abil Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 kjøpte en dell maskin for ca 2år siden,har blitt reparert for 3 gang nå.2xskjermkort(byttet da også hovedkort.sendte den inn for 3 gang nå pga at maskinen ikke vill starte. etter 4 dager ringte jeg dell og fikk i svar at maskinen skulle være hos meg innen 6 dager siden jeg sendte den inn.i dag har det gått 1 mnd og ennå har det ikke skjedd noe,de sier de venter på en del som de ikke får tak i.har ringt flere ganger og klagd men ingenting skjer,de bare sier de håper den kommer til mandag. dette er en maskin jeg er avhenging av pga jobben og får heller ikke en lånemaskin. de skifter hovedkorte for 3 gang nå,men at feilen ikke ligger i hovedkorte.men trodde man hadde krav på ny vare om man reparerte samme feil for 3 gang. også tar dette veldig lang tid. noen som har noen råd?maskinen ga jeg tross alt 26000 for. sikkert mange skrivefeil så ikke heng dere opp i det for jeg har skrivevansker. håper på svar Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Man har rett på nytt produkt om det er 3 ganger samme feil eller 4 ganger forskjellig feil. Byttes enheten i en swap-enhet resettes dette. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Men er det et forbrukerkjøp? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Siden du er avhengig av maskinen pga jobben din er dette ikke et forbrukerkjøp, men bedriftskjøp. Kjøpsloven gjelder da, og da ville jeg sett nærmere på avtalen du og dell inngikk rundt reklamasjonsrettigheter ved kjøp - står det ingenting her, sjekk så kjøpsloven. Finnes dessverre ingen rettigheter rundt makstid på service, låneprodukt o.l. - og er man som bedrift/ansatt avhengig av at et produkt fungerer, så får man enten skaffe seg 2 stk, eller kjøpe seg en bra garantiordning. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Man har rett på nytt produkt om det er 3 ganger samme feil eller 4 ganger forskjellig feil. Byttes enheten i en swap-enhet resettes dette. 3. gang samme type feil gir krav på heving. Det finnes ikke noe som helst i loven om 4. gangs feil. Lenke til kommentar
abil Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 Siden du er avhengig av maskinen pga jobben din er dette ikke et forbrukerkjøp, men bedriftskjøp. Kjøpsloven gjelder da, og da ville jeg sett nærmere på avtalen du og dell inngikk rundt reklamasjonsrettigheter ved kjøp - står det ingenting her, sjekk så kjøpsloven. Finnes dessverre ingen rettigheter rundt makstid på service, låneprodukt o.l. - og er man som bedrift/ansatt avhengig av at et produkt fungerer, så får man enten skaffe seg 2 stk, eller kjøpe seg en bra garantiordning. nei kjøpte den til meg selv pga at maskine var bra til spilling,men begynte og bruke den i jobbsammenheng etter 1 år da jeg kjøpte en ny spillmaskin. de mener at hovedkorte blir byttet 3 ganger men at det ikke er det som er feilen men de bytter det hver gang for sikkerhetens skyld. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Du har ikke rett til heving eller nytt produkt basert på feilhistorikken. Det begynner dog å gå såpass lang tid at du kan begynne å mase litt pga. urimelig lang servicetid. Tiden på service bør ikke være mer enn 4-6 uker med mindre du ble forberedt på lenger tid fra starten av. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Siden du er avhengig av maskinen pga jobben din er dette ikke et forbrukerkjøp, men bedriftskjøp. Er det ikkje kven som kjøpte maskina som betyr noko her? Om ei bedrift kjøpte den er det kjøpsloven. Er det eit privatkjøp er det forbrukarkjøpsloven, sjølv om han brukar den til jobb. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) Nei, det er feil. Om det er et forbrukerkjøp eller ei avhenger av hvordan maskinen er tiltenkt brukt ved kjøpet. § 1. Alminnelig virkeområde Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov. Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet. Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Endret 7. desember 2008 av Alastor Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Ja, han kjøpte den jo i utgangspunktet ikkje for å bruk til jobb. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Ja, og den opplysningen kom som du ser til etter jeg skrev det om at kjøpsloven var den som dekte han....... Lenke til kommentar
abil Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 Ja, og den opplysningen kom som du ser til etter jeg skrev det om at kjøpsloven var den som dekte han....... kjøper ikke en spillmaskin som man skal bruke på jobben,men etter 1 år ble det en ny stasjonær pc som einet seg bedre for spilling og begynte da og bruke den bærbare til jobben.og jeg mener selv at de har drøyd dette alt for lenge da de sa 4-6 dager og nå har det gått 1 mnd. Lenke til kommentar
abil Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 Pratet med dell i dag og det var skjermkortet for 3 gang og de får ikke tak i flere slike skjermkort så jeg skulle få ny maskin,men ettersom jeg ga 26000 for den og de vill gi meg en litt bedre til 15000 er det noe jeg burde godta eller stå på krav om og få en maskin til samme pris? ps!! skjermkorte jeg får i den nye er dårligere enn i den jeg kjøpte og det syntes jeg er dårlig. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Er det skjermkortet for 3. gang, altså samme feil for 3. gang så har du krav på heving av kjøp, pengene igjen. Lenke til kommentar
havfal Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 (endret) Bare pass på om de begynner å prate om bruksfradrag, for da har du krav på forsinkelsesrente. Endret 8. desember 2008 av strek Lenke til kommentar
JFM Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Feilen trenger ikke være den samme. Men det må oppleves på samme måte alle gangene. F.eks at maskinen ikke starter. Om det er hovedkortet eller skjermkortet det er feil på er ikke interessant. Dette betyr at mangelen er den samme. Så du må nok fortelle hva mangelen er før vi kan si om du har krav på ny maskin... Så lenge trådstarter kjøpte maskinen som privatperson så gjelder forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
abil Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2008 Feilen trenger ikke være den samme. Men det må oppleves på samme måte alle gangene. F.eks at maskinen ikke starter. Om det er hovedkortet eller skjermkortet det er feil på er ikke interessant. Dette betyr at mangelen er den samme. Så du må nok fortelle hva mangelen er før vi kan si om du har krav på ny maskin... Så lenge trådstarter kjøpte maskinen som privatperson så gjelder forbrukerkjøpsloven. får ny maskin,men en maskin som koster 15000,men jeg ga 26000 for den jeg kjøpte og han sier at jeg burde være fornøyd med det.men det er jeg ikke fordi skjermkorte er dårligere og det ga jeg 4000 ekstra for.jeg hadde hvert fornøyd om jeg fikk det beste grafikkorte som de selger til den pc det koster også 4000. men vi får se hva som skjer,han skulle ringe meg iløpet av uka. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Hvilke 2 grafikkort er det snakk om? Lenke til kommentar
JFM Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Jeg hadde heller ikke vært fornøyd. Ikke gi deg Lenke til kommentar
abil Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 glemte og skrive at dette var en bærbar maskin. skjermkorte jeg kjøpte het nVidia GeForce GO 7950 GTX ga vel ca 4000 ekstra for det for 2 år siden,nå vil de sansynelig tilby meg(han på dell sa det)Enkelt 256 MB NVIDIA® GeForce® Go 8700m GT grafikkort,men jeg mener jeg skal ha DOBBELT SLI 512 MB NVIDIA® GeForce® 8800GTX-kort.så vi får se da han ringer til uka. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå