Gå til innhold

Hvor fort kan man kjøre uten å få bot?


Slacks

Anbefalte innlegg

ca 10% på nåla høres ikke ille ut.

hvis man ligger i f.eks 100 på nåla er det gjerne 92-93 på GPS(nøyaktig) som er den faktisk hastigheten, hvis man da tenker på at politiet har noen km de trekker fra grunnet unøyaktighet, så stemmer det med ca 10%.

pilitiet har ingen sikkerhetsgrense på 10% nei, de trekker fra noen km fra det dem måler, men på de fleste biler er 10% over grensa ca lovlig hastighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dere har aldri tenkt på at slikt varierer fra bilmodell til bilmodell, fra rulleomkrets til rulleomkrets? Eller enda bedre, slitasje og unøyaktighet i drev og overføringer (for de som har litt eldre biler)

 

min 2005 modell neste ubrukte bil viser også ca 5-6km mindre enn det jeg faktisk kjører når jeg ligger i 80.

der går alt på elektronikk og rulleomkrets er programmert inn riktig.

 

alle bilene jeg har kjørt har ihvertfall vist mellom 5% og 10% feil på speedometeret i forhold til faktisk hastighet.

Lenke til kommentar
min 2005 modell neste ubrukte bil viser også ca 5-6km mindre enn det jeg faktisk kjører når jeg ligger i 80.

der går alt på elektronikk og rulleomkrets er programmert inn riktig.

 

alle bilene jeg har kjørt har ihvertfall vist mellom 5% og 10% feil på speedometeret i forhold til faktisk hastighet.

Hva tror du skjer med rulleomkretsen på dekkene dine når de går fra 8mm mønster til 2mm mønster? Eller at du benytter deg av en annen dekkdimensjon? Poenget er at "alle speedometer viser så og så mye feil" er en tommelfingerregel man ikke bør satse livet sitt på... Og her i tråden ble det framstillt som at det var en universiell sannhet at alle speedometer viser 10% feil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Bruk GPS til å sjekke, mange vil bli overrasket over hvor feil det viser.

 

På min bil har jeg, når speedo viser 100, 98 med sommerdekk og 96 med vinterdekk. Kommer ofte bak biler som kjører 70 i 80-sone (eller tilsvarende), når hverken vei- eller kjøreforhold ellers gir grunn til å kjøre under fartsgrensen, de tror sikkert at de kjører i 80.

Lenke til kommentar
Hva tror du skjer med rulleomkretsen på dekkene dine når de går fra 8mm mønster til 2mm mønster? Eller at du benytter deg av en annen dekkdimensjon? Poenget er at "alle speedometer viser så og så mye feil" er en tommelfingerregel man ikke bør satse livet sitt på... Og her i tråden ble det framstillt som at det var en universiell sannhet at alle speedometer viser 10% feil.

 

jeg har ihverfall aldri annen rullediameter enn det som sitter på bilen nå(samme på sommer og vinter)

stemmer det at de blir slitt, og får en litt annen rullediameter, men dette er ganske lite.

 

Dette skjer når dekket mitt er slitt:

si at jeg har en diameter på 19"(17"felg+2"gummi), hvis man regner med gummien

19"=48,26cm

dette gir omkrets på 145.33cm (688,08 runder pr km)

hvis dekket er slitt 6mm vil omkretsen bli 145.14cm(688,98 runder pr km), altså en endring på hele 19mm på rullomkretsen(sett at dekker har en diameter på 19")

i løpet av 1km vil forskjellen tilsi neste 1 runde på dekket, altså ca 1,45m.

hva dette tilsier i foskjell i km/t aner jeg ikke, men det sier seg selv at det ikke er mye.

 

så du kan bare glemme slitasje på dekk.

 

er ikke en universell sannhet, men de aller fleste viser ~10% feil, politiet trekker også fra litt når de måler, så på de fleste biler funker det med ~10% mer enn fartsgrensen.

Lenke til kommentar

Kan du bevise at min bil er 10% feil?

Nei, så ikke si dette til folk som ikke vet bedre!

 

Litt lengre oppe her, (innlegg #23) her motsier du

faktisk deg selv ved å si at din 2005 viser 5-6km/t

mindre enn dett du kjører i, noe som ikke er 10%

som på alle biler...

