Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tror jeg har søvnapne

Lyral

Anbefalte innlegg

Heisann!

Det hele begynte for 2 dager siden av at jeg våknet akkurat i det jeg sovnet, av at jeg ikke pustet. Naturlig nok heiv jeg meg etter pusten. Dette skremte meg skikkelig, og det skjedde hver gang jeg prøvde å sovne igjen. De siste dagene etter at jeg opplevde dette, så har jeg egentlig vært regelrett redd for å gå å legge meg i frykt om at jeg ikke skal våkne igjen. :ermm:

Jeg har lest litt rundt om dette, og alt av symptomer og sånt, stemmer med hva jeg opplever. Fant et svar på lommelegen.no om at det er rimelig lurt å oppsøke lege, og kanskje bli lagt inn for en test som kalles polysomnografisk undersøkelse.

Når jeg fortalte min far om hva jeg opplevde, så forklarte han meg hva dette var, og på en måte bagatelliserte det litt, men som sagt, dette skremte meg virkelig og jeg vil få dette undersøkt. Skal se om jeg får skaffet en time hos fastlegen min så fort som mulig.

Litt info om meg hadde vel vært litt greit kanskje.

Jeg er en 20 år gammel gutt, og har de siste 2-3 årene hatte en veldig ustabil døgnrytme. Akkurat nå er det normalt for meg å sove opptil 10 timer daglig, og jeg pleier å sovne i rundt 7 tiden på morgenen, for så å våkne / bli vekket i 5 tiden på dagen / kvelden.

Jeg sitter mye inne, men jeg prøver hver dag å ta med meg hunden min på en god og lang tur, så jeg ikke bare sitter inne å sløver.

Jeg spiser vel normalt som folk flest, men med kanskje noen unntak. Jeg prøver å spise opptil 3 ganger daglig, men noen ganger så ender det opp med fattige 2 brødskiver daglig. Men dette er ikke så ofte.

Jeg er da ca. 176cm høy og veier utrolige 62kg. Vet dette er lite, men hele livet mitt har jeg vært liten og spinkel. Å prøve å legge på seg hjelper ikke. Dette kan kanskje ha noe med å gjøre at jeg ble født 4 uker for tidlig?

Uansett, meningen med denne posten er egentlig å høre om noen her på forumet har erfaringer rundt søvnapne og denne testen som kan gjøre som kalles polysomnografisk undersøkelse.

Hvis det er noen her som har tatt en sånn undersøkelse, så hadde det vært utrolig greit om du kunne delt din erfaring med det.

Setter utrolig pris på seriøse svar her :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...