Gå til innhold

Gode Studio monitorer til under 500kr?! :O


Anbefalte innlegg

Heeii! :D

 

Har lett etter forskjellige studiomonitorer på nettet nå i en good tid :tease:

 

Har funnet ut at dette blir for dyrt for en femtenåring som ikke jobber... :whistle:

 

Så jeg har lette etter noen rimelige studiomonitorer (under 1000kr for et par! :blush: )

 

Til slutt fant jeg Behringer 1C:

100W

60Hz - 23 kHz

Tweeter: 0,5" (tror ikke dette er så bra.. :p )

Woofer: 5" (Men dette syntes jeg hørte ganske bra ut for under 500kr! :dribble: )

 

Er det noen som har erfaringer med denne, eller noen andre Behringer produkter (ser ut som Behringer er veldig upopulært siden jeg ikke finner noen som helst tester av noen av dems høyttalere... :hmm: )

 

Takker for ALLE HJELPSOMME SVAAR!! :D:thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Behringer er lite omtalt fordi de er litt for billige... Monitorer til 500kr er meg bekjent sjelden brukt av profesjonelle musikerer (med unntak av tilfeller hvor musikk utvikles for å låte bra på billigere anlegg).

 

Ville ikke fokusert for mye på elementstørrelsen. Skrivebordsmonitorer har jo ikke spesielt store Mellomtone/basselementer uansett prisklasse.

 

Skal du bruke det til musikkproduksjon? Eller er du bare på jakt etter best mulig lyd til under 1000kr?

Lenke til kommentar

For å være heeelt ærlig, så vet jeg ikke hva en forsterker er og hva det skal brukes til :blush:

Pc høyttalere funker jo uten noe sånt, så denne burde vel også gjør det, eller?

Uansett, kan noen forklare meg enkelt og greit hva en forsterker er, hva det brukes til og ca. hvor mye jeg bør kjøpe for, husk at jeg har lite $$$ igjen! :wallbash:

 

Jeg har lyst til å kjøpe fine og dyre monitorer :dribble: MEN jeg mangler penger :(

Pluss at rommet mitt bare er på 7kvm!! :wallbash: Så derfor trenger jeg ikke de store monitorene med subwoofer ogsånt, bare noe som fungerer. For å si det på en annen måte små billige høyttalere er bra, så lenge de funker som greie monitorer. Det går sikkert å kjøpe monitorer for helst under 1000kr da :blush:

 

Men takk for svarene!! :D

 

Håper det er noen som kommer med noen anbefalinger til en med sååå lite penger som meg... :blush:

Lenke til kommentar

En rask innføring (min oppfatning av verden, folk kan gjerne korrigere/komme med tilleggsinfo):

 

Høyttalere av en gitt størrelse trenger en forsterker som øker strøm og spenning for å spille lyd. Dette fordi strømmen i signalkabelen som kommer ut fra kilden/PCen ikke er nok til å bevege elementene. Så vidt jeg vet trenger de fleste høyttalere på markedet en forsterker. Headset er laget for å oppnå lyd uten ekstra forsterkning.

 

De fleste monitorer og PC høyttalere generelt er _Aktive_, det vil si at de har en intern forsterker som drives av strøm fra en stikkontakt. _Passive_ høyttalere (som Behringer monitorene, og de fleste vanlige HiFi høyttalere) trenger en ekstern forsterker for å sende ut lyd av riktig volum.

 

Med budsjettet ditt ville jeg brukt ca. 500kr på et par PC høyttalere og spart resten til du har råd til monitorer av litt kvalitet (koster fort 3000kr ++). Du finner PC høyttalere i Prisguiden

 

Ville kanskje sett på Creative GigaWorks T20 eller noe i den duren.

Endret av radivx
Lenke til kommentar

Ojjooo :thumbs:

 

Det var bra forklart for meg as. Skjønte forskjellen på passiv og aktiv høyttaler nå! :D

 

Takker veldig mye for den!! :)

 

Jeg har sett litt på PC høyttalere nå. Men de fleste skriver bare sine erfaringer på de mest kjente høyttalerne. Men jeg har en mistanke om at noen av de billige(og ukjente) høyttalerne kan prestere på ca. lik nivå som de litt dyrere :cool:

 

F. eks. Trust SP3800D 218kr

Philips SPA7350 304kr

 

Disse ser jo ganske greie ut ;)

 

 

Eller så kan jeg prøve å vente til jeg får litt mer penger (litt over 1 måned ellerno) :blush:

Tingen er at jeg har over 8000kr på meg, men etter budsjettet mitt kommer jeg til å ha ca. 500kr igjen etter at jeg har kjøpt de andre tingene jeg trenger :p

Lenke til kommentar

Elkjøp etc. har mange PC høyttalere inne slik at du kan lytte til dem. Min erfaring med Trust er at de ikke er spesielt høy kvalitet og er lite holdbare (gjelder headsett og mus). Ingen vits å sprenge budsjettet nå, skal du produserer musikk antar jeg at du kommer til å kontinuerlig oppgradere utstyr etterhvert som du blir eldre og får bedre økonomi.

Lenke til kommentar
Behringer er lite omtalt fordi de er litt for billige... Monitorer til 500kr er meg bekjent sjelden brukt av profesjonelle musikerer (med unntak av tilfeller hvor musikk utvikles for å låte bra på billigere anlegg).

 

Ville ikke fokusert for mye på elementstørrelsen. Skrivebordsmonitorer har jo ikke spesielt store Mellomtone/basselementer uansett prisklasse.

 

Skal du bruke det til musikkproduksjon? Eller er du bare på jakt etter best mulig lyd til under 1000kr?

Hva er det du snakker om? Jeg har disse studiomonitorene og de koster ca 4000 og lager nesten like mye lyd som anlegget mitt i stua til 18 tusen. Bra lyd er det også. Fin bass og bass frekvensen går lavt. Selv om prisklassen er en helt annet tror jeg de behringene du har lyst til å kjøpe er bra nok til prisen. Behringer er Behringer :)

Lenke til kommentar

Sier ikke at Behringer lager dårlige produkter, men de er langt i fra det dyreste som eksisterer. F.eks. Behringer ECM8000 (målemikrofon) til en liten 1000-lapp benyttes etter det jeg vet til måling og kalibrering av svært seriøse anlegg.

 

Behringer satser tydelig på å stå sterkt i billigsegmentet rundt profesjonell musikk, de er litt mer anonym i de høyere prisklassene.

 

Problemet med monitorene som trådstarter nevnte er at de er passive, og så vidt jeg vet er det rimelig vanskelig å finne en effektiv forsterker til under 500kr, noe som gjør at de sprenger budsjettet.

Lenke til kommentar

Tror han må gå opp 500 kroner jeg. dette bør du gå for http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo...terker_sort.htm og de monitorene. Du lurer kankjse på hvorfor jeg ikke anbefaler dyreere høytalere? det er fordi pc er noe dritt når det gjledre å forsterke lyd. So en forsterker gjør en mye befdre jobb. Selv har jeg kjøpt forsterker til mine behringer til 2700. Dette er mye lyd for penga. ca 2000

Lenke til kommentar
Du lurer kankjse på hvorfor jeg ikke anbefaler dyreere høytalere? det er fordi pc er noe dritt når det gjledre å forsterke lyd. So en forsterker gjør en mye befdre jobb.

 

Om man bruker aktive høyttalere eller en vanlig forsterker sammen med vanlige høyttalere, spiller ingen rolle for resultatet. PCen leverer i begge tilfeller et linjesignal som forsterkes eksternt.

 

Frode

Lenke til kommentar

TAkk for svarene!!

 

Jeg synes at PCen gir fra seg bra lyd (MacBook), men jeg har ikke så mye erfaring innen studiomonitorer, HiFi ogsånt :blush:

 

Kommer jeg tl å merke forskjell på eks.

500kr Passive høyttalere + 1000kr forsterker

og BARE

500kr Passive høyttalere

?

 

Er det ikke bedre å bare kjøe aktive høyttalere for 1500kr da? :p

 

Men takk for svarene hittil da! :grin:

Lenke til kommentar

Er sikker på at en PC av noe slag ikke klarer å drive passive høyttalere alene. Signalet blir alt for svakt til at du hører noe som helst fra høyttaleren.

 

Min tanke er at aktive høyttalere er et lettere valg contra passive + forsterker. De har allerede en forsterker som har tilstrekkelig kapasitet til normalt bruk og man slipper dermed å sette seg inn i jobben med å finne en passende forsterker. Fordelen med en forsterker er rikting nok at del har støtte for valg mellom flere lydkilder.

 

Vil tro at det beste du kan gjøre, er å stikke innom en lokal instrumentbutikk og høre med dem hva de anbefaler av billige monitorløsninger.

Lenke til kommentar

Tuusen takk !! :grin::idea:

 

Dere har hjulpet meg utrolig mye nå :yes:

 

Takk for hjelpen :D , men er det noen som vet om noen butikker i Oslo de kan anbefale? :blush:

 

Jeg har bare bestilt ting fra nettet og jeg har ALDRI vært i en musikk/instrument butikk, så jeg har veldig lite peiling på d :p

 

Men Tusen takk for svarene hittil da! :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...