Gå til innhold

Spørsmål ang. film, varme og oppbevaring


Anbefalte innlegg

Planlegger interrail til sommeren. Turen kommer nok til å gå gjennom frankrike og spania helt ned til gibraltar for så å ta båten over til marokko. Det er mange flere land jeg har planer om å besøke men det er ikke veldig relevant egentlig. Jeg ser for meg en tur på 30-40 dager +/-.

 

I det siste så har jeg blitt umåtelig fascinert av film. Har sett masse bilder av kjente fotografer som James Nachtway, Salgado, Robert Capa etc. Det som fascinerer meg er hvilket uttrykk og særpreg de får fram med bruk av film. Jeg aldri sett noen som skyter digitalt få til det uttrykket på samme måten. Selvfølgelig, de er historiens kanskje mest kjente navn innenfor fotoverdenen, og selvfølgelig har de klart å skape særegne uttrykk som ikke kanskje kopieres bare man skyter film istede for digital. Men likevel så er film noe helt annet en digitalt, da spesielt sorthvit film.

 

Når lønninga tikker inn den 10. så tror jeg at jeg skal se om ikke jeg finner meg et eksemplar av en Nikon F100. Jeg kommer aldri til å konvertere helt og holdent til film da det er svært lite konvensjonelt for mye av det fotoarbeidet jeg gjør, men innimellom tror jeg at film kommer til å bli benyttet.

Jeg har lyst å skyte film hvis jeg skal på intterrail til sommeren, men jeg har noen spørsmål angående akkurat det.

 

Jeg vil jo besøke ganske varme land, hvordan takler film varme? 25-35grader er jo ikke utenkelig. Tenker å ta med endel film, 20-30 ruller. Hvordan bør jeg oppbevare den på veien? Vil film takle det uten å bli ødelagt på veien? Turen er fortsatt på på ideefasen, og mye kunskap om filmskyting må nok tilegnes før turen, men det er jo greit å finne ut av ting i forkant.

 

 

På forhånd takk til den som orker å svare på akkurat dette. Jeg har ikke peiling.

 

- Eirik :)

Endret av Ejrik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge vi snakker f.eks Tri-X og ikke raskere filmer, så er det ingen ting å bekymre seg om, og for guds skyld ikke få de fremkalt lokalt noe sted. Dette tar du selv når du kommer hjem. Eksponerte filmer må absolutt ikke fremkalles så raskt som slaskussen gir inntrykk av,det er strengt tatt bare tull.

Endret av Amund_Blix
Lenke til kommentar

Jeg bruker en liten Coka Cola termobag for å frakte film hele året. Det hjelper noe, særlig i en bil om sommeren.

Nye filmer er forseglet, men brukte filmer rett fra varmen og inn i et kjøleskap kan skape kondens inne i filmpatronen. Jeg har erfart dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...