Gå til innhold

Harddisken får ikke strøm

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med en dritt IBM hdd nå. Det er en IBM Deskstar 46.1GB.

Den har hatt noen bad sectors en god stund, men detter har ikke vært en stor plage, men nå om dagen ble viktige Windows filer utsatt for dette, og fikk derfor ikke startet Windows. Om jeg setter hdden som slave i en annen pc, så klarer den ikke starte den pga den leser på bad sectors.

For å fikse dette skulle jeg kjøre Norton Disk Doctor, MEN såklart da skjer dette: hdden får nå altså ikke STRØM, ved oppstart så finner ikke biosen den og jeg hører heller ikke at hdden starter.

Jeg har prøvd noen forskjellige IDE og strøm kabler, har ikke fått til noe enda... har ikke prøvd alt men skal vel gjøre det nå.

Noen som har noen tips for hva jeg kan gjøre, eller om det finnes noen "billige" data rekonstruksjons firmaer jeg kan sende den til? (utenom bl.a. www.ibus.no da disse er schwin dyre for en privat bruker)

Vil svært gjerne ha igjen dataen på den... :cry:

Takk for oppmerksomheten.

EDIT: Om det er kortslutning (som jeg ikke aner hvordan har skjedd, funka tidligere og har ikke gjort noe med den), så er det vel bare det elektroniske delen som er føkka? Selve disken er vel i orden, kanskje det er noen som reparerer slikt eller no... bytte den ut med elektronikk som funker osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke akkurat svar på spørsmålet ditt, men hvis jeg hadde opplevd en ustabil harddisk med masse bad sectors etc så ville jeg kjøpt en ny så fort som mulig, og iallfall ikke lagret viktige data på den... Du visste at disken holdt på å ta kvelden; da burde du tenkt litt framover. ;)

Lenke til kommentar

hehe jeg vet det lysbryter... men det som også har skjedd, var at Plextor brenneren min fikk problemer, og det før hdden ble skikkelig føkka, så har ikke hatt mulighet til å ta backup.

Alt skjedde lissom i de siste 2 ukene, j..... irriterende hehe... :cry:

Men burde tatt backupe tidligere ja, trodde jeg hadde kontroll :p

maedox, hvordan får man et nytt slikt kort på hdden? Noen reparasjonsbutikker eller noe som gjør slikt? Er interessert i det, pga det ser ut som det er dette som er problemet/løsningen.

Lenke til kommentar
maedox, hvordan får man et nytt slikt kort på hdden? Noen reparasjonsbutikker eller noe som gjør slikt? Er interessert i det, pga det ser ut som det er dette som er problemet/løsningen.

Vet ikke helt.. Har bare lest d en plass.

Mulig du kan få hjelp av en faglært person på ei elekto-reparasjons-sjappe.

Du bør jo iallefall først høre med IBM om de kan hjelpe deg på noen måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...