Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

volvo 460 2.0 l om til turbo


suzukiken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må sikkert bytte hjerne på den og til en turbohjerne og. Veit ikke om 1.7 og 2.0 motoren er like bortsett fra borringen, så veit ikke hvordan delene passer ihop dessverre.

 

Til sammenligning, for å bygge om en 940 GL til 940 Lavtrykksturbo, så må man bytte eksosanlegg, grenrør, montere intercooler, turbo og slanger, olje til turbo, vann til turbo, dysene må byttes og loddes på formotstand, hjerne må byttes, mengdemåler må flyttes til andre siden (forlenge ledningene). Da kan man lade ca 0.2-0.3 bar på høykomp motoren uten at det skal være noe problem for holdbarheten.

 

Enkleste er å bytte hele motoren til turbomotor, men man kan også senke kompresjonen og lade mye mer.

Lenke til kommentar
mindre jobb å heller bare få tak i motor til en 440/460 turbo.

 

Er ikke bare bare å turbokonvertere, så vist du ikke er over middels anlagt med mekanisk jobb vil jeg påstå at det er lettere å bytte motor også enn det er å turbokonvertere.

går det ann å kjøpe en 1,7 liter turbo motor og borre den opp til 2,0 liter uten problem?

Lenke til kommentar
mindre jobb å heller bare få tak i motor til en 440/460 turbo.

 

Er ikke bare bare å turbokonvertere, så vist du ikke er over middels anlagt med mekanisk jobb vil jeg påstå at det er lettere å bytte motor også enn det er å turbokonvertere.

går det ann å kjøpe en 1,7 liter turbo motor og borre den opp til 2,0 liter uten problem?

Om en 2.0 liter bare er en oppboret 1.7 liter så vil det gå i teorien, men det er ikke sikkert. Du må hvertfall ha nye stempler, og mulighens gjøre noen endringer i portingen og ventilene. Det er hvertfall mye mer komplisert enn å kjøpe en ferdig 2.0 liter med turbo, intercooler og det andre av deler som må til og smokke det på.

Lenke til kommentar

Selv har jeg ikke nokk greie på 440 og 460 til å vite hvordan motorer som passer nedi uten større problemer, eller hva som kan gjøres med de forskjellige.

 

For å finne ut om det er mye jobb ville jeg sjekket opp motorkoden på 1.7 literen og 2 literen, er det samme blokk skal du ikke se bort ifra at det går ann å borre opp fra 1.7 til 2 liter. Er det samme blokk de bygger på kan du mest sansynlig bruke veiv, råder og stempler (mulig du må borre opp blokka her) fra en 2 liter.

 

Ett tips jeg vil komme med er å melde deg inn på forumet til både norske og svenske volvo klubber også lete der hva andre har gjort med sine bastard volvoer, ingen vits å finne opp hjulet på nytt vist noen har gjort samme jobben før deg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...