P@rm@nn Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 -Har en gammel pc jeg vil sette opp som dc hub. Hardwaren er denne: Cyric 133Mhz pr200+ 16Mb edo ram 1Gb Hd 500Mb hd Har også en bærbar med 75Mhz og 16Mb ram og win95 som fint klarer 75 brukere, med PtokaX-0.324.IceCubeIV hubben, så poenget med linux må være å kunne ha flere brukere en jeg kunne hat om jeg innstalerte Win95. Jeg trenger en distro som ikke er for vanskelig å sette opp(har bare lekt litt med Mandrake 8.2), helst en som konfigurere seg automatisk. Den har Cd-rom som jeg tror fungerer og mulighet til å boote fra denne i BIOS. Floppyen fungerer ikke. Har nettverskort, og pc er i lan som jeg kan legge distro på om jeg må innstalere via nettverket. -Kan noen annbefale noen gode Linux hubber, gjerne med noen ferdige script. Trenger ikke noe avaserte script, men helst et som kan gi meg flere "brukerklasser"(som vip som kommer in selv om det er fult, men ikke har OP rettigheter). Må også kunne stille hvilken port den skal bruke. Og skal være rask. PtokaX er så vidt jeg vet den raskeste hubben for windows, og denne hubben må i kombinasjon med distroen være raskere en windows oppsettet. Det beste hadde vært en "hub distro", noe alla "clarc conenct"(feilskrevet sikkert), bare som dc hub. Designet for å være det. Takker for alle forslag. Mvh P@rm@nn Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 OpenDCHub er vel den beste for linux vil jeg tro... Når det gjelder distroer ville jeg gått for en lettvektsdistro, iallefall ikke mdk, RH, SuSE, Lycoris, osv... Husk å droppe X... Dj_Offset hjelper deg sikkert :wink: MarcelSB Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 6. april 2003 Forfatter Del Skrevet 6. april 2003 OpenDCHub er vel den beste for linux vil jeg tro... Når det gjelder distroer ville jeg gått for en lettvektsdistro, iallefall ikke mdk, RH, SuSE, Lycoris, osv... Husk å droppe X... Dj_Offset hjelper deg sikkert :wink: MarcelSB Takk for tips OpenDCHub vurderte jeg faktisk for windows, har den liggende. Har du noen forslag til ligth linux distroer som ikke er for vanskelig å sette opp? Har sett lit rundt nå, og når jeg først innstalerte mandrake, det er bare så j3vlig mange distroer å velge mellom. Ikke lett for en linux n00b å bestemme seg (som et barn i en gotte butikk) Mvh P@rm@nn Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 Du kan jo ta en titt på Arch Linux... Har hørt mye bra om den.. MarcelSB Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 Short: Arch Linux is an i686-optimized linux distribution targeted at competent linux users (read: not afraid of the commandline) Er Cyrix en 686 prosesor? Ellers må du nok droppe Arch. Debian kan vel ikke være så vanskelig å sette opp siden du ikke skal bruke boxen til så mye? Er vel bare å apt-get'e hiuben, konfigurere og ha det gøy ? Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 6. april 2003 Forfatter Del Skrevet 6. april 2003 Short: Arch Linux is an i686-optimized linux distribution targeted at competent linux users (read: not afraid of the commandline) Er Cyrix en 686 prosesor? Ellers må du nok droppe Arch. Debian kan vel ikke være så vanskelig å sette opp siden du ikke skal bruke boxen til så mye? Er vel bare å apt-get'e hiuben, konfigurere og ha det gøy ? Akkurat det tenkte jeg også på, men på selve CPU'en står det 6*86, så tror det er en 686. Vedrøende Debian så vet ikke jeg(er derfor jeg spurte :wink: ). Tar i mot synspunkter. Skal som sagt ikke bruke den til så mye, egentlig bare innstalere noen programmer så la den stå. Etter en rask titt virket debian lettere å sette opp en arch, kan det stemme? Mvh P@rm@nn Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 Akkurat det tenkte jeg også på, men på selve CPU'en står det 6*86, så tror det er en 686. Vedrøende Debian så vet ikke jeg(er derfor jeg spurte :wink: ). Tar i mot synspunkter. Skal som sagt ikke bruke den til så mye, egentlig bare innstalere noen programmer så la den stå. Etter en rask titt virket debian lettere å sette opp en arch, kan det stemme? Mvh P@rm@nn Ingen av de er noe spesiellt lette å installere, men jeg kanskje tro at debian er en smule lettere, i og med at det er en større og mer utbredt distro. På den andre siden så vil jeg tro at arch er kjappere og gir bedre ytelse enn Debian, du kan jo prøve dem begge og se hvilken du liker best... Ikke glem å installere dependencies til OpenDCHub da :wink: Lykke til iallefall, og gidder du gi tilbakemelding om hvordan OpenDCHub funker? Har nemlig planer om å sette opp en slik sjæl MarcelSB Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 apt-get'er du huben så blir jo dependencies fikset. Det er jo genialt Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 vet ikke. Men det finnes vel noen servere som har den kanskje. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 7. april 2003 Forfatter Del Skrevet 7. april 2003 Greit så en oppsumering er altså: Arch er sansynligvis raskest. Vanskelig blir det å innstalere de for en N00b annyway, så spørsmålet er hvor vanskelig vi skal gjøre det. De sier "This distribution is not for newbies who fear the command line". En newbie innen linux er jeg definitivt, men ikke redd komandolinjen. Liten quote ...Then I found Arch Linux, it had a very simple install, small base, simple package management, a BSD style ports system and wonderful package updating. Høres jo flott ut, men spørsmålet er hvor mye basis man må ha innen linux for at det skal bli enkelt og fint. Er mistanken min om at distroen skal ha noen ytelses fordel over win95 så vil det bli komelisert uanset? Apt-get er en funksjon i debian rigth? Nesten som rpm i RH og Mdr, de kan legge in adressen hvor softwaren ligger på så komplimerer og instalerer den seg selv? Arch har ikke denne funksjonen? woody er dagens versjon av Debian? Edit: Lite dumt spørsmål till, hva mener de med Frebsd port system? Søkte litt, men fikk ikke så mye fornuftig ut av det jeg fant. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 p@rm@nn Hvordan det går med filserveren din ??? Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 7. april 2003 Forfatter Del Skrevet 7. april 2003 p@rm@nn Hvordan det går med filserveren din ??? Offtopic: Jo takker. Du mener dc hubben? Den går greit egentlig, har som sagt 75Mhz eren stående, og har sakte økt maxs users til jeg fant "the host spot", på 70 brukere. Håper å gå en ca 140 på min 133Mhz med linux. Ontopic: Laster nå ned debian, og gleder meg til å få innstalert det. Virket skummelt med Wget, men var veldig enkelt. Laster ned hele cd-speilet, så får håpe cd rommen funker. Synd jeg har en prøve i morgen og en i overmorgen, ellers ville jeg satt meg ned å begynt i dag, men får vel vente til tirsdag ettermiddag, og håper å ha hubben oppe før påske. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå