Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Nettverk på LAN

Anbefalte innlegg

Jeg skal være med på å arrangere lan, og skal ha ansvar for nettverket. I den forbindelse vil jeg planlegge ting nøye, og tilegne meg så mye kunnskap som over hodet er mulig.

Jeg har lagt ved en fil som viser nettverkskartet så langt. Hva mener dere at jeg bør passe meg for? Hva kan i teorien gå galt?

Selv har jeg ca noe over gjenomsnittlig peiling på nett, og jeg kan administrere gateway og DHCP. Det jeg er usikker på er DNS, somjeg ikke var klar over at vi trengte. Hvordan installeres denne? Jeg forstod det slik at den skulle ha oversikt over NETBIOS navnene til maskinene i nettverket. Hvordanblir de lagt til på den maskinen?

post-128736-1228670317_thumb.jpg

Spec påserverene er som følger:

Server 1 (Gateway)

- P4 2,8 GHz, 1024MB RAM

- ClarkConnect

Server 2 (DHCP)

- P3 500mhz, 300MB RAM

- ClarkConnect

Server 3 (DNS)

- Athlon XP 1500+, 512MB RAM

Server 4 (Filtjener til filer som mange trenger (Patcher, compo spill etc.))

- Intel Xenon dualcore 3Ghz, 4GB RAM, 5x 10k RPM SCSI disker), Gbit NIC

- Windows server 2008 Enterprise

Endret av obrestad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

firewall/gateway på linux tar ikke mye ressurser, men proxy er det en fordel å ha alle ressurser du kan på (fortrinsvis RAM). Personlig gidder jeg ikke å sette opp proxy på LAN-partyer, rett og slett fordi jeg ikke ser store behovet for å ha kontroll på hvilke websider folk går på (vil helst ikke vite det...), og fordi linjene stort sett greier vanlig surfing, så lenge firewallen får sperret for torrent/annen fildeling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...