Gå til innhold

Hjelp til innkjøp av vårt første speilreflekskamera

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg driver og undersøker litt i forbindelse med at vi har lyst til å kjøpe vårt første speilreflekskamera. Kikket mye rundt på forumet her, og også de forskjellige guidene som er skrevet og føler vel at jeg begynner få litt mer oversikt over hva forskjellige ting betyr osv.

Vi har kikket på litt forskjellige kameraer, og så har vi vel funnet frem til noen forskjellig - og ja jeg vet de er i litt forskjellige prisklasser. De vi har vurdert litt til nå er Canon EOS 450D, Canon EOS 40D og Nikon D90. Vi kjenner folk som har alle de nevnte, og alle er selvfølgelig like fornøyde ;)

Så er da spørsmålet mitt - jeg ser at Canon EOS 450D er ett kamera som gir deg mye for pengene og som er et godt nybegynnerkamera. Hva innebærer det at det er et nybegynnerkamera? Er det noe funksjonalitet som mangler på det som man vil savne når man har blitt litt mer dreven på å ta bilder?

Og hvis man da sammenligner med de to andre, 40D og D90 - disse koster jo en god del mer. Hva er det man egentlig betaler for? (Hvis vi da entent ser på bare huset, eller evt. med standard 18-55mm objektiv). Er det da funksjonalitet/innstillinger i forhold til 450D?

Supert hvis noen har noen tanker/innspill rundt dette. Jeg regner med at det er en grunn til at noen investerer et par tusen ekstra for å kjøpe det ene kamerate fremfor det andre. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første så er 40D og D90 mye større i omfang også har de har flere dedikerte funksjoner så du slipper og gå inn i meny for å justere.

Når det gjelder kvaliteten på bildene så er alle like gode i normale fotografiske situasjoner.

450D er et nybegynnerkamera mens D90 og 40D er et semiproftkamera.

Hvis dere er ute for og lære dere å mestre et digitalt speilrefleks og bruke det forholdsvis mye så burde dere heller gå for et semiproftkamera,en god del folk som kjøper er nybegynnerkamera og blir bitt av basillen bytter over til et semiproftkamera i løpe av et års tid.

Her kan du sammenlingne de tre kameraene side by side.

Edit:Nikon D90 har i tillegg funksjon for og ta video,men du får ikke automatisk fokusering på video-opptak

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg kan slenge meg på med samme spørsmål. Har stilt det før uten å få noen gode svar.

Hvilke funksjoner er det som er kjappere å stille på d90 enn på 450d? Kan noen komme med noen konkrete eksempler.

Lurer forresten på om blitsen på d90 er noe bedre. Men er det slik at man kan utsette innkjøp av ekstern blits?

Endret av Cocytor
Lenke til kommentar

@OP

Det kommer jo også ann på hvilket budsjett du har. Hvis D90/40D fører til at du velger billigere optikk vil jeg mye heller gått for 450D og optikk fra øverste hylle. Objektiv-valget vil utgjøre en mye større forskjell enn kameravalget. Hvor mye [penger] kan dere tenke dere å bruke?

Lenke til kommentar
Lurer forresten på om blitsen på d90 er noe bedre. Men er det slik at man kan utsette innkjøp av ekstern blits?

Om den er bedre eller dårligere så er det kun svært marginalt, og neppe noe å bry seg om uansett. Ekstern blitz er uendelig mye bedre, fordi den kan du rette opp i taket (hvis det er noenlunde hvitt), og det gir mye bedre bilder enn blitz rett på, som sjelden gir gode resultater.

Lenke til kommentar
@OP

Det kommer jo også ann på hvilket budsjett du har. Hvis D90/40D fører til at du velger billigere optikk vil jeg mye heller gått for 450D og optikk fra øverste hylle. Objektiv-valget vil utgjøre en mye større forskjell enn kameravalget. Hvor mye [penger] kan dere tenke dere å bruke?

Vi har egentlig satt noe budsjett enda, men vi kommer ikke til å kjøpe dårligere optikk selv om vi velger et dyrere kamera.

Og etter de tilbakemeldingene vi har fått, så kommer vi nok helt sikkert til å gå for et semiproft kamera enn et nybegynner kamera.

Også kikket litt på EOS 50D, ser ikke ut som et dumt kamera det heller. Eneste jeg har sett noen klager på er at det er litt mye støy på høy ISO men det virker som om den generelle oppgraderingen fra 40D gjør at det likevel er verdt det :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg kan slenge meg på med samme spørsmål. Har stilt det før uten å få noen gode svar.

Hvilke funksjoner er det som er kjappere å stille på d90 enn på 450d? Kan noen komme med noen konkrete eksempler.

Konkret har D80/D90/D300 og 20D/30D/40D/50D bl.a. kontrollhjul som gir direkte tilgang til å justere blender og lukker uten å endre grep, eller flytte blikket fra søkeren.

Lenke til kommentar

Så for å samle litt tanker (jeg burde kanskje starte en nå tråd i stedenfor) så er de kameraene som umiddelbart ser mest aktuelle ut, og de ligger omtrent i samme prisområdet, er da:

• Canon EOS 40D
  • Canon EOS 50D
  • Nikon D90
  • Nikon D300

Hva ville dere anbefale av de 4 overnevnte kameraene?

Lenke til kommentar

Konkret har D80/D90/D300 og 20D/30D/40D/50D bl.a. kontrollhjul som gir direkte tilgang til å justere blender og lukker uten å endre grep, eller flytte blikket fra søkeren.

Pluss ISO og braketing,også har du en eller to knapper som du kan programmere til og gjøre det du vil.

Dem har også raskere prosessor så det går raskere til kameraene er klare for neste bilde.

Lenke til kommentar
Så for å samle litt tanker (jeg burde kanskje starte en nå tråd i stedenfor) så er de kameraene som umiddelbart ser mest aktuelle ut, og de ligger omtrent i samme prisområdet, er da:
  • Canon EOS 40D
  • Canon EOS 50D
  • Nikon D90
  • Nikon D300

Hva ville dere anbefale av de 4 overnevnte kameraene?

Kan ikke anbefale noen av de,alle er gode nok for dere,så det første dere burde er og prøve dem og teste dem,Om dem passer i hånda og prøve alle knappene og hjulene for å se om dem synes fornuftige plassert.

Lenke til kommentar

Pluss ISO og braketing,også har du en eller to knapper som du kan programmere til og gjøre det du vil.

Dem har også raskere prosessor så det går raskere til kameraene er klare for neste bilde.

Takk for konkrete svar.

Men er dette i motsetning til 450D? Denne har jo også kontrollhjul og isoknapp.

Lenke til kommentar
Takk for konkrete svar.

Jada,men du må ta kameraet bort fra øyet for og finne innstillingene på 450D.

Denne må du forklare nærmere. Jeg har 400D og kan betjene kameraet omtrent i blinde. Eneste som jeg føler er litt bortgjemt er speillåsen.

Lenke til kommentar
Takk for konkrete svar.

Jada,men du må ta kameraet bort fra øyet for og finne innstillingene på 450D.

Denne må du forklare nærmere. Jeg har 400D og kan betjene kameraet omtrent i blinde. Eneste som jeg føler er litt bortgjemt er speillåsen.

iso og eksponeringskompensasjon ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
iso og braketing ?

ISO-knappen er da lett å finne - og hvilke innstillinger du har klarer i alle fall jeg å lese med å flytte blikket nedover et lite øyeblikk, uten å endre posisjonen til kamera. (Jeg kan ikke lese hva som står, men jeg ser markøren og vet hvor de forskjellige iso-verdiene er.) Nå kan jo dette ha endret seg fra 400D til 450D.

Bracketing, greit nok - men både denne og speillåsen brukes nå vanligvis når du har tid til å sette opp stativ.

Nå er jeg ikke ute etter å rakke ned på 40D - men det er større og viktigere forskjeller enn betjeningen, mener jeg. Såklart, jeg hadde aldri sagt nei til et 40D :)

EDIT: Du redigerte bracketing til ekspo.komp mens jeg skrev innlegget mitt. Ekspo.komp ser du faktisk i søkeren på 400D.

Endret av Grizzmo
Lenke til kommentar
iso og braketing ?

ISO-knappen er da lett å finne - og hvilke innstillinger du har klarer i alle fall jeg å lese med å flytte blikket nedover et lite øyeblikk, uten å endre posisjonen til kamera. (Jeg kan ikke lese hva som står, men jeg ser markøren og vet hvor de forskjellige iso-verdiene er.) Nå kan jo dette ha endret seg fra 400D til 450D.

Bracketing, greit nok - men både denne og speillåsen brukes nå vanligvis når du har tid til å sette opp stativ.

Nå er jeg ikke ute etter å rakke ned på 40D - men det er større og viktigere forskjeller enn betjeningen, mener jeg. Såklart, jeg hadde aldri sagt nei til et 40D :)

EDIT: Du redigerte bracketing til ekspo.komp mens jeg skrev innlegget mitt. Ekspo.komp ser du faktisk i søkeren på 400D.

Ikke for å være vanskelig men du brukte 18 minuter på og skrive innlegget ditt,hvis du ser på klokkeslettene ser du at jeg forandret det før du lastet ned dit innlegg :)

Men er enig med deg at det er andre ting som også er viktigere en dedikerte knapper bla. størrelsen og skuddtakten.

Edit:på 400D så må du vel trykke noen ganger for og få eksponeringskompensasjon hvis jeg ikke tar helt feil mens på 40D er det bare og vri på hjulet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Ikke for å være vanskelig men du brukte 18 minuter på og skrive innlegget ditt hvis du ser på klokkeslettene ser du at jeg forandret det før du lastet ned dit innlegg :)

Men er enig med deg at det er andre ting som også er viktig en dedikerte knapper bla. størrelsen og skuddtakten.

Hehe, beklager, jeg ble litt distrahert midt i innlegget mitt. Mente ikke å anntyde at du redigerte posten din etter min. :)

EDIT: Det blir litt kryssposting her ja :p På 400D har du en AV+/- knapp. Når du holder denne inne fungerer det ene hjulet 400D har som eksponeringskompensasjon eller blender, avhengig av modus (Av/Tv og M, respektivt). Men hadde som sagt ikke sagt nei til det ekstra hjulet hvis jeg fikk det gratis.

Endret av Grizzmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...