Gå til innhold

baugpropell montere selv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer helt ann på hvilken erfaring du har selv når det gjelder håndarbeid.

Det første jeg hadde gjort med båten min hadde nok ikke vært å skjære hull i skroget for å si det sånn.

Hvilken båt er det snakk om?

 

Jeg ville leid inn en til å gjøre det for meg uansett, så får du med garanti.

Koster ikke så mye som folk vil ha det til, og ihvertfall ikke hvis du gjør en del selv, som f.eks. fjerne alt innvendig som kan komme i veien for arbeidet.

Støping er ikke alltid like lett når det gjelder plastbåter, og ihvertfall ikke hvis det skal bli fint.

 

Tror du bør ringe et selskap for å spørre deg litt frem uansett om du velger a eller b. Som sagt ville jeg leid inn en som kunne gjort det for meg.

Lenke til kommentar

Det er noen ting du først må være klar over.

Når det gjelder garantier så bortfaller dem ved større inngrep på båten.

CE merkingen blir ugyldig og du kan få problemer ved salg da båten ikke lengere er forskriftsmessig CE merket.

Du kan bøte på det ved og forhøre deg med produsenten eller kontakte noen som driver med CE merking.

Ved en ikke korrekt installasjon kan du får avkorting på eventuelle forsikringer ved skader.

 

Det første du må gjøre er og finne plassering på en måte som ikke ødelegger innvendige dragere og at du får den dyp nok så det får god tilgang på vann.

Du kan låne/leie en spesialfres for denne type jobb,noe som forenkler jobben betraktelig.

Er det en deplasementbåt/seilbåt så må du lage en form for "baug" i framkant av hullet for og forhindre turbulens under gange.

Når det gjelder støpejobben så må du bruke vinylester og ikke polyester på en ikke nyprodusert båt,og temperatur og blandeforhold er veldig viktig.

Du må slipe såpass mye at du får fire lag med 400 grams kryssarmert duk utvendig og innvendig begynn ca10cm fra og gå ned 2cm ved hvert lag,det er noen som sparkler kun med glasfibersparkel det er ikke og anbefale da du vil få sprekker tålig rask og dertil vanninntregning.

Etter støpejobben og sliping må det bruker toppcoat på slipte flater ute og inne for og gjøre glasfiberen mer motstandsdyktig mot vann.

 

Når det gjelder montering av selve girhuset så skal dem ikke stå i senter men litt på den ene siden,gjelder ikke hvis det er en baugpropell med propell på begge sider"husk at propellen står på siden av girhuset.

 

Det elektriske/kabler må være dimisjonert for elmotoren og avstanden skal beregnes fram og tilbake,da Strømmen skal begge veien.Det er veldig viktig og få en sikring som er riktig størrelse og beregnet for baugthrustere og den skal monteres så nært batteriet som mulig.

 

Hvis du ikke føler deg komfortabel med og gjøre et sådan inngrep,så anbefaler jeg deg og kontakte et seriøst glasfiberverksted.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Kommer helt ann på hvilken erfaring du har selv når det gjelder håndarbeid.

Det første jeg hadde gjort med båten min hadde nok ikke vært å skjære hull i skroget for å si det sånn.

Hvilken båt er det snakk om?

 

Jeg ville leid inn en til å gjøre det for meg uansett, så får du med garanti.

Koster ikke så mye som folk vil ha det til, og ihvertfall ikke hvis du gjør en del selv, som f.eks. fjerne alt innvendig som kan komme i veien for arbeidet.

Støping er ikke alltid like lett når det gjelder plastbåter, og ihvertfall ikke hvis det skal bli fint.

 

Tror du bør ringe et selskap for å spørre deg litt frem uansett om du velger a eller b. Som sagt ville jeg leid inn en som kunne gjort det for meg.

Lenke til kommentar

jeg har en bayliner 29fot.. men tenkte på og bytte ankervinsj i stedet for og sette inn baugpropell. det er når jeg legger til ved bruk av dregg som jeg har litt problemer,pga ankervinsjen min er veldig treg, jeg må vinsje ut i ett min eller mer før jeg plasserer meg ca der jeg vil ha dreggen, så kan jeg kjøre sakte inn mens vinsjen går ut, men som regel må jeg ut og prøve en gang til pga jeg driver av, kjører vinsjen ut hele tiden... håper det går fortere med en frittfall quike genius 1000, går det like fort ut som og kaste anker??

noen erfaringer??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...