 

 

Politiet trekker fra hvor mange km/t i timen sa du forresten?

 

Nei, slutt å annbefale uvitende folk å kjøre relativt

godt over grensa når du ikke kan bevise det!

Om speedoen der er riktig og de har hørt på deg,

så tar du bota på 2900, sant?

Lenke til kommentar
min 2005 modell neste ubrukte bil viser også ca 5-6km mindre enn det jeg faktisk kjører når jeg ligger i 80.

jeg sier ikke akkurat 10%, men ca,

min viser 5-6km mindre enn det jeg ligger i 80, dette er 7,5% feil

 

ang hva de trekker fra så sier regelverket dette for lasermåling:

 

Den fart som apparatet viser skal benyttes som måleresultat.

Sikkerhetsmargin på 3 km/t er automatisk fratrukket før visning i displayet."

 

så, fartsgrensen er 80, mitt speedometer viser 90, men min faktisk hastighet er 85, politiet trekker fra 3km, dermed er jeg nede i 82 på.

 

jeg sier forresten at de fleste kan kjøre ca 10% over inkl. marginen.

jeg sier også at de fleste speedometere viser rundt 10% feil, etter egen erfaring stemmer dette stort sett greit(ja, jeg kjører mye rart av biler), men alltid greit å ikke regne med de 3km som blir trukket fra.

 

er ikke en universell sannhet, men de aller fleste viser ~10% feil, politiet trekker også fra litt når de måler, så på de fleste biler funker det med ~10% mer enn fartsgrensen.

 

edit: de fleste har jeg sagt hele tiden, jeg anbefaller heller ingen å kjøre over grensen, sier bare hva folk stort sett kan forholde seg til.

men, for å være helt "firkantet" bør man si at man skal forholde seg til det som står på speedometeret.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Du sier det gjelder for de fleste, men hvem gjelder det ikke for da?

Kom med litt konkrete svar, ikke bare svada!

 

Jeg har hatt en Accord, 4 Kadett´er og en Vectra

som har vært under 3% feil..

 

Jeg kjører mye rart stadig vekk jeg også,

men kan ikke si det i flertall er biler med 10% feil..

 

Enkelt og greit: Vet du ikke hvor mye feil speedometere ditt er,

så ligg i den grensa skiltene sier, da har du også ditt på det tørre

om det viser for lite og du skulle få bot..

Lenke til kommentar

hold deg 10km under grensa, så er man sikker.

kjørte en bil en gang som viste litt mindre enn det man kjørte(Samara tror jeg), så for å være sikker bør man ligge godt under fartsgrensen.

 

Pluggen: gidder ikke svare på de useriøse spørsmålene dine lengre.

Lenke til kommentar

De er på ingen måte useriøse, men du råder andre til å ligge relativt

mye over grensa uten noe mer enn påstander ditt og påstander datt!

 

Har ikke sagt noe om at du skal ligge 10km/t under jeg,

det var dine ord...

 

Om du skulle kjøre litt fortere enn det som står på speedometeret

så kan du få bilen inn på en sjekk der boten vil bli trukket tilbake,

men innen rimelighetens grenser naturlig nok..

Lenke til kommentar
Om du skulle kjøre litt fortere enn det som står på speedometeret

så kan du få bilen inn på en sjekk der boten vil bli trukket tilbake,

men innen rimelighetens grenser naturlig nok..

har du noe bevis på dette, noen gang hørt om en slik sak?

når ble det greit å bryte loven for at bilen ikke er i skikkelig stand?

 

det jeg absolutt vil anbefall folk er å sjekke hvor mye speedometeret viser feil og kjøre etter det, evt bruke speedometeret på GPS, det er mye mer nøyaktig enn det du har i bilen.

 

 

blandt annet dette spørsmålet er useriøst fra din side:

"Du sier det gjelder for de fleste, men hvem gjelder det ikke for da?

Kom med litt konkrete svar, ikke bare svada!"

 

forresten, fra wikipedia(ikke verdens beste kilde men):

"Speedometer i biler er oftest for lavt justert, slik at de viser 80 km/t når bilen kjører fra 68 til 76 km/t. Slike feiljusteringer kan gi forskjell i oppfatning av farten mellom den som kjører foran i en kø og de som kjører bak, med farlige forbikjøringer som mulig resultat."

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Nei, men fikk den beskjeden fra Hedmark Politidistrikt..

Det var snakk om få km/t som f.eks ved skifte av dekk/dekkdim.

etter siste kalibrering..

Du får time hos trafikkstasjon der de kjører den på "tralla",

for så å lese av farta på speedometeret kontra reéll fart.

De bruker forresten stort sett "bremsetestbenken" til dette.

 

 

Nei, det var et seriøst spørsmål.

Du sier det gjelder for de fleste, da tenker folk:

Gjelder dette meg eller ikke?

 

Derfor ber jeg deg komme med fakta for hvem dette IKKE gjelder.

Biler som er riktig justert med riktig dekk/dekkdim, osv, osv.

 

Du skjønner vel at om folk leser disse annbefalingene dine,

og følger de blir sure om de får en bot på mellom 600-2900

fordet de hadde en av bilene som ikke gikk under "reglene" dine?

 

 

Edit: Fra Wikipedia: "Speedometer i biler er oftest for lavt justert!

 

Edit2: Ser nå at bilen din viser 5-6km/t for lite, så du motsier deg selv her ;)

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Du kan ligge ca 15% over det nåla viser uten å få bot.

 

Nåla viser litt mer enn den egentlige farten og politiet har en sikkerhetsgrense i underkant av 10%.

 

F.eks så kan nåla peke på 90 km/t i en 80 sone uten at du får bot.

Det er godt gjort å dytte så mange usannheter inn i et så kort innlegg...

Ok da. Hvis politiet måler med laser og man kjører med en annen bil enn de jeg kjører med til vanlig (Audi A6 -98 modell og Peugot 207 -07 modell) er nok noe av det jeg sier ikke helt sant, ihvertfall smørt på litt.

 

Prøver å rette opp litt:

Nåla på de en god del biler, viser litt mer enn den egentlige farten. Ca 2-5 km/t er ikke uvanlig. Dette er gjort med vilje av fabrikken. Såklart viser nåla på noen biler også helt rett. Dette varierer fra fabrikk til fabrikk. Vet ihvertfall at Audi legger inn en "sikkerhetsmargin".

I mitt tidligere innlegg siktet jeg til fotobokser, når jeg mente at politiet hadde en sikkerhetsgrense. Hvis politiet måler med laser, skal det nok mindre til for å få bot. Fotobokser er jeg ganske sikker på at har en liten sikkerhetsmargin.

For å ta et eksempel: Med vår Audi A6 kan nåla peke på 80 km/t i en 70 sone, når man kjører forbi en fotoboks uten å få bot. Pappa pendlet til og fra jobb på en strekning med 6 eller mer fotobokser tidligere, så var han som fant ut dette. Han hadde hele tiden nålen på 80 i 70 sonen når han kjørte forbi fotobokser, men en dag pekte nåla litt over 80, ca 82-83 da blinket fotoboksen og han fikk bot.

 

Er selv ikke noen råkjører som ligger på kanten hele tiden. Jeg følger heller flyten i trafikken og den ligger som regel litt over fartsgrensen.... ihvartfall på nåla ;)

 

Nå har jeg ikke dyttet noen usannheter inn i et litt lengre innlegg.

Lenke til kommentar

Alle målene her er tatt med fartsmålerskiltet som står på strekningen Stjørdal - Trondheim, 90-sone. (Alle testene er foretatt i biler med analog måleskive)

 

Mazda 323 1.5L -85mod speedo 90km/t - måler 90 (denne kvar klin nøyaktig uansett hastighet

Mazda 626 2.2L -95mod speedo 90km/t - måler 84

Toyota Rav4 2.0L -06mod speedo 90km/t - måler 82

Toyota HiAce 2.4L -90mod speedo 90km/t - måler 85 (kjører fint 100km/t her og får vanligvis 89 på skiltet)

 

Her er det store avvik, og jeg er mest imponert over Raven som kom så "dårlig" ut. Dette er vel som oftest grunnen til at det går tregt på motorveien bak disse bilene. Og den gamleste bilen i denne "testen" var den mest nøyaktige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...