Gå til innhold

Hvordan gjøre en gammel PC stille igjen

Anbefalte innlegg

Med alle PCene jeg har eid opp igjennom årene har jeg erfart at de blir gradvis mer støyende. Det første året er de fint stille, etter tre år plagsomt støyende og etter 6+ år bråker de som små jetmotorer.

Spørsmålet mitt er, er det bare å skifte ut harddisk og viftene til CPU, grafikkort og strømforsyning, for å få PCen stille igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et kjent problem med ball-bearing type kabinettvifter. Disse er stillegående i starten, men de blir mer og mer slitt og bråker mer og mer. Til slutt vil de nesten høres ut som mormors gammle hårføner.

For å svare på ditt spørsmål, så ja. I korte trekk er det bare til å bytte ut vifter.

Når det gjelder PSU, ville ikke jeg anbefalt å bytte vifte på den.

Lenke til kommentar

PSU vifter er litt mer herk å bytte enn vanlige vifter.

For det er som oftest ikke plug and play, her må det skjøtes og når det skal skjøtes så vil du helst velge en løsning som fungerer så det blir litt ekstra jobb, pluss at en eventuell garanti / reklamasjon vil forsvinne.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
PSU vifter er litt mer herk å bytte enn vanlige vifter.

For det er som oftest ikke plug and play, her må det skjøtes og når det skal skjøtes så vil du helst velge en løsning som fungerer så det blir litt ekstra jobb, pluss at en eventuell garanti / reklamasjon vil forsvinne.

Jeg har byttet flere PSU vifter.

Det gjelder å velge en type vifte som har printkort med ledningene loddet på under klistremerkelappen, altså ikke med plast over. Da er dette problemfritt.

Samtidig pleier jeg å støvsuge PSU'en skikkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...