Gå til innhold

Hvilket utstyr for nettverk i hus?

finfyr

Anbefalte innlegg

Har idag kabelnett fra den lokale leverandøren, samt en trådløs router som vi bruker for å koble oss til nett. Ønsker å legge opp tpkabel rundt om i en del rom her i huset (Tre etasjer). Det ligger allerede en kabel mellom rommene som jeg ønsker å fjerne, og erstatte med en tpkabel. Altså, rørene ligger der, klare til å bytte ut kabel.

Hva trenger jeg så?

En trådløs router om en vil på nett på rom en ikke har kontakt i veggen?

En switch, ettersom det blir kabel til flere enn de fire som er "vanlig" på en router?

Mange meter med tpkabel og bokser til å feste i veggen?

Noe annet jeg bør tenke på?

Har tenkt å sette opp en NAS-sak, for å kunne dele bilder, film og musikk med samboeren, og ha tilgang til alt med bra hastighet uansett rom.

Innspill mottas med takk i disse førjulstider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som at du er godt dekket.

Litt vanskelig å se for seg skjemaet for det du skal ha opp. Men hvor har du boksen inn i huset? (der routern normalt settes)

Og har du planer om å trekke alle kabler ut ifra dette ene punktet?

Vet heller ikke hvor mange rom det er snakk om. Er det snakk om mange rom, kan det være en ide med en switch per etasje.

Ville også ha trukket opp kabler for minst 2 punkter i hvert rom.

Lenke til kommentar

Siden det er snakk om og bytte ut en kabel som alt er i røret kan det vell være en ide og låne seg en trekkfjær da dette gjør arbeidet enklere, selvførgelig er det ikke vits og betale alverden for det men om du kjenner en elektrikker så kan du sikkert låne en av han/henne.

Om du ikke allerede har det så trenger du et Krone verktøy for og feste kablen inne i bokser som dette ( Finnes andre alternativer )

Lenke til kommentar

Routeren står pr idag på loftet, i tredje etasje. Skal ha punkt i to rom i etasjen under, samt i to/tre rom i etasjen under der igjen (første etasje).

Ser vel for meg at det hadde vært kjekt å sluppet en switch i hver etasje. Hvilke fordeler ser du med en switch i hver etasje?

Lenke til kommentar

Ser problemet med at det kan bli mange kabler i rørene... Ser vel kanskje for meg å ha en switch i tillegg da ja, er vel greiest.

Men når en snakker om routere og switcher, hva bør en gå for? Og er det noe annet jeg bør tenke på? Kan en legge andre typer kabel eller noe?

Lenke til kommentar

Om du har en gammel pc stående, ville jeg anbefalt å sette opp denne som pfsense router/firewall. http://www.pfsense.org