Evleos Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 Bootup problem Okei, har av diverse grunner fjernet en av diskene i systemet mitt, men så har det seg at bootup innstillingene hadde sin plassering der; pc’en finner ikke opperativ systemet som ellers så fint ligger på den andre harddisken. Hvordan kan jeg få fikset dette? Flere forslag..takk.. Problem 2: Når jeg skal installere XP på en annen pc får jeg meldingen at det ikke er en gyldig windows partisjon, har formatert de eventuelle partisjonene over and over again men til intet nytte, noen ideer? * Fungerte helt greit når jeg instalerte mandrake på samme pc.. :-? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 Du må fjerne den Linux partisjonen, Windows kan ikke bruke den. Når du starter XP install, etter at du har akseptert lisensbetingelsene, så får du et valg om å fjerne partisjoner og lage nye. Det første problemet var vanskelig å forstå, du gir for lite info. Har du fjernet disken med OS så er det naturlig at det ikke booter. Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 6. april 2003 Forfatter Del Skrevet 6. april 2003 Takk for at du svarte. Linux tok jeg vekk straks, skulle bare sjekke om det var noe gale med harddisken. Paa det f;rste spm`et er det en annen disk som er tatt vekk en den med opperativsystemet. Men ruten til opperativsystemet paa os disken var paa den disken jeg fjernet. You see? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 Er det så at du har hatt flere OS installert med en boot manager? Mulig det hjelper med fdisk /MBR, men er ikke sikker. Du har fjernet Linux, du nevner formatering, men har du fjernet partisjonene? Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 7. april 2003 Forfatter Del Skrevet 7. april 2003 Altså; for å kutte det ned til sakens kjerne. Jeg inistalerte XP med to harddisker inni. Når jeg tar vekk den ene harddisken (som XP ikke ligger på) finner ikke pc'en XP'en. Pga pc'en "bootet" fra den andre harddisken. Hvordan kan jeg gjøre slik at den oppretter ny boot vei på den harddisken jeg vil ha. (En harddisk i pc'en da) Takk Lenke til kommentar
ChalStye Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 prøv å reparer med xp cden Lenke til kommentar
HawP Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Du har selvfølgelig sørget for at den gjenværende disken er disk 0 (master) på ide1...? Det som nok mangler på den gjenværende disken er en henvisning fra master boot record til XP partisjonen, slik at XP part. er den som booter. BIOS vil laste spor 0 side 0 sektor 0 (MBR) på disk 0 på ide 1 og derfra overføres styringen (boot) til logisk sektor 0 (OS boot record) på den partisjonen som MBR er satt til å boote. Du bør kunne fikse det med XP cd'en og en repair. Hvis ikke repair virker, så skal du også kunne fikset det med XP cd uten å installere alt på nytt, fordi XP setup endrer MBR til å "peke" til sin partisjon, er bare ikke helt sikker på når, men det er før den grafiske delen av installasjonen begynner. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 http://tweakxp.com/tweakxp/display.asp?id=804 En kjekk guide for MBR-fix via WinXp Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 7. april 2003 Forfatter Del Skrevet 7. april 2003 Takker så mye ! :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå