Gå til innhold

Hva religion er

Anbefalte innlegg

Hvis du ser på hvor "great" en sivilisasjon er som hvor mye teknologi/viten den har (det gjør jeg),

så er religion en skam for menneskeheten.

F.eks kristendommen, et forbanna eventyr som står i en gammel bok med absolutt ingen indikasjoner på at noe som helst i den er sant, og så går millioner på millioner av mennesker rundt å tror på det dritet bare pga foreldrene deres har banket det inn i skallen på dem.

Når noen begynner å mase om at religion er feil spør dere religiøse alltid hvorfor religion ikke stemmer, kan ikke dere heller fortelle oss hvorfor det stemmer? Ånei, det klarer dere ikke. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-23990

Bibelen er historiens mest populære roman. Eh, vel egentlig, kanskje Koranen...? Bor jevlig mange folk i muslimske nasjoner nå for tiden...

Hvis menneskeheten skal heve seg og virkelig bli noe vidunderlig, da må religionen gå av planken. Håpet om dette er veldig svakt... For mange av dem...

Lenke til kommentar
Når noen begynner å mase om at religion er feil spør dere religiøse alltid hvorfor religion ikke stemmer, kan ikke dere heller fortelle oss hvorfor det stemmer? Ånei, det klarer dere ikke.

"guds veier er uransaklige" det argumentet bruker de flittig, når man har trengt dem opp i et hjørne under en diskusjon, da kommer så og si alltid den komentaren, eller noe lignende.

at biblen er en roman er vel litt feil? den gir seg iallefall ikke ut for å være skjønnlitteratur, den skal jo faktisk være historisk rett i følge de som tror på den.

Lenke til kommentar

Gud og andre teorier kan IKKE bevises konkret..så denne diskusjonen kan vare i 1000 år..men hør her:

Universets start..

"Hvis universet på ett eller annet tidspunkt i fortiden var noe i nærheten av en singulær tilstand med uendelig liten utsrekning og uendelig tetthet, må vi spørre oss om hva som var der før det, og hva som var utenfor universet. . .Vi må ta stilling til problemet med en Begynnelse"

---Sir Bernad Lovell---

Forutseenhet og inteligens er også nødvendige faktorer, for det ser ut til at den hastigheten universet utvider seg med, er uhyre nøyaktig justert. "Hvis universet hadde ekspandert en milliondels milliondel raskere hadde all materie i universet nå vært spredt til alle kanter. . .Og hvis ekspansjonen hadde foregått en milliondels milliondel saktere, ville gravitasjonskreftene ha fått universet til å kollapse i løpet av den første milliard år eller der omkring av dets eksistens. Det ville heller ikke ha vært noen stjerner og ikke noe liv"

Hva/Hvem kan ha skapt dette da? kanskje det bare er ren sammentreff eller? LOL :lol:

er ikke kristen selv, holder heller ikke med noen andre teorier..men se det slik..hva skjedde?

Denne posten er teit..man kan ikke diskutere forskjellige hypoteser..kommer like langt uanz..INGENTING KAN BEVISES ! :o

men takk om dere orka å lese alt..*helgek00000z* :wink:

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
"Hvis universet hadde ekspandert en milliondels milliondel raskere hadde all materie i universet nå vært spredt til alle kanter. . .Og hvis ekspansjonen hadde foregått en milliondels milliondel saktere, ville gravitasjonskreftene ha fått universet til å kollapse i løpet av den første milliard år eller der omkring av dets eksistens. Det ville heller ikke ha vært noen stjerner og ikke noe liv"

Ja, hvis den hadde gått en milliondels milliondel raskere hadde vi nok vært et annet sted i verden. Dette beviser ikke særlig mye...

Lenke til kommentar

Hei :-)

Når noen forteller deg at Det skal du tro på, hvis ikke kommer du til helvete, eller Det skal du gjøre, hvis ikke kommer du samme sted, for ikke å si hvis noen sier deg at slik og slik er det og slik og slik henger det sammen, så begynn å tenk selv.

