Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Råd om kroppslukt

Gjest mhelgestad

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Hansi_*

Jeg er en 17 år gammel gutt som sliter med vond kroppslukt :(

Jeg:

-starter hver dag med en morgendusj

-skifter genser og t-skjorte hver dag, bosker hver 2-3 dag

-bruker dedorant daglig

-svetter ikke særlig mye, brukt sånn anti-svette spesiall deo de siste ukene så sånn spontan-svetting ol er total eliminert.

Jeg trodde dette skulle være nok, men enklete har sagt at jeg likevel lukter vondt, noen som har noen ytterligere råd? :(

PS: Noen som kan anbefale en manneparfyme/tøymyker/klærvaskemidel som lukter godt, men ikke altfor dominerende, kunne kanskje hjelpe det og.

Desperat etter råd siden jeg virkelig ikke vil sjenere noen med kroppslukten min :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skift boxer hver dag og.. Det blir ikke så mye mer klesvask, men boxeren er faktisk like viktig å bytte ofte som T-skjorte og sokker. Bare å kjøpe seg noen flere hvis du ikke har mange nok.

Når du dusjer, så holder det ikke bare å stå under det varme vannet i 10 min og gå ut igjen. Du må bruke såpe og vaske kroppen. Du trenger ikke å såpe hele kroppen hver dag pga fare for uttørring, men vask under armene med såpe hver dag og ta håret i shampoo annenhver/hver dag, så vasker du hele kroppen med såpe annen eller tredjehver dag, eller før du skal gå ut på kvelder og sånn.

Sjekk at klærne ikke lukter vondt. Om de har ligget lenge våte eller rett og slett begynner å bli gamle, så kan selve kledene lukte ganske så vondt. Før du tar på deg noe om morgenen, så lukt godt på det. Bare å kaste eller bruke som arbeids/male klær de som lukter vondt.

Prøv også andre deodoranter, Axe fungerer for eksempel dårlig på meg. Jeg bruker Nivea roll-on deodoranten som man får kjøpt på Rimi, den fungerer bedre enn noen annen for meg og holder fint hele dagen. Ha på rikelig med deo.

Puss også tennene hver kveld og morgen, og bruk munnskyllevann. Sjekk også skoa dine for ekstrem lukt av fotsvette ;). Evt begynn å tygg Extra tyggegummi etter matpauser og sånn.

Det finnes også body-sprays hvis du er plaget av svette ellers på kroppen, men det går fint uten for min del. After-shave er mer for å lukte godt, ikke hindre at du lukter vondt, så det skal ikke være nødvendig med mindre du vil lukte "litt ekstra godt".

Hvis du DA lukter vondt etter alt det, så bør du kanskje vurdere personen som påstanden kommer fra :). Da skal det ikke være mulig å lukte vondt lenger ;).

Lenke til kommentar
Fjern håret under armene. De binder til seg svette. Det hjelper:)

Det skal ikke være nødvendig, for hvis du vasker deg under armene godt hver dag med såpe så skal det også vaske vekk svetten som har satt seg i håra og man svetter i like stor grad den dagen om håra er der eller ikke. De håra, i likheten med punghåra, hjelper faktisk med å hindre at svetten samler seg på hudoverflaten og begynner å renne nedover.

Pluss at jenter liker somregel at det er litt trimmet hår under armene :), men såklart det er ikke noe galt i å fjerne de.

Endret av chrml
Lenke til kommentar
Fjern håret under armene. De binder til seg svette. Det hjelper:)

Det skal ikke være nødvendig, for hvis du vasker deg under armene godt hver dag med såpe så skal det også vaske vekk svetten som har satt seg i håra og man svetter i like stor grad den dagen om håra er der eller ikke. De håra, i likheten med punghåra, hjelper faktisk med å hindre at svetten samler seg på hudoverflaten og begynner å renne nedover.

Pluss at jenter liker somregel at det er litt trimmet hår under armene :), men såklart det er ikke noe galt i å fjerne de.

Jaja, alle kan ikke være pro når det gjelder svetting heller

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Hansi_*

Hmm.. lukter bittelitt av klærne mine etter vask, må virkelig gni de inn i fjeset får å kjenne det, men andre lukter det kanskje mye lettere enn meg :/ Ser ut som om jeg må ønske meg nye klær til jul

Lenke til kommentar

Eit anna vaskemiddel kanskje? Eg har aldri opplevd at kle luktar dårleg etter ein vask. Sjølv om dei har vore brukt i opptil ei veke (på hytta f.eks.).

Å få andre til å hjelpe deg kan være lurt. Det kan være vanskeleg å oppdage sjølv sidan sansene blir vant med ei lukt. Går du inn i eit rom som har ein utprega lukt så kjenner du det med ein gang, men etter ei stund så merker du ingenting lengre.

Kleda er nok ein god plass å byrje, du må finne ut av kva som skaper denne lukta, så ta det vidare derifrå. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Guest_Samme_*

Jeg har det samme problemet. Svetter lite, bytter klær og bokser hver dag og dusjer hver morgen.

Uansett: Selv når bare svetter _litt_ på ryggen osv, så lukter det rett og slett dritt av meg. Tekstilene mine lukter normalt.

Noe man kan få gjort uten å gå til legen?

Lenke til kommentar
Jeg har det samme problemet. Svetter lite, bytter klær og bokser hver dag og dusjer hver morgen.

Uansett: Selv når bare svetter _litt_ på ryggen osv, så lukter det rett og slett dritt av meg. Tekstilene mine lukter normalt.

Noe man kan få gjort uten å gå til legen?

Har du prøvd en bodyspray? En slags spraydeodorant man sprayer litt over hele kroppen med. Kanskje det vil hjelpe å hindre lukten?

Lenke til kommentar
Gjest Gjest_Samme som sist

Bodyspray? Hvor kan det kjøpes det? Og hva heter det?

Drikker mye vann.

Jeg er en av de som svetter _ekstremt_ i gymmen. Kan være gjennomsvett før de andre har starta å svette..

Jeg er i god form(en av de beste på disse såkalte "kondis-testene") og tynn.

Drikker ikke så mye vann. Kan vel starte å bytte det ut med melken og juicen.

Lenke til kommentar

Tror Axe sprayer er kombinert bodyspray og deodorant hvis jeg ikke tar helt feil. La hvertfall merke til at på en av sprayflaskene jeg hadde for noen år siden (bruker kun roll-on under armene nå), så sto det Deodorant & Bodyspray på. Vil tro at du også kan bruke vanlig spraydeodorant, og bare ta en liten dusj over hele kroppen. Kan jo hende det virker?

Men prøv å unngå kroppsåpningene kanskje, det svir.

Lenke til kommentar

Hadde Axe sin body spray. Synes bare ikke at den lukter spesielt godt.. Kan vel kombinere den andre jeg bruker, og den litt rundt på kroppen? Holde langt ifra, slik at det bare kommer et tynt lag, da eller?

Drakk nesten 2 liter vann i dag, merka vel ikke mye til forskjell. Kanskje litt.

tall for svar. :)

Lenke til kommentar
Hmm.. lukter bittelitt av klærne mine etter vask, må virkelig gni de inn i fjeset får å kjenne det, men andre lukter det kanskje mye lettere enn meg :/ Ser ut som om jeg må ønske meg nye klær til jul

om lukten har satt seg, å fortsatt er litt lukt etter vask, så kommer lukten sterkere når tøyet blir varmt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...