Gå til innhold

phpBB3 vs IP.Board

Anbefalte innlegg

Hei.

Har allerede tre forum med phpBB3, og synes at det fungerer veldig greit. Har nå tenkt å ha enda et forum som sannsynligvis kommer til å ha betraktelig mer aktivitet enn de forrige forumene (selv om de tidligere forumene har ganske grei aktivitet fra før). Og lurer altså på om jeg skal gå over fra phpBB3 til IP.Board. Er klar over at det innebærer lisenser etc som det ikke er på phpBB3. Men føler at IP.Board gir en følelse av et proft forum, istedet for phpBB3 som virker mer hjemmelaget/hjemmekoselig. Har sett litt rundt og må si jeg liker looken av begge to like godt. IP.Board virker med komplett i den forstand at det er mye 'bedre' mods man kan få lagt til.

Så, er det noen her som har erfaring med IP.Board? Evt phpBB3 i tillegg?

Mvh Scott

Endret av Scotty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en lisens selv, og mye gode erfaringer med den forumløsningen. Men det innebærer ofte at en må utvikle noen løsninger og fikser selv, eller av talentfulle folk rundt deg. Fordi IPB er en forumløsning folk må betale for er også utviklerskaren en hel del mindre enn med PHPBB, de som utvikler for IPB er heller ikke alltid villig til å gi ut løsninger gratis. Så en må regne med at det ikke er en overflod av løsninger for eksempel integrering av webløsninger på nettet, og at de løsningene som finnes må en kanskje betale for om en ikke vil utvikle dem selv.

Kostnaden ved lisensen er veldig subjektivt egentlig, noen ser på 1000 kroner for et forum som småtteri andre ikke, jeg tror du kanskje kan tilhøre den andre kategorien. Og det er en fornyingsgebyr på $25(180 kr.) hver 6. måned for å få tilgang til oppdaterte utgaver av programvaren.

Jeg har vært del av forum som har klart seg med PHPBB i lang tid på forum med flere hundre aktive brukere, så IPB er ikke nødvendig for å drive et stort forum, men som sagt, det gir en litt annen brukeropplevelse, litt flere funksjoner fra starten av, og det kan nevnes at det er et mye bedre administreringssystem, om du er noe avhengig av det.

Lenke til kommentar

Jeg ville aldri gått fra phpBB3 til IPB.

Det at phpBB3 ikke er profesjonelt er bare tull, phpBB3 systemet er veldig profesjonelt og det er veldig lett å skifte å lage nye systemer med det, det er fult mulig å lage et profosjonelt look på ditt phpBB3 forum.

Hvis du føler at ikke phpBB3 ikke er profosjonelt nok, anbefaler jeg vBulletin.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Jeg har sider med både IPBog vBulletin. Og jeg har prøvd ut phpBB3, og jeg kan med hånda på hjertet si at phpBB3 ikke er i nærheten av IPB når det kommer til oppsett og drift, phpBB3 er faktisk nærmere vBulletin i drift og oppsettet. 

Når det kommer til oppsett og drift er IPB langt bedre enn phpBB3 og vBulletin. Og det koster nesten 1000 kr for førstegangs lisens er kanskje "litt" mye, men supporten du får av IPB er utenfor sidestykke!!

Lenke til kommentar

Har sett på SMF for en stund siden også, likte ikke helt utseende av forumet så da droppet jeg interessen for dem ganske kjapt. Det du skriver Trynemjoel med at man ofte betale for løsninger etc til IP.Board er noe jeg har vært litt bekymret over selv. Men skal forøvrig bare ha 100% forum på nettsiden, og ikke integrering med en annen nettside, så vil anta at jeg slipper slikt. Det med at IP.Board koster penger er ingen bekymring ettersom jeg blir sponset med de pengene, så om jeg skulle ha IP.Board så vil jeg sannsynligvis slenge med IP.Gallery også. Og Kapli, jeg har aldri sagt at IP.Board er mer proft enn phpBB, men det gir en følelse av det. Det sitter antagligvis folk med mye mer kunnskaper og fikler med phpBB enn IP.Board. vBulletin er forøvrig ganske uaktuelt for meg, den forumløsningen gir en følelse av en gammel version av nåtidens forum.

Så jeg står hovedsaklig mellom phpBB og IP.Board. Kan legge til at forumet skal brukes til lett motorsykler. Og ser man f.eks på det ene forumet jeg har fra før, www.ktm-forum.org, så ser man med en gang at det ikke ville blitt like bra med IP.Board, så synes at phpBB leder ovelegent til et slikt forum med slike farger. Men nå til det neste forumet så tenker jeg at det skal være mer stilrent og proft.

iStereo, bra at du postet! Synes at ditt vBulletin forum var mye mer hjemmekoselig enn ditt IP.Board forum, og det er det jeg sliter litt med til phpBB også, at det virker så mye mer varmt og vennlig. Synes også at forumene reflekterer litt på kontrastene slik som når man går inn på hjemmesiden til InvisionPower, http://www.invisionpower.com/ og phpBB sin hjemmmeside, http://www.phpbb.com/. Man får altså den proffe følelsen når man går inn på InvisionPower sin hjemmeside kontra phpBB sin.

Endret av Scotty
Lenke til kommentar

Her ser du neste utgave av IP.Board: http://ipb3preview.ipslink.com/

ACPen til vBulletin er så innmari stygg. Rett og slett. IP.Board er milevis foran på den fronten.

Men om du skal velge et forum, er det faktisk opp til hva du trenger, hva du er kjent med, osv. Personlig foretrekker jeg IP.Board. Men det er noe subjektivt. Har aldri likt phpBB, da det ser ut som er fra før krigen.

Birger :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 7 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Jeg ville godt for IPB.. har brukt det mye. phpBB er jo egentlig helt greit, og jeg synes ikke det nødvendigvis er no mindre "proft".

vBulletin ville jeg ikke valgt framfor phpBB... har aldri likt vB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...