rlidal Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Eg har då ein Acer Aspire 5102. Tanken på Linux er veldig freistande, men det er nokre ting som må klarast opp i fyrst. Det som er punkt nummer 1 for meg, er at eg skal ha eit OS som er så raskt som mogleg. Vil ting gå veldig mykje raskare med ein Linux-distribusjon? Her ligg mykje av argumentbyrden. Er det ei myte, eller går oppstarten mykje raskare? Er det andre ting eg vil kunne merke, reint hurtighetsmessig? Eg reknar med det er store skilnader blant Linux-distribusjonane òg, men ein treng kanskje ikkje ta med dei "treige" i reknestykket? Så til mine noverande filer. Kva med alle dokumenta og bileta? Vil dei liggje på harddisken og kunne opnast i Linux? Sjølvklart med dei programma som trengst. Vil det kunne oppstå problem i denne overgangsfasen? Er det windows-filer som er ubrukelege i Linux. Tenkjer då på dokument, og ikkje programfiler. Når det gjeld bruk, så er det ikkje mykje ekstraordinært eg held på med. Mest surfing, skriving, musikk- og filmavspeling og litt biletbehandling. Men to ting må på plass: Skype (eller eit anna tilsvarande program) med støtte for det webkameraet som er innebygd i PC-en. Den andre tingen gjeld transkribering. Eg studerer arabisk, og då inneheld oppgåver og slikt ofte spesielle bokstavar som s med prikk under eller a med strek over (for lang vokal). Er dette eit problem, eller fiksar unicode alt dette? Er det eit anna system for sånt på Linux-distribusjonar? Bottom line: eg treng s-ar med prikk under... Kva vil passe best for meg? Dei einaste eg har sett på er Ubuntu, Xubuntu og Damn Small Linux. Dei to siste pga storleiksaspektet. Men veit ikkje korleis desse er å nytte i praksis. I kveld skal eg prøve ein live-CD med Ubuntu. Så får me sjå kva det fører til. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Dersom du skal ha et miljø ala det du har på Windows vil ikke en Linux disto være betydelig raskere. Er du villig til å sy sammen noe selv er det betydelige muligheter for et mindre ressurskrevende OS. Men de største begrensningene på "hastighet" på datamaskin er uansett i interaksjonen mellom bruker og systemet. GNU/Linux systemer kan tilpasses til akkurat din ønskede "workflow", hvis du bare gidder. Unicode er meget godt integrert i Linux, og skype finner du sikkert i pakkebrønnen. Hvis ikke ligger det på skype.com. Fungerte finfint når jeg hadde ubuntu. Før du innstalerer noe tar du backup av alle viktige dokumenter. Når du innstalere oppretter du en (eller flere) partisjoner til Linux. Da vil det ikke være noe problem å benytte dokumentene som ligger på Windows partisjonen, gitt at programmer for dokumenttypen er tilgjengelig. Hva er det egentlig som frister med Linux for deg? Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Tror ikke du kommer til å få så altfor store problemer i overgangsfasen. Med OpenOffice 3.0 (eller 3.1 som kommer snart) har du mulighet for å åpne de aller fleste dokument (inklusiv microsofts nye OOXML) men det skal merkes at dokumentene kan importeres med feil i openoffice, spesielt hvis dokumentene dine bruker masse tabeller og fancy skit. Du får nesten se selv. Linux er raskere enn Windows ja, spesielt over tid (det er et kjent faktum at windows ikke er like responsivt etter seks måneder som dagen du installerte det, dette skjer ikke i Linux). Om det er merkbart... tja... varierer. jeg legger ikke merke til store forskjellen med mindre jeg kjører et spill som har støtte i både windows og linux (kjører raskere i Linux) eller omkoder video eller andre cpu-intensive oppgaver. Når det kommer til å åpne programmer og slikt så merker jeg, som sagt, veldig liten forskjell... Merk: dette er en sammenligning mellom XP og Ubuntu, jeg har ekstremt liten erfaring med Vista. Oppstarten går nok tregere i Linux enn Windows, men de jobber med å forbedre dette i neste utgave av Ubuntu og Fedora, så vi får se hva som skjer når disse blir tilgjengelig i April. så lenge webcammet ditt støttes av uvc-driveren (de aller fleste skal vel egentlig det tror jeg) så skal webcammet ditt fungere out-of-the-box. Skype finnes også for Linux, dog den henger litt etter windows versjonen, jeg har likevel ingen problemer med å chatte over skype med bruk av cam og mikrofon på min MSI wind Når det gjelder støtte for andre språk så vet jeg ikke... Jeg vet at Linux får mye skryt for støtte av språk og lokalisering, men annet enn Norsk og Engelsk så har jeg ingen personlig erfaring. Tror du likesågreit kan prøve Ubuntu. Det finnes raskere og mindre ressurskrevende distribusjoner, men Ubuntu er foreløpig det beste valget grunnet antall folk som bruker det (lett å få hjelp). Andre distribusjoner som kan prøves er Mandriva, Fedora eller Linux Mint... Men trives du med Ubuntu er det ingen grunn til å skifte Lykke til, og selvfølgelig, vi i forumet er her for å hjelpe så ikke vær redd for å spørre Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Tja da, hiv i en Live CD og se hva som sjer. Abi mene eg e innebydg i Ubuntu, sjekk hva den åpner av ting. Kanskje crunch'etteralla hva den hete kunn også ha gått(Ubuntu med et lett skrivebords miljø). Prøv deg frem. Men det du trenger mest er: *En klype salt *Litt flaks med filformater Vis du kjørte OpenOffice før så blir det ikke noe problem da, vis du kjørte Word eller lignende kan det fort bli et "kanskje". Det meste er åpnebart i Mousepad og lignende, har selv rippa fra dokumenter med Mousepad fordi de ikke kunne åpnes. De fleste web-kamaer mener eg e støtta. Sitter med en Amilo PA 3553 her og den virke rett ut av boksen. Enda probleme e trådløs netteverks korte, men sitter heller ikke med en bloodraud kjerne hell da. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 del_diablo: CrunchBang Linux? Det viktigste er tålmodighet. Ikke gi deg om du støter på problemer av noe slag - du finner som regel en løsning på ubuntuforums.org. Det tar tid å venne seg til et nytt operativsystem. Om det går raskere er helt opp til deg. Du kan få det til å gå raskere om du er villig til å ofre tid og/eller funksjoner, og etterhvert vil du nok også spare tid på ting som er mer tungvint i Windows. Men om et standardoppsett er raskere, er det i så fall marginalt. *Live-CD vil selvsagt være treigere, da den kjører fra cd. Lenke til kommentar
rlidal Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 Då var fyrste skuffelse eit faktum... Neida, eg let meg så absolutt ikkje irritere over at ting ikkje verkar 100% frå byrjinga av. Det må jo vera litt utfordring i det. Eg håpte jo å skrive mitt neste innlegg her frå Ubuntu, men den gang ei. Det trådlause nettverket vart ikkje funne, og feilsøket gav lite nyttig informasjon. Eg sikra meg om at nettverkskortet var slått på, for så å bruke ein kommando i terminalen. Der fant eg ut at nettverkskortet var "disabled", men det er det jo ikkje. Iallfall ser det ikkje sånn ut... Nokon som har idéar? Dette er namnet på kortet mitt, kopiert direkte frå spesifikasjonslista: Atheros Wireless 802.11 a/b/g with Signalup high efficiency antennae. Andre specs (i tilfelle de har andre tips eller anbefalingar): * AMD Turion64 x2 TL-50 (1.6 GHz, 512 KB L2 cache total, 256 KB on each core) * 1 GB 533 MHz DDR2 RAM (2 x 512 MB) * 120 GH Hitachi 4200 RPM HD Elles var det jo nydeleg å sjå på. Trur så absolutt eg kan trivast i dette miljøet. Live-CD-en brukte godt over eitt minutt på booten, men det kan vel ikkje takast med i berekninga. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Då var fyrste skuffelse eit faktum... Neida, eg let meg så absolutt ikkje irritere over at ting ikkje verkar 100% frå byrjinga av. Det må jo vera litt utfordring i det. Eg håpte jo å skrive mitt neste innlegg her frå Ubuntu, men den gang ei. Det trådlause nettverket vart ikkje funne, og feilsøket gav lite nyttig informasjon. Eg sikra meg om at nettverkskortet var slått på, for så å bruke ein kommando i terminalen. Der fant eg ut at nettverkskortet var "disabled", men det er det jo ikkje. Iallfall ser det ikkje sånn ut... Nokon som har idéar? Dette er namnet på kortet mitt, kopiert direkte frå spesifikasjonslista: Atheros Wireless 802.11 a/b/g with Signalup high efficiency antennae. Andre specs (i tilfelle de har andre tips eller anbefalingar): * AMD Turion64 x2 TL-50 (1.6 GHz, 512 KB L2 cache total, 256 KB on each core) * 1 GB 533 MHz DDR2 RAM (2 x 512 MB) * 120 GH Hitachi 4200 RPM HD Elles var det jo nydeleg å sjå på. Trur så absolutt eg kan trivast i dette miljøet. Live-CD-en brukte godt over eitt minutt på booten, men det kan vel ikkje takast med i berekninga. hmmm... prøv å koble deg til nettverket via kabel... mye mulig du må installere madwifi for at det trådløse nettverkskortet skal fungere... LiveCDen skal bruke mer tid... CD er tregere enn harddisk Lenke til kommentar
rlidal Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 I går kveld så gav eg opp live-CD-en, og innstallerte det like godt. Og då vart det trådlause nettverket jammen funne med ein gong. Rart, men kjekt. Elles så går alt ganske treigt. Særleg i Firefox. Er det ei kjend sak at Firefox stjeler meir minne i Ubuntu enn i XP? Det går iallfall ein god del treigare hos meg. Forutan harddiskplass (og alt det medfølgjer), vil eg merke at eg har to OS innstallert når eg berre køyrer eitt av dei? Altså, dersom eg fjernar XP, vil det då gå raskare med Ubuntu? Og kva med harddisken no? Vil partisjonen verte oppheva dersom eg fjerner eit OS? Eg gjorde ting før eg tenkte meg om, merkar eg. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Nei, det vil ikke gå raskere om du tar bort XP-partisjonen. Første sjekkspørsmål: Har du SWAP-partisjon? Windows swapper default på C:\, mens Linux bruker egen partisjon. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Elles så går alt ganske treigt. Særleg i Firefox. Er det ei kjend sak at Firefox stjeler meir minne i Ubuntu enn i XP? Det går iallfall ein god del treigare hos meg. Hva er "alt"? Noe annet enn Firefox? Flashplayer er et sikkelig ressurssluk på GNU/Linux desverre, så du kan ha godt av flashblock plugin til FF. Og ting går ikke nødvendigvis tregere selv om det bruker mer minne (kan faktisk gjør det motsatte). Lenke til kommentar
rlidal Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 Nei, det vil ikke gå raskere om du tar bort XP-partisjonen. Første sjekkspørsmål: Har du SWAP-partisjon? Windows swapper default på C:\, mens Linux bruker egen partisjon. For det fyrste: signaturen din speglar situasjonen min godt eg kjenner meg litt fortapt allereie. For det andre så veit eg ikkje svaret på spørsmålet ditt. Dette er dog informasjonen eg kan gje deg: partisjonen vart oppretta gjennom Linux-innstallasjonen, og plassert på D: sidan eg har to harddiskar. Lenke til kommentar
Defus Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Jeg gikk fra Vista til diverse Linux distribusjoner, pga vista nekter å finne netverkskortet, det trådløse korte, å skjerm drivere Siden Mandriva, Ubuntu, og Fedora fant alle disse tingene, har jeg nå en ren linux maskin på min bærbare, hvor Fedora er det som ser ut som om de blir værende på den. Det jeg fant ut på den bærbare er, startiden er bedre en vista, OpenOffice.org starter raskere. Dette er mest sansynligvis siden min bærbar er veldig dårlig, og vista suger alt av livsvilje ut av alle datamaskiner Mitt råd vil være til å prøve en del distroer til du finner den som passer for deg, Ubuntu er greie saker, men det var ett eller annet som gjorde at jeg ikke ble fornøyd der. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 (endret) Nei, det vil ikke gå raskere om du tar bort XP-partisjonen. Første sjekkspørsmål: Har du SWAP-partisjon? Windows swapper default på C:\, mens Linux bruker egen partisjon. For det fyrste: signaturen din speglar situasjonen min godt eg kjenner meg litt fortapt allereie. For det andre så veit eg ikkje svaret på spørsmålet ditt. Dette er dog informasjonen eg kan gje deg: partisjonen vart oppretta gjennom Linux-innstallasjonen, og plassert på D: sidan eg har to harddiskar. Du finner den ved å åpne en terminal og skrive: sudo fdisk -l Her er mitt eksempel: sudo fdisk -l Disk /dev/sda: 80.0 GB, 80026361856 bytes 255 heads, 63 sectors/track, 9729 cylinders Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes Disk identifier: 0x000daa99 Device Boot Start End Blocks Id System /dev/sda1 837 1103 2144677+ 82 Linux swap / Solaris /dev/sda2 * 1 836 6715138+ 83 Linux /dev/sda3 1104 9729 69288345 83 Linux Endret 8. desember 2008 av RattleBattle Lenke til kommentar
Del Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 eller bare åpne gparted Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 eller bare åpne gparted Bare det at den ikke er installert som default. Lenke til kommentar
rlidal Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 Nei, det vil ikke gå raskere om du tar bort XP-partisjonen. Første sjekkspørsmål: Har du SWAP-partisjon? Windows swapper default på C:\, mens Linux bruker egen partisjon. For det fyrste: signaturen din speglar situasjonen min godt eg kjenner meg litt fortapt allereie. For det andre så veit eg ikkje svaret på spørsmålet ditt. Dette er dog informasjonen eg kan gje deg: partisjonen vart oppretta gjennom Linux-innstallasjonen, og plassert på D: sidan eg har to harddiskar. Du finner den ved å åpne en terminal og skrive: sudo fdisk -l Takk for hjelp. Her er det som kom fram: Disk /dev/sda: 120.0 GB, 120034123776 bytes 255 heads, 63 sectors/track, 14593 cylinders Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes Disk identifier: 0x5ea4f703 Device Boot Start End Blocks Id System /dev/sda1 1 637 5116671 12 Compaq diagnostics /dev/sda2 * 638 7583 55793745 c W95 FAT32 (LBA) /dev/sda3 7584 10619 24386670 c W95 FAT32 (LBA) /dev/sda4 10620 14593 31921155 5 Extended /dev/sda5 10620 14424 30563631 83 Linux /dev/sda6 14425 14593 1357461 82 Linux swap / Solaris Lenke til kommentar
rlidal Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 Elles så går alt ganske treigt. Særleg i Firefox. Er det ei kjend sak at Firefox stjeler meir minne i Ubuntu enn i XP? Det går iallfall ein god del treigare hos meg. Hva er "alt"? Noe annet enn Firefox? Flashplayer er et sikkelig ressurssluk på GNU/Linux desverre, så du kan ha godt av flashblock plugin til FF. Og ting går ikke nødvendigvis tregere selv om det bruker mer minne (kan faktisk gjør det motsatte). Alt er vel alt. No har eg innstallert ein heil drøss med oppdateringar, så no går det faktisk litt betre. Eg opplever at "Windows utforskar" hakkar litt, og Open Office går treigt somme tider (til dømes inne i 'spesialteikn'). Det glir rett og slett ikkje så godt. Men eg gjer ikkje opp Kva vil eg få mest igjen av når det gjeld harddiskplass? Å fjerne XP eller Ubuntu? Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 eller bare åpne gparted Bare det at den ikke er installert som default. Dette er jo litt rart ettersom det ligger inne på Live-cd`en. Greit nok at man sikkert får mer bruk for den i live, men rart at det ikke installeres. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 eller bare åpne gparted Bare det at den ikke er installert som default. Dette er jo litt rart ettersom det ligger inne på Live-cd`en. Greit nok at man sikkert får mer bruk for den i live, men rart at det ikke installeres. Kan være noe med at det faktisk fungerer dårlig når partisjonene er i bruk? Lenke til kommentar
meastp Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 (endret) Elles så går alt ganske treigt. Særleg i Firefox. Er det ei kjend sak at Firefox stjeler meir minne i Ubuntu enn i XP? Det går iallfall ein god del treigare hos meg. Hva er "alt"? Noe annet enn Firefox? Flashplayer er et sikkelig ressurssluk på GNU/Linux desverre, så du kan ha godt av flashblock plugin til FF. Og ting går ikke nødvendigvis tregere selv om det bruker mer minne (kan faktisk gjør det motsatte). Alt er vel alt. No har eg innstallert ein heil drøss med oppdateringar, så no går det faktisk litt betre. Eg opplever at "Windows utforskar" hakkar litt, og Open Office går treigt somme tider (til dømes inne i 'spesialteikn'). Det glir rett og slett ikkje så godt. Men eg gjer ikkje opp Kva vil eg få mest igjen av når det gjeld harddiskplass? Å fjerne XP eller Ubuntu? Du har ikke truffet på samme bug som jeg er plaget med, da? https://bugs.launchpad.net/bugs/294972 Endret 9. desember 2008 av meastp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå