Gå til innhold

Bill.mrk: Lite kompetent student søker hjelp ang. ny pc


Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig greid å skrape sammen penger, så en ny pc står på handlelisten.

 

Jeg har sett på en del av de "hjelp.."-postene her, og forsøkt å samle noen av de komponentene som er anbefalt. Det jeg ønsker av min pc er at den er hurtig og stabil, samtidig synes jeg det er viktig at den holder et lavt støynivå.

 

Komponenter er som følger:

 

  • Chieftec Dragon Medium Tower m/dør Sort

Asus A7N8X Deluxe/GD hovedkort Socket A

 

AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz 333 MHz bus

 

GlacialTech CPU-Vifte Socket A/370/FCPGA

 

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB CL2.5 x 2

 

Seagate Barracuda V 120GB IDE 7200RPM

 

Pioneer DVD-spiller IDE 16x/40x Tray

 

Asus CD-brenner IDE 52x/24x/52x

 

Sapphire Radeon 9500 Atlantis PRO 128MB

 

Samsung 17" LCD Syncmaster 171N TCO99

 

Totalsummen ser ut til å bli kr 15 351, og det er stort sett det jeg har råd til.

 

Har noen forslag til endringer i dette oppsettet? Jeg tenker da spesielt på om jeg trenger mer kjøling, om jeg bør velge mer stillegående cd/dvd-spillere, om kabinettet er godt tilpasset oppsettet og om komponentene generelt sett fungerer godt sammen.

 

På forhånd takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser veldig fin ut den. Kan jo ta en Combo-Drive koster jo bare 800-900kr. Du har vel floppy, tastatur, mus, strømledning og headst/høytalere fra før. Hvorfor mer stillegående CD/DVD? Den går jo ikke rundt så lenge du ikke har CD i. Husk svart CD/DVD or floppy, ikke noe viktig men det ser mye mer stilfult ut. Hva med S-ATA disk? Selv så har jeg mottoet:" Kjøp en dyr CRT, isteden for en billig LCD!" Men ellers er den fin! :D

Lenke til kommentar

Har vurdert combo-drive, men droppet det av den enkle grunn at det ikke var noen oppført i komplett's pc-bygger.. det er vel enkelt å bestille utenom og installere, men det gjør meg lite å ha to spillere.

 

Kabinettet har dør, så jeg regnet det som lite viktig å ha sorte deksler på de enhetene.

 

Hva vil en S-ATA-disk gi meg av fordeler fremfor den jeg har valgt? (Jeg kan som nevnt ganske lite)

 

Jeg setter også pris på om noen kan fortelle meg hvorvidt jeg kommer til å få problemer med overoppheting av komponentene her. Må jeg kjøpe vifter til kabinettet utenom, eller følger det med noe standard? Trenger jeg ekstra vifter?

Lenke til kommentar

Skal du kjøpe fra komplett byggeren, evt. psdata m.m. eller skal du bygge selv. Anbefaler det siste, da får du det du vil, og det er en morsom utfordring.

 

Vil anbefale en bedre cpu-vifte. Har en glacial-tech selv, og er ikke spes happy med den.

Ellers er det god plass til et par 80mm vifter på chieftech kabinetter. Disse og kjøler fåes på www.microplex.no

 

Ellers virker det som et fornuftig oppsett, noe slikt jeg kanskje ville gjort selv. Er også enig at en dyr crt monitor er bedre enn billig lcd, men det er et valg en må gjøre selv.

Lenke til kommentar
Da har jeg endelig greid å skrape sammen penger, så en ny pc står på handlelisten.

 

...

 

Totalsummen ser ut til å bli kr 15 351, og det er stort sett det jeg har råd til.

 

På forhånd takk for svar

 

dersom du er fattig student, er vel 15 351 ganske mye penger å bruke! det kan da være mulig å spare 5000!

Lenke til kommentar
Da har jeg endelig greid å skrape sammen penger, så en ny pc står på handlelisten.

 

...

 

Totalsummen ser ut til å bli kr 15 351, og det er stort sett det jeg har råd til.

 

På forhånd takk for svar

 

dersom du er fattig student, er vel 15 351 ganske mye penger å bruke! det kan da være mulig å spare 5000!

 

Hvordan?? Skal du ha noe av det nyeste, er det ikke mye å spare.

 

Kanskje dårligere ram

Ikke dårligere hdd

Ikke dårligere skjermkort

Ikke dårligere cpu burde ha barton når han bestiller nå

Stedet å spare penger er monitoren, men er det såå mye å hente da??

Lenke til kommentar

Tror en eller annen bc-bygger er lurt for min del, ser nok av poster fra mer erfarne brukere her som sliter med diverse problemer fra egen bygging. Ingen god ide å slippe meg løs i en pc, da blir det krøll..

 

Når det gjelder skjermvalget synes jeg selv at denne virker å være helt grei. Responstiden er på 25 ms, det er vel tilstrekkelig for de fleste spill og filmer? Jeg har testet denne skjermen på vanlig tekstbehandling og en film (ice age), er fornøyd med det. Er det likevel noen ulemper med denne skjermen som gjør at jeg bør vurdere noe annet? Tror ikke jeg vil bruke særlig mer enn 5000 på skjerm.

Lenke til kommentar

Ser at mange ikke er enige i skjermvalget, er det noen som har prøvd denne? Har lite lyst til å blåse 5000 kroner på en middelmådig skjerm..

 

Legg gjerne ved linker til skjermer dere mener er bedre valg. Jeg er litt kresen på design, den bør være sort og med smale kanter (les: den bør ligne på Syncmasteren). Men jeg er seff åpen for andre forslag, tar imot alt med takk.

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt enten en 171, 172 modell fra Samsung, de er begge bra, eller hvis du skal spille mye kan du også ta den siste Hitatchi CML174SX modellen som jeg selv sitter på, den rokker enda hardere enn samsung modellene på både on/on rate (hvor fort pixlene slår seg på, av og på igjen - den ligger på under 16ms på hitatchien og rund 20-25ms + på samsungene.) og fargedybde.

Lenke til kommentar

hvis du er fattig student, så kjøper du ikke PC til 15000kr. Kjøp CRT skjerm hvis du skal spille, da gode LCD koster skjorta. Hvis du SKAL ha LCD så husk at en 17" LCD = 19" CRT, så trenger du egentlig 17" LCD?Ville selv gått for mye billigere CPU og IHVERTFALL billigere ram om du ikke skal klokke. Barton = DDR 333 + RAM DDR400 = overkill

 

skjermkort ville jeg kanskje kjøpt radeon 9100, solgt det om ca et år (fått omtrent samma prisen) og kjøpt 9700 eller noe annet bra som har dettet i pris.

 

Ellers vil jeg anbefale annen kjøler, vifter kan man alltids kjøpe på komplett (12dB papst)

Lenke til kommentar

Hallo.

 

Gå for Samsung monitor du. Kjører selv akkurat samme skjerm og det er vel som han ene sa. Det er stort sett bare Hitachis nye som rokker mere når det gjelder LCD.Syncmaster monitorene har faktisk vunnet en del tester rundt omkring i verden. Når det gjelder vifta så bytt ut den med Glacialtech igloo silent breeze 19 db. den funker meget bra på min 2700+ så det er ikke noe galt med disse viftene. Har idle temp. på 46/47 grader. Silent breeze koster en 200 lapp. Lykke til med PC`en :smile:

Lenke til kommentar

Skjønner egentlig ikke det der med "fattig student", har aldri skrevet det. Er sponset av lanekassen.no..

 

Får vel prøve å bytte til litt billigere og enklere RAM, valgte DDR400 kun fordi det var det eneste som stod oppført av valgmuligheter (komplett tjener penger på sånne som meg).

 

Til deg som hadde Syncmaster 17x, fungerer den greit i krevende spill? Jeg er ingen gamer, men det hadde vært gøy å kunne kjøre de nyeste spillene tilfredsstillende.

 

Vil det være gunstig for meg å velge Sapphire Radeon 9100 (kr 941) i stedet for 9500 Pro (kr 1775)?

Lenke til kommentar
Ser at mange ikke er enige i skjermvalget, er det noen som har prøvd denne? Har lite lyst til å blåse 5000 kroner på en middelmådig skjerm..

 

hihi - jeg betalet nesten 6 lapper for Hansol 711 i sommer :D

Er fornøyd med skjermen. Funker til både film og spill. Litt betenklelig med en 5'er på HW.no og en :( hos TV2(PCWorld) hjelper deg...

Uansett, 17" er et must på LCD!!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...