[space] Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Nå har det dukket opp noe jeg aldri har vært borte i tidligere. Jeg har et hovedkort med tilkoblet både SATA og IDE disker. Nå har ubuntuen begynt å rote i hvilke disker som er /dev/sda1 /dev/sdb1 /dev/sdc1 og /dev/sdd1. Det gjør det jo håpløst å automount disker i fstab... (slik jeg kjenner det fra før) Har noen vært borte i lignende problem og har en løsning? Her er fstab: # /etc/fstab: static file system information. # # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> proc /proc proc defaults 0 0 # /dev/sda1 UUID=f81ac885-ad1e-44bf-8e82-14b2161518aa / ext3 relatime,errors=remount-ro 0 1 # /dev/sda5 UUID=51161d12-1feb-460b-a8ea-663bb04df61d none swap sw 0 0 /dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0 0 #/dev/sdc1 /media/120GB ext3 defaults 0 0 #/dev/sdc1 /media/maxtor fuseblk defaults 0 0 #/dev/sdb1 /media/250GB ext3 defaults 0 0 Som dere ser er / mountet med en UUID. Det er noe jeg ikke har brukt før. Forrige gang jeg startet opp var / /dev/sda1, nå er den /dev/sdc1. Altså blir resten av mountingen min feil... Kan jeg mounte alle disker med UUID istedet for /dev/sdX ? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Kan jeg mounte alle disker med UUID istedet for /dev/sdX ? Ja. Bruk feks følgende kommando for å finne ut UUID'ene. ls -l /dev/disk/by-uuid Lenke til kommentar
[space] Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 Kjekt, takk! Og denne iden vil være til den fysiske disken, og ikke endres om jeg f.eks bytter om et par kontakter, eller ubuntu finner på å bytte om på hvilken device som er hvilken? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Til partisjonen, ikke disken. Og nei, den vil ikke endre seg. Lenke til kommentar
[space] Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 Flotte saker! Da fungerer ting som det skal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå