Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Brems hengt opp, hvorfor?


lexers

Anbefalte innlegg

Bremsen foran, på høyre side har hengt seg opp. Det er ikke merkbart når jeg kjører, men brems og felg blir ****varmt etter å ha kjørt. jeg har jekka opp og snurra på hjulet, da kjenner jeg god motstand.

 

har noen forslag til årsak?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Årsaken er nok at stemplene i bremsekalipteret har satt seg fast eller går tregt.

De har ingen fjærer som trekker de tilbake så når du bremser så strammes de mot skiva og når trykket slippes så henger de der.

Du bør få gjort noe med det for blir det varmt nok så koker du bremsevæsken, skiva kan også slå seg og få kast.

Det som må gjøres er å ta ut stempelet, hone opp sylinderet og eventulet bytte gummitettinga så vil det fungere normalt igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

De fleste biler har bare et stempel i caliperen, og hele caliperen flytter seg sideveis når man bremser for at begge klossene skal bremse mot skiven. Caliperen glir frem og tilbake på en eller annen mekanisme. Det kan være denne mekanismen som har satt seg fast. Demonter, rens og smør på nytt. Ev. bytt bremseklosser, da den ene kan være slitt etter å ha ligget på lenge.

Lenke til kommentar
De fleste biler har bare et stempel i caliperen, og hele caliperen flytter seg sideveis når man bremser for at begge klossene skal bremse mot skiven. Caliperen glir frem og tilbake på en eller annen mekanisme. Det kan være denne mekanismen som har satt seg fast. Demonter, rens og smør på nytt. Ev. bytt bremseklosser, da den ene kan være slitt etter å ha ligget på lenge.

 

 

 

 

:thumbup:

 

Ikke få olje påskivene.

 

Smør kalipper med kobberpasta.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
De fleste biler har bare et stempel i caliperen, og hele caliperen flytter seg sideveis når man bremser for at begge klossene skal bremse mot skiven. Caliperen glir frem og tilbake på en eller annen mekanisme. Det kan være denne mekanismen som har satt seg fast. Demonter, rens og smør på nytt. Ev. bytt bremseklosser, da den ene kan være slitt etter å ha ligget på lenge.

 

Gliderne tenker du på, hvis disse står slites kun klossen på stempelsiden, bremsene henger ikke på av denne grunn.

 

Det som mest sannsynlig er skjedd er at bremseklossane er helt utslitte og tar innpå metallet. Det må du IKKE kjøre med. Bremsevæske koker og bremsene funker ikke..

 

MEGET tvilsomt. Da hadde nok trådstarter lurt på hvorfor det kommer skrapelyd av bremsene. 95% sikkert er det at mansjetten rundt stempelet er ødelagt og stempelet glir ikke tilbake grunnet rustdannelse under mansjetten. 4,5% sannsynlig er det at bremseslangen er ødelagt på innsiden og slipper ikke trykket tilbake. Nå er prosentene regnet av egen erfaring, ikke fra norsk gallup.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
De fleste biler har bare et stempel i caliperen, og hele caliperen flytter seg sideveis når man bremser for at begge klossene skal bremse mot skiven. Caliperen glir frem og tilbake på en eller annen mekanisme. Det kan være denne mekanismen som har satt seg fast. Demonter, rens og smør på nytt. Ev. bytt bremseklosser, da den ene kan være slitt etter å ha ligget på lenge.

 

Gliderne tenker du på, hvis disse står slites kun klossen på stempelsiden, bremsene henger ikke på av denne grunn.

De kan nok det, skjedde på en av mine biler. Når du bremser, tvinges caliperen sideveis slik at den passive klossen trekkes mot skiven med samme trykk som den aktive. Når du slipper bremsepedalen, går stempelet tilbake, og den aktive bremseklossen slipper fra skiven. Caliperen vil bli holdt på plass på samme sted, og den passive klossen vil bli presset, selvsagt noe svakere enn når du bremser, mot skiven. Hjulet vil kunne gå rundt, men du klarer ikke alltid å dra hjulet rundt for hånd, og dette gir varmgang i skiven. Been there, done that, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
MEGET tvilsomt. Da hadde nok trådstarter lurt på hvorfor det kommer skrapelyd av bremsene. 95% sikkert er det at mansjetten rundt stempelet er ødelagt og stempelet glir ikke tilbake grunnet rustdannelse under mansjetten. 4,5% sannsynlig er det at bremseslangen er ødelagt på innsiden og slipper ikke trykket tilbake. Nå er prosentene regnet av egen erfaring, ikke fra norsk gallup.

 

Og den siste halve prosenten er hva slags feil? Er det det som er den typen feil zanta beskriver? :p

Og han har helt rett, om gliderene ikke sitter helt 100% fast, men bare er veldig trege, så vil kaliperen og den "passive" klossen presses inn mot skiva når man bremser, men den går ikke tilbake igjen når man slipper opp. Blir det samme som når et av stemplene på en kaliper med stempler på begge sider ikke går tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...