-MK- Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) Hei. Vurderer sterkt å kjøpe et Onkyo HT-S990 THX anlegg. Ser at det er THX verifisert, noe som selvfølgelig betyr at det er bra lyd. Jeg var og hørte på det i butikken i dag, og jeg må si at det var noe av det bedre jeg har hørt til den prisen. Får det til 9000 kroner på Elkjøp. Selv om jeg antagelig kommer til å kjøpe et slikt anlegg, tar jeg imot forslag på andre anlegg. Det jeg egentlig lurte på er om, og evt. hvordan, jeg får kobla Onkyo-recieveren til PC'en og PS3'en. Her er bilde av tilkoblingene inn/ut av reciever PC'en min (HP dv9575) har disse portene: QUOTE Eksterne porter : 3 USB 2.0, 1 HDMI-kontakt, 1 VGA-port, 1 RJ11 modemkontakt, 1 RJ45 ethernet-kontakt, S-video TV-utgang, 2 hodetelefonutganger, 1 mikrofoninngang, 1 IEEE 1394, fjernkontroll-infrarødport (fjernkontroll tillegg), kabelforankringskontakt Siden recieveren ikke har HDMI aner jeg ikke hva jeg skal bruke. Må jeg kjøpe en overgang fra HDMI--> Komponent eller noe for å få lyd fra PC til reciever. Men da har jeg jo ikke flere HDMI utganger i PC'en til å sette i TV. Må jeg kjøpe en HDMI switch for å få både lyd og bilde da? Har også en PS3(40gb). Tar jeg da en HDMI-kabel fra PS3 til TV, også Optisk kabel(what?) til recieveren? Noen som kan hjelpe? For å oppsummere skal jeg koble Onkyo-anlegg til PC (DV 9575), og PS3 (40gb). Hvilke kabler, overganger og switcher trenger jeg? Noen som kan hjelpe? Takk Endret 7. desember 2008 av -MK- Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Lyden kan du koble med en overgang fra mini-jack (hodetelefonutgang på PC) til phono plugg (rød og hvit inngang på receiver). Da får du vanlig stereo. Skal du ha surround må du ha et lydkort som takler det. HDMI kobler du direkte til TV, kun for bilde. Du får ikke lyd ut på HDMI fra en vanlig PC. Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 Jeg kobla PC'en min til TV'en med kun HDMI, og da fikk jeg både lyd og bilde. Men jeg vet ikke om grafikkortet mitt støtter surround... Vet du hvordan man finner ut det? Jeg har et Nvidia 9600m GS. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Åja, det er jo laptop du har. For å få lyd ut på HDMI må det kobles mellom lydkort og grafikkort. Er nok mer vanlig på laptop enn på vanlig PC. Grafikkort støtter ikke surround, det er det eventuellt lydkortet som gjør. Skal du få ut surround må du enten ha digital utgang eller 6 analoge utganger. Men dv9575 har ikke digital utgang, og den receiveren har ikke analoge innganger for surround. Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 Men.... Jeg har HDMI utgang på PC'en, og det er digitalt og støtter surround opptil 7.1. Spørsmålet blir da om lydkortet mitt støtter surround. Har dette lydkortet: 3D Sound Blaster Pro-kompatibel lyd, 16 bits integrert Altec Lansing høytalere. Støtter det surround? Lenke til kommentar
KongeOdin Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 (endret) På mitt HIS HD4870 kort følger det med lyddrivere. Her skal det så vidt jeg har forstått være 7.1 LPCM lossless lyd (sannsynlighvis 48kHz) i tillegg til grafikk ved hjelp av en DVI til HDMI adapter. se her http://www.hardware.no/artikler/his_radeon_hd_4870_/54212/2 og her. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry11607992 Så det er bare tull at ikke vanlige pcer kan overføre lyd og bilde via HDMI. Eneste som trengs er et HD4850 eller Hd4870 fra ATI. Du har imidlertid en laptop, noe som gjør at du sannsynligvis må benytte et usb lydkort i tillegg dersom det ikke fulgte med nødvendige adaptere for lyd ut med maskinen din. Sjekk i bruksanvisningen om ikke det finnes spdif/digital lyd ut. Det kan hende HDMI i maskinen din kun overfører video. Når det gjelder recieveren din så kan den kun ta i mot vanlige digitale signaler (sannsynligvis opp til 24bit 96kHz) i DVD kvalitet da den mangler HDMI inngang. Disse digitale signalene kan overføres via optisk eller coaxial digital kabel. Det enkleste er nok å få tak i et lydkort som kan sende digitalt signal uten å modifisere det til reciever. Din reciever vil da decode og fordele lyden i surround. Recieveren din kan også ta i mot analoge signaler der du må bruke en kabel for hver kanal noe som også er vanlig for noen typer lydkort. Dersom lydkortet har best digital til analog konverter velger du å kjøre det ut analogt. Dersom recieveren har best digital til analog konverter velger du en digital kabel til reciever. Endret 9. desember 2008 av KongeOdin Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2008 Så da burde jeg altså kjøpe noe slikt? Og i tillegg en reciever som har HDMI inn/ut. Takker for hjelp, tror jeg har fått med meg det meste da Lenke til kommentar
KongeOdin Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 For å få surround i DVD kvalitet trenger du kun en reciever med optisk/coaxial digital inngang i tillegg til kortet du nevner. Støttede bitrater: 16, 24 bits Støttede samplingsfrekvenser: 48000, 96000 Lydkortet du linker til har ikke HDMI utgang. Det finnes lydkort med dette, men jeg er usikker på formatene på Hd lyd (ifølge med Blueray) på datautstyr da teknologien er ny og løsningene ofte bare i startfasen. HDMI versjon 1.3(a) er derfor en historie for seg selv. Den støtter opp til 24 bitrate og 192kHz samplingfrekvens. Her er det gjerne snakk om overføring av Blueray (og det nå døde HD-DVD) surround signaler. For å kjøre ut dette fra maskinen trenger du enten lydkort som er i stand til det eller et grafikkkort som er i stand til det. PS3 kan kjøre noen av formatene ut ved HDMI i form av LPCM signal. Anlegget fra Onkyo som du linker til har ikke HDMI inngang så derfor er det ikke noe vits i å tenke på HDMI dersom du bestemmer deg for å gå for dette. Det finnes derimot analoge innganger på anlegget som kan benyttes ved f.eks. en reciever eller et lydkort med gode DA (digital til analog) convertere. Lydkortene koster gjerne rundt eller over 2000, Blueray avspillerene koster gjerne rundt eller over 5000. De nye (f.eks. Tx-sr605 eller 606) løse recieverene til Onkyo har HDMI utgang og inngang, disse ville egentlig være et bedre valg, men ofte en dyrere løsning da du også trenger høytalere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå