Loff1 Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) Jeg har satt sammen to oppsett. Det ene er basert på Intel LGA1366 og det andre på LGA755. LGA1366: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=88602 LGA775: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=88602 Hvilket oppsett bør jeg gå for? PC-en skal brukes til spilling og diverse tunge programmer. Endret 7. desember 2008 av _Link Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Siden du skal ha 4-kjerners CPU, vil jeg anbefale LGA1366, men du bør bytte minne til et sett med 3 moduler, siden HK'et støtter 3-kanals minne. Setter du inn bare 2 moduler, vil du antageligvis få redusert ytelse når alle kjernene går for fullt. Du får PC3-10666 3GB for 877 (Kingston CAS9), 942 (OCZ CAS8) og 1087 (OCZ CAS7). Sistnevnte har vel omtrent samme spec som de du hadde valgt. Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 LGA775-oppsettet er rimeligere om du har samme skjermkort i begge handlelistene (nå er det X2 i LGA775-oppsettet - som er rimelig bortkasta på 22"...) Det er en viss ytelsesfordel med Core i7, men om den er verdt forskjellen i pris får være opp til deg. LGA775 er heller ikke en platform som blir å forsvinne like fort som f.eks. s939. For min egen del så sitter jeg meget rolig, føler ikke noe oppgraderingspress fra Q6600 @ 3.2GHz til Core i7 når Q6600'en fremdeles er mer enn rask nok i photoshop og alle spill (med unntak av kanskje crysis og gta IV, men begge disse spillene er så sloppy kodet at det er skummelt) Lenke til kommentar
Loff1 Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 Jeg har nå gjort noen endringer basert på de ovenstående kommentarene. Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Bytt ut cpukjøleren med en Xigmatek HDT-S1283 fra netshop, og bytt ut cpuen til en Q9400, sparer et par hundre kroner og kan fint klokke opp differansen (~200mhz forskjell). Disse cpuene er somregel stabile på 3+GHz ved bare å sette opp FSB... Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) For the love of god, IKKE velg TT Big Typhoon! Har hatt denne kjøleren selv, og festeanordningen for LGA775 suger lut og mer til. Kjøleren veier 800gram, men TT har allikevel valgt å benytte samme festeanordning som boxed-kjølerene til Intel som veier kun det halve. Min Big Typhoon løsnet i hvertfall flere ganger. Min anbefaling er enten Noctua NH-U12P eller ThermalRight Ultra 120 Extreme. De koster en del mer, men er desto bedre. Hvis du absolutt skal ha Quad, så hadde jeg enten valgt Q9300 eller Q9450, avhengig av budsjettet ditt. Q9300 er prisgunstig, men har mindre cache enn Q9*50, noe som visstnok kan ha en del å si for spillytelsen. Synes for lite som skiller Q9400 og Q9450 i pris til at det er noe å tjene på å velge Q9400. Til gjengjeld synes jeg prisforskjellen mellom Q9550 og Q9450 er for stor i forhold til forskjellen i ytelse - er kun 167MHz som skiller. Edit: Det over her avhenger veldig av hvilken butikk du bestiller fra ser jeg. Hos Amentio er av en eller annen grunn både Q9300 og Q9400 priset høyere enn Q9550, og prisforskjellen på Q9450 og Q9550 er noen tikroner. Dessuten har de ikke Q9450 på lager. Mao. bestiller du fra Amentio, så er Q9550 helt klart det beste valget. Ville ellers gått for en 24" skjerm. Er svært lite/ingenting som skiller mellom 22" og 24" nå. Selv er jeg i hvertfall veldig glad for at jeg gikk fra 22 til 24-tommer. Edit2: Er faktisk litt overrasket over at prisene på Core i7 ikke er høyere. Det som trekker opp her er jo svinedyrt hovedkort og til en viss grad også RAM. Selve CPUen er jo faktisk billigere en Core2Quad med samme klokk. Endret 7. desember 2008 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) Får man faktisk tak i 9450 lenger? trodde 9400 hadde tatt over. Vil heller anbefale Xigmatek HDT-S1283 fremfor noctua-kjøleren. Billigere og yter omtrent like bra som TRUE. Selv om den bruker pushpins har jeg ikke hørt om noen som har hatt problemer med de, har også flere i bruk selv uten noen problemer. Endret 7. desember 2008 av Wibla Lenke til kommentar
Loff1 Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 For the love of god, IKKE velg TT Big Typhoon! Har hatt denne kjøleren selv, og festeanordningen for LGA775 suger lut og mer til. Kjøleren veier 800gram, men TT har allikevel valgt å benytte samme festeanordning som boxed-kjølerene til Intel som veier kun det halve. Min Big Typhoon løsnet i hvertfall flere ganger. Min anbefaling er enten Noctua NH-U12P eller ThermalRight Ultra 120 Extreme. De koster en del mer, men er desto bedre. Byttet til Ultra 120 Extreme. Edit: Det over her avhenger veldig av hvilken butikk du bestiller fra ser jeg. Hos Amentio er av en eller annen grunn både Q9300 og Q9400 priset høyere enn Q9550, og prisforskjellen på Q9450 og Q9550 er noen tikroner. Dessuten har de ikke Q9450 på lager. Mao. bestiller du fra Amentio, så er Q9550 helt klart det beste valget. Hadde tenkt til å bestille fra Amentio, ja. Noe mer å utsette på LGA1366 før en eventuell bestilling? Fungerer den medfølgende vifta greit nok? (Forholdsvis dårlig utvalg på vifter til denne sokkelen.) Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Ikke noe å utsette på LGA1366 utover at det koster mer enn det smaker Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) Noctua NH-U12P passer til LGA1366, dog ikke med de festebrakettene som leveres med den. Men Noctua sender dette gratis mot en kopi av kvittering for kjøleren og hovedkort eller CPU med socket LGA1366. http://www.noctua.at/main.php?show=product...d=23&lng=en Endret 7. desember 2008 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
Loff1 Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) Så at Noctua NH-U12P leveres med festeløsning for LGA1366 hos Amentio. La til den i oppsettet. Ikke noe å utsette på LGA1366 utover at det koster mer enn det smaker Mener du at LGA775-oppsettet er et bedre valg? Endret 7. desember 2008 av _Link Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Ja, Core i7 er for dyrt i forhold til hva du får i dag. Lenke til kommentar
hi2u Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Mja, ikke så ille igrunn, ettersom i7 920 lett skal kunnes overklokkes opp til rundt 4ghz. De fordyrende faktorene er jo DDR3 og selve hovedkortet. Dette blir dog delvis jevnet ut med at hvis man lager en LGA775 DDR2 PC nå så må man skifte ut både RAM, CPU og hovedkort i en eventuell fremtidig oppgradering, for å ikke nevne at en slik PC sannsynligvis vil falle raskere i verdi siden alt blir 'utgått' iløpet av det neste året. Har man råd til å betale litt mer, så mener jeg derfor det kan være like greit å gå for LGA1366 når man først skal kjøpe ny PC på dette tidspunktet. Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) Faller i verdi.. bare om man selger maskinen, jeg har aldri sett poenget med å kvitte meg med fullt fungerende maskinvare, ting kan resirkuleres til andre formål. Om man på død og liv skal ha Core i7, så er det nok smart å vente til over jul, da bør prisene falle litt. C2D skal jo ikke fases ut med det aller første, så du kan regne med at det kommer oppdaterte cpuer i en periode. Derfor må man ikke kvitte seg med LGA775 og DDR2 med det aller første heller. Dessuten så har vi kommet så langt i utviklingen at om man ikke skal være übergamer med 3xSLI så holder C2Q/C2D til det meste. Endret 7. desember 2008 av Wibla Lenke til kommentar
John Deere Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) Core i7 er ny teknologi og i mine øyne vært et par tusen lapper ekstra. Jeg tror du angrer på et senere tidspunkt dersom du velger LGA 775 nå. Endret 7. desember 2008 av Alcoholiday Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) Enten kjøp LGA775 nå eller vent 2-4 mnd med å kjøpe Core i7. Da har prisene roet seg litt. Prisen på selve cpuene er jo ikke så ille; i920 er veldig konkurransedyktig priset, mens produksjonsvolum på hovedkort og DDR3 er enda ikke høyt nok til å få ned prisene til et fornuftig nivå. Det skal i min bok ganske mye til før Core i7 har noe for seg på nåværende tidspunkt. Link: Du har ikke sagt noe om nåværende maskin, har du såpass kraftig maskin at du kan vente et par måneder med å bytte den ut? hva slags specs har du i dag? Hvis du allerede sitter med C2D eller nyere AMD X2 så ville jeg IKKE byttet ut maskinen helt enda. Endret 7. desember 2008 av Wibla Lenke til kommentar
hi2u Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Neida, LGA775 holder sikkert i ett par år til det, men poenget er vel at han kjøper ny PC *nå*, og en i7 920 som kan klokkes til 4ghz, med DDR3 ram og X58 hovedkort, koster han i dette tilfellet bare rundt tusenlappen mer, mens det gir han bedre ytelse, mulighet for både crossfire og sli, og i tillegg er bedre egnet for fremtidige oppgraderinger. Mener han kommer til å angre stort hvis han går for 775 nå bare for å spare en tusenlapp. Lenke til kommentar
Loff1 Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 Link: Du har ikke sagt noe om nåværende maskin, har du såpass kraftig maskin at du kan vente et par måneder med å bytte den ut? hva slags specs har du i dag? Hvis du allerede sitter med C2D eller nyere AMD X2 så ville jeg IKKE byttet ut maskinen helt enda. Sitter på en Intel Pentium 4 @ 3.0 GHz, 512 MB RAM. Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) La oss ikke dra SLI/CrossFire inn i dette, det er ofte like greit å bytte ut et skjermkort fremfor å prøve å få tak i et identisk når man trenger mer ytelse. Eneste unntaket jeg kan se er om man vil prøve seg på den umulige oppgaven det er å få Crysis eller GTA IV til å gå glatt på stor skjerm... Denne tia her er faktisk den verste å handle på, med et splitter nytt chipset og cpuarkitektur som har kommet på banen, med bedre ytelse - men også et greit prishopp pga. lavt volum foreløbig. Jeg ville sitti på gjerdet i et par måneder til om jeg hadde muligheten. Prisforskjellen mellom C2Q og Core i7 er rundt 1300-2000kr etter hva jeg har sett, hvertfall om du ikke handler fra absolutt laveste hylle, og hvis du gjør det så er prisforskjellen faktisk enda høyere... Sitter på en Intel Pentium 4 @ 3.0 GHz, 512 MB RAM. Ok, da kan jeg se at du vil oppgradere fortest mulig. Er dette i tillegg Socket 478 P4? Fint om du kan gi meg litt mer info om hovedkort, cpu, skjermkort. Kan være vi kan hive sammen en ganske billig oppgraderingspakke til deg (om du har LGA775 hovedkort) som holder deg flytende i et halvt år til uten at ytelsen lider for mye - innen da er Havendale (LGA1156) ute, og LGA1366 har gått ned endel i pris. Endret 7. desember 2008 av Wibla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå