Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Neglsopp, hvor ofte skal man nedfile neglen?

Snillingen

Anbefalte innlegg

• 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Bumper denne, da jeg har ett nytt spørsmål. Jeg filer neglen min helt ned to ganger i uka, samtidig som jeg bruker neglelakken. Er det meningen at jeg skal bytte fil hver gang? I manualen står det at jeg ikke skal bruke filen til friske negler, som jeg tolker som at man kan bruke filene flere ganger. Men det er også slik at jeg fikk 30 filer og 30 kompresser som kan tolkes som filen skal byttes ut like ofte som kompressene. Det er også slik at jeg skal ta kuren to ganger i uka i 9 måneder så da holder jo ikke dette uansett.

Lenke til kommentar

Beste svaret får du nok på apoteket, men det med friske negler tror jeg har sammenheng med at du ikke skal spre soppsporene.

Neglesopp kan være et tegn på at du har mye sopp i kroppen, så det kan være verdt å sjekke dette også, samtidig som du unngår sukker og gjær i kostholdet. Hvis du blir veldig dårlig av å spise noen hvitløksfedd er dette et klassisk tegn på mye sopp i kroppen. Vær varsom med å teste mye hvitløk samtidig hvis du vil prøve dette, start med små doser og bygg oppover.

Kan kanskje være verdt å lese litt om Candida, uten at jeg på noen måte skal si at det er det som er problemet. Du kan i allefall se om du har sammenfallende symptomer.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, jeg har tatt en neglsopptest og venter på svar fra prøven. Jeg har hatt fotsopp i en lengre periode så jeg trodde at neglsoppen kom derfra, men den kan altså komme fra kroppen. Fastlegen min sa ikke noe om sopp i kroppen, er dette noe jeg bør spørre om eller testes for?

Lenke til kommentar
Gjest legestudent
Tusen takk for svar, jeg har tatt en neglsopptest og venter på svar fra prøven. Jeg har hatt fotsopp i en lengre periode så jeg trodde at neglsoppen kom derfra, men den kan altså komme fra kroppen.

Fotsopp og neglsopp kan ofte henge sammen, ja. Fotsopp kan du behandle med Lamisil krem (kan kjøpes på apoteket) 1-2 ganger daglig i 2-4 uker.

Neglsopp må behandles med Lamisil tabletter, og disse tror jeg du må få legen til å skrive resept på.

Fastlegen min sa ikke noe om sopp i kroppen, er dette noe jeg bør spørre om eller testes for?

Nei. Soppen sitter i huden og neglene, og ikke i kroppen. Du trenger heller ikke lese om Candida, som vidor sier. Fot- og neglsopp skyldes dermatofytter, og ikke candida.

Håper dette var til hjelp :)

Lenke til kommentar

Neglesopp er sånn jeg har forstått det opportunistisk, så de som blir angrepet kan derfor ha et ubehandlet problem i kroppen som nettopp gjør at soppen klarer å bokstavelig talt få fotfeste. Sopp i kroppen som legestudenten er inne på er ikke det samme, men hvis du har sopp i kroppen kan dette være en medvirkende årsak til sopp-problemet du har med neglene.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Guest_chilihjerte_*
Hei, jeg har fått neglsopp og kjøpt sånn neglelakk på apoteket. Men jeg er ikke sikker på hvor ofte jeg skal file ned neglen og hvor mye.

Takker for all hjelp.

File ned neglene, hva menes med det? File dem korte, eller file dem tynnere? Håper ikke det betyr at man skal file dem tynnere, det høres helt grusomt ut! Gjorde nemlig det en gang, og uansett hva jeg kom borti var det smertefult, helt til de vokste ut igjen i den riktige tykkelsen... Uansett, det finnes et naturprodukt som tar knekken på styggedommen, det har det bakterie- og virusdrepende stoffet fra grapefruktkjerneekstrakt, du finner det her:

http://www.neglemakeriet.com/store/neglebehandlinger.html

Det finnes to produkter der for å fjerne neglesopp, den ene heter Varisi og den andre heter Fungus Gone Away.

De selger også glassneglefiler som man kan desinfisere, så kan man bruke filen så mange ganger man orker:

http://www.neglemakeriet.com/store/filer.html

Lykke til med neglesoppbekjempelsen!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...