Hvorfor? Hvorfor skal du fortelle meg hva jeg skal tro på og hva jeg skal gjøre? Det er en god start. Hva er vitsen med å leve, hvis en skal gå i allerede gåtte spor, hvorfor er vi her, hvis ikke å leve det livet vi har fått, og bruke vår frie vilje til å erfare det vi føler er det vi vil erfare? Hvorfor i allverden skal vi være her, hvis vi skal gå rundt og frykte at en fordømmende Gud skal dømme oss til "undergang" når vi forlater vår fysiske kropp??

Det blir for meg helt meningsløst.

Gud er ikke den som har funnet opp religionene, det er mennesker som har benyttet seg av en kjempemulighet for å skaffe seg selv, og "religionen" makt. Makt i seg selv er også en erfaring, likeså å underlegge seg makt. Men er det fornuft i religionene for det?

Det at noe står i Bibelen er ikke det samme som at det absolutt er riktig. Jeg tror det er enhver som må finne ut i sitt eget hjerte hva som føles riktig og hva som føles galt. Og da pågrunn av hva en selv føler er riktig, ikke hva en annen forteller en at en skal føle.

Og for all del, å la seg skremme av såkalte Rettroende fra å mene og tenke det en selv føler er riktig, er ikke det jeg tror er det beste.

Jeg anbefaler alle som ønsker å tenke selv, og gjøre seg opp en egen mening om hva som er sannheten, å lese tre bøker, som er kalt Himmelske Samtaler 1,2 og 3. For meg gir de fornuft, det føles riktig. Det har jeg aldri følt i mange Bibelsitater.

Jeg tror også at det er en mening med at vi lever, og jeg tror at vi har en Gud, men ikke en slik Gud som er beskrevet i Bibelen.

Olafen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Å tro på noe, så er det stopp. Slipper å tenke mer på det, greit nok. Men å misjonere syns jeg blir feil, da blir man fort aspektblind. Når en er ute av stand til å se flere muligheter, mangfoldet, er man fattig. For mange dør oppreist, og alene.

Sier ikke at søkenen gir mening i seg selv, men jeg har sluttet å søke etter noe spesifikt. Når man leter etter noe bestemt, overser man mye annet som også er verdifullt.

Rock on.

Lenke til kommentar

religion bør iallefall være noe personlig, noe enhver person kan "finne" for seg selv. føler så personen en trang til å melde seg inn i en menighet eller så, so be it.

mine unger skal ikke døpes, og ikke ha kristendom på barne/ungdomsskolen. når det er tid for konfirmasjon, skal de vite at de får akkurat like mye penger/gaver uansett om de velger å konfirmere seg borgerlig eller kristelig (for det er ikke til å stikke under en stol at gave-delen er den viktigste delen av konfirmasjonen).

hvis de så etter fjorten år, forhåpentligvis fri fra ytre påvirkninger, føler at det finnes en jesus-person som passer på dem, kan de gjøre hva de vil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 11 år senere...
Jeg tror seriøst at vi ikke trenger flere diskusjoner av denne typen. Skal du slenge dritt mot kristendommen, som de fleste her inne gjør, så gjør det i en
Jeg tror seriøst at vi ikke trenger flere diskusjoner av denne typen. Skal du slenge dritt mot kristendommen, som de fleste her inne gjør, så gjør det i en allerede eksisterende tråd.

Kristne må lære seg å respektere andre menneskers livssyn. Det gjør de ikke i dag. Folk blir irriterte, og et utrrykk for denne irritasjonen er kritikk.

Lenke til kommentar

Religion er alt godt!

Ikke alt! men mye godt også.

Religion kan ikke bekjempes på en troverdig måte uten å annerkjenne, og respektere alt det gode religion står bak.

Tenk også litt på gærningene innenfor kristendomen som hadde løpt rundt og plyndret, drept, voldtatt, stjålet og løyet dersom trusselen om tap av evig liv viste seg å være en papirtiger.

Det er viktig at disse beholder troen så lenge de lever.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...