Machomannen Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Jeg har tenkt å kjøpe en RAM-brikke til en venn til jul. Han har en HP-pc med 3GB Ram og Windows Vista. Jeg vil helst kjøpe en 8GB brikke. I hvertfall mer enn 4 GB, men jeg vet ikke om 6GB brikker så... Men så kan jeg ikke så mye om dette med Ram-brikker. Så jeg lurer på: Gjør det noe hvilken type PC han har eller er det det samme med alle pcer? Må man oppgradere Vista for at en 8GB ram-brikke skal virke? Er det bare å ta ut Ram-brikken og sette inn den nye? Kan det bli komplikasjoner? Bør det utføres av ''proffesjonelle''? Også hadde jeg håpet at noen kunne henvist meg til noen bra Ram-brikker Setter stor pris på hjelp! Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Hvor mye ram du kan ha i maskina kommer an på hva chipset og BIOS støtter, og om det er stasjoner eller bærbar du har, da bærbare stort sett bare har 2 minnespor. Søk på navn og produktnummer på hjemmesiden til HP . I tillegg må du ha 64bit Windows for at programmer skal kunne bruke mer en ca 3GB RAM. Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Q: Gjør det noe hvilken type PC han har eller er det det samme med alle pcer? A: Strengt talt er det ikke det samme med alle PCer. Det hele beror på hva slags hovedkort PCen er utstyrt med, hva slags type minnebrikker hovedkortet bruker. Du har DDR, DDR II, og DDR III minnebrikker. Per dags dato er det mest vanlig med DDR II. Q: Må man oppgradere Vista for at en 8GB ram-brikke skal virke? A: For å kunne bruke mer enn 4GB Ram, må man ha 64-bit versjonen av Vista. Har man 32-bit versjonen, kan man ikke utnytte mer enn ca 3.5GB Ram. For å finne ut om det er 32 eller 64-bit verjsonen som er installert på PCen, klikk deg frem til; Start > Kontrollpanel og klikk deg inn på System. Q: Er det bare å ta ut Ram-brikken og sette inn den nye? A: i korte trekk, ja! Husk dog å slå av strømmen og ta på kjøkkenkranen eller lignende for å kvitte deg med eventuell statisk elektrisitet. Q: Kan det bli komplikasjoner? A: Vanligvis ikke. Det finnes dog enkelte hovedkort som er svært kresne på minnebrikkene, og du kan være uheldig å få en såkalt mandagsvare (ødelagte minnebrikker). For å eliminere det første punktet, kan du benytte Komplett's Minnevelger eller PS Minnehjelper Q: Bør det utføres av proffesjonelle? A: Man trenger vanligvis ikke bruke penger på pro hjelp til Ram bytte. Det kan dog hende at Garatien på PCen ryker om du monterer Ram selv. NB: selv om du bryter garantien, så har du fremdeles reklamasjonsretten. Her har du en video som viser hvordan du bytter Ram; http://www.megavideo.com/?v=FCVTNI4G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå