadde nok det vært førstevalget - men som nevnt tidligere i denne tråden så virker det ikke hos meg overhodet. Må understreke at jeg på ingen måte tror eller føler at Mandriva er en "erstatning" for Kubuntu, men et alternativ. Og jeg er ikke skuffet :-)

Endret av Dan Hansen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...