Gå til innhold

Bygge ny gaming pc, maks rundt 10k,trenger tips


Anbefalte innlegg

Hei

 

Da var det på tide å bygge meg ny pc. Siste var i 2002, så starter å slite på det jeg har nå. Siden det er så lenge siden jeg bygde meg pc, så har jeg falt litt ut av "gamet" da jeg ikke har fulgt med på nyheter osv. Nå skal jeg nok en gang bygge meg ny pc, og kunne trengt litt tips til komponenter jeg burde kjøpe.

 

Det jeg skal ha er en middels/highend gaming maskin, med fokus på ytelse OG lav støy. Ser at Core i7 får bra reviews, men er litt usikker da jeg er litt AMD fanboy. Av det jeg har sett så henger AMD langt etter Intel om dagen, så litt skeptisk til AMD for tiden.

 

Det jeg har av utstyr jeg ikke trenger er:

skjerm, strømforsyning (håper jeg, har ny MIST 500w tror jeg), kabinett av typen Chieftec maxitower. Kjører forøvrig et dønnstabilt vannkjølingsoppsett av egen design.

Så det jeg trenger er vel cpu, hk, minne, sata disker, grafikk kort og ikke minst vannblokk til både cpu og gpu.

 

Når det gjelder pris, så har jeg ikke satt noen makspris, men er lite lysten å betale noe særlig mer enn 10 000kr, med mindre det er god grunn til det.

 

Er det noen som har noen tips?

 

PS. Håper dette var riktig forum.

Endret av HighTower
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En gamer pc bør i alle fall ha et X48 kort, både hoved- og -skjermkort.

 

Så bør du kanskje ha et billig, men stabilt minne på 4Gb...

 

Mulig du bør gå for i7 prosessorene, jeg har ikke fått tid til å sjekke ut hva det er for noe enda, bare at det er nye serien fra intel.

 

Ene romkameraten min anbefalte et x58 kort, men de var nokså dyre. Tror de kostet like mye som cpuen :s. Blir mye penger å bygge ny pc hvis jeg skal ha core i7, men greit å tenke litt framsiktig, siden det er ny arkitektur og greier.

Lenke til kommentar
X58 kort ja...nå kommer det selvfølgelig en bedreviter som kjefter på meg når jeg sier dette, men tror at for spill og slikt er det like greit med et X48. Et X58 har bare to ekstra minneslotter og litt høyere ytelse, that's it!

 

Kan jo bli kjekt med 2 ekstra minnslots i framtiden da. Med tanke på hvor lenge jeg har hatt min nåværende pc kan det være greit hehe. Skal ikke bare bruke pcen til spill, men også noe 3d animasjon i nær fremtid. Ønsker å lære meg det.

 

Men nå skal de sies at jeg ikke vil få nytte av de ekstra minneslottene så lenge jeg kjører. XP kan jo bare ta i bruk 3.5 gb ram eller no.

 

Må nesten se an prisforskjellen mellom de to kortene.

Lenke til kommentar

Om du ikke har tenkt til å kjøre 64 bit system er det ingen vits med X58 kort. Da vil Windows bare suge 4 Gb av disse UANSETT hvor mye du klokker eller hva som helst. Nei, tror du bare skal gå for et 48 kort og få en perfekt kombinasjon mellom skjerm og hoved kort. Så kan du bruke pengene du sparer på X58 kort på et bedre skjermkort som et 4870X2 1GB eller noe sånt :p?

Lenke til kommentar
Om du ikke har tenkt til å kjøre 64 bit system er det ingen vits med X58 kort. Da vil Windows bare suge 4 Gb av disse UANSETT hvor mye du klokker eller hva som helst. Nei, tror du bare skal gå for et 48 kort og få en perfekt kombinasjon mellom skjerm og hoved kort. Så kan du bruke pengene du sparer på X58 kort på et bedre skjermkort som et 4870X2 1GB eller noe sånt :p?

 

Ja, du sier noe der. Tvilsomt at jegk ommer til å kjøre 64 bit med det første. Har ingen behov for det, men det kommer vel etterhvert uansett om jeg vil eller ikke.

Lenke til kommentar

vis du skal ha under 10k. vill eg ambefale X48 hovedkort og DDR 2 ram og og ein intel duel core eller ein am 2

setter opp ein eksempel pc. hovedkort kan eg ikkje heilt utale meg om. har et ASUS Rampage Formula sjøl. de er et bra kort me koster cra 2,5k og de er vel litt stramt til ditt budsjett

 

 

HK ABIT X48: https://prisguiden.no/product.php?productId=101315

har ikkje kjenskap til dette korte sjøl men tur abit skal vere bra

 

RAM Corsair 4gb: http://komplet.no/k/ki.aspx?sku=347131

skal du ha god ddr 2 ram trur eg denne gjer susen til rimlig penger

 

Intel Core 2duo E86000: https://prisguiden.no/product.php?productId=99605

denne er forløbig nåke av de som kjører spill best

 

skjermkort til dit budsjett er alt fra ati hd 4xxx til nvidia sine 9xxx kort eller 260 kort

 

vannkjøling har eg nullpeiling på.

til hardisk kan eg ambefale ein raptor til OS disk den er vertfal kjapp

 

 

da kommer du på cra 7-8k da har du 2-3k på hardisk og vannkjøling

vis du kjøper I7 prosessor snakker me ein prisøkning på 3k+.

 

håper de i de minste hjelper litt da :roll:

Endret av tnto
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Er du AMD fanboy kan du jo vente til de nye AMD cpuene kommer, hva dette innebærer og når vet jeg litt lite om desverre. Men har hørt rykter om at de skal komme nå på nyåret, så det hadde hvert fint om noen kunne bekrefte dette.

 

Ellers er jeg mest into Intel og råd i forhold til valg av AMD hovedkort og slikt skal jeg ikke utale meg for mye om, men et hovedkort med et skikkelig Nvidia chipset kombinert med 9800gx2/gtx280 så får du nok en RÅ maskin, eventuelt noe som 9800gtx i SLi, men dette vil jo kreve litt mer av vannkjølingen din ettersom at det blir en ekstra skjermkort å kjøle, mer kabling og ekstra vannblokk.

 

Vannkjøleblokker kan jeg vil si at det er mulig, men vanskelig å få tak i fra Norge. Sjekk med nabolandene først og heller utvid søket fra der.

Lenke til kommentar

eg synes dei nye nVidia kortene er litt overprisa da men veit ikkje nåke om kompatibilitets problem men Tritrans har sikkert rett, Dei nye ATI kortene har god ytelse for pengene som tildømes eit hd 4870 eller 4850 er knall kort. men skal ikkje snakke stygt om nVidia

 

tar eg ikkje heilt feil no heller så er vell X48 brikkesettet best på ATI

vill du ha nVidia bør du vell gå for eit nForce 790i eller 780i vis ikkje de er alt for store kompatibilitets problem

Endret av tnto
Lenke til kommentar

Core i7 har ny sokkel og kun x58 brikkesett som er tilgjengelig for salg med denne sokkelen.

 

nvidia skjermkort virker veldig bra på alle X, og P brikkesettene.

 

Ville ventet litt for å se hvordan de nye AMD cpuene gjør det i tester som nevnt i tråden. ATI skjermkort er det som gir best ytelse/krone per i dag.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig den store forskjellen fra Intel p45 til x serien ? så meget stor ytelse forskjell eller er det bare hva de støtter osv ?

 

Lurer fordi jeg selv er i kjøpemodus :)

 

 

 

 

Edit :

Tror jeg fant ut av d :p "Google is your friend" heh...

Er hvis du skal kjøre crossfire/sli du får bedre ytelse med x serien.

 

"If you’re really thinking about going down the Crossfire path, we would be highly recommending that you spend the extra money to go to an X38 or X48 based motherboard over the P45. Of course, if you’re not then it doesn’t really matter. With one card the P45 runs at x16, which is exactly what you want."

Endret av b00n
Lenke til kommentar

Med tanke på at P45 serien og X serien er innefor samme klasse er det ikke noen stor forskjell. Ta foreksempel et Asus P5Q hovedkort: I bunn og grunn bare et rebranda X48 kort. Ikke noe stor og merkbar forskjell.

 

HenrikPC Et nVidia Intel chipset er noe av det verste og svakeste du kan få tak i på markedet. nVidia har de sisste månedene (en stund siden da, men...) fått skikkelig pepper pga chipsettet sitt. Folk som skal innstallere Windows på maskien får problemer under kopiering av filer osv bare pga nVidias chipset.

 

 

Nei du! Gå heller for et ATI kort med X** chipset.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

ytelsen er det ikke så mye å se på iforhold til bus hastigheter og sånn i forhold til et p45 kort som P5Q Pro/Premium osv. Den klare fordelene må jo være støtte for full crossfire med 16x *2 og ikke 16x + 8x eller lignende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Med tanke på at P45 serien og X serien er innefor samme klasse er det ikke noen stor forskjell. Ta foreksempel et Asus P5Q hovedkort: I bunn og grunn bare et rebranda X48 kort. Ikke noe stor og merkbar forskjell.

 

HenrikPC Et nVidia Intel chipset er noe av det verste og svakeste du kan få tak i på markedet. nVidia har de sisste månedene (en stund siden da, men...) fått skikkelig pepper pga chipsettet sitt. Folk som skal innstallere Windows på maskien får problemer under kopiering av filer osv bare pga nVidias chipset.

 

 

Nei du! Gå heller for et ATI kort med X** chipset.

 

da snakker jeg om AMD i dette tilfellet da....

Lenke til kommentar
En gamer pc bør i alle fall ha et X48 kort, både hoved- og -skjermkort.

 

Så bør du kanskje ha et billig, men stabilt minne på 4Gb...

 

Mulig du bør gå for i7 prosessorene, jeg har ikke fått tid til å sjekke ut hva det er for noe enda, bare at det er nye serien fra intel.

 

Nå synes jeg det blir sagt en del rart her for å være ærlig. Hva i det huleste, X48 både på hoved og skjermkort? X48 er et Intel chipset, det finnes ikke et X48 grafikkort.

 

Nvidia grafikkort har absolutt 0 kompatibilitetsproblemer med noen som helst chipset. Det har kun vært en del problemer med nvidia chipset (hovedkort), og det er ikke relatert til grafikkort.

 

På en maskin til rundt 10k - ærlig talt hva er poenget med et X48 chipset fremfor et P45? I den tid trådstarter evt ønsker å sette inn et annnet grafikkort i crossifire så vil nok HD4870/4850 være utdatert og relativt svake. Nå yter den nye sockelen til Intel bedre på samme klokkehastighet, men det koster veldig mye ennå per i dag.

 

Se her:

 

Ville selv mye heller gått for et GTX 260 core 216 kort fremfor HD4870. Hvorfor? PhysX, mer stillegående, betraktelig lavere strømforbruk enn HD4870 i idle. Ytelsen er den samme som HD4870.

 

Ville i utgangspunktet tenkt på noe slikt:

 

E8500 cpu / Q9550

Asus P5Q Pro P45 Hovedkort

4GB 2x2 DDR2

1TB disk?

GTX 260 core 216

 

resten til vannblokker osv

Endret av fflex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
En gamer pc bør i alle fall ha et X48 kort, både hoved- og -skjermkort.

 

Så bør du kanskje ha et billig, men stabilt minne på 4Gb...

 

Mulig du bør gå for i7 prosessorene, jeg har ikke fått tid til å sjekke ut hva det er for noe enda, bare at det er nye serien fra intel.

 

Nå synes jeg det blir sagt en del rart her for å være ærlig. Hva i det huleste, X48 både på hoved og skjermkort? X48 er et Intel chipset, det finnes ikke et X48 grafikkort.

 

 

så er tritrans han som påstod at 4850 1gb var dobbelt så bra som 4850 512mb.

 

 

Ellers kan jeg si meg ganske i enige i fflex sitt oppsett til Intel, men jeg hadde ventet å sett hva det nye fra AMD kan by på! :)

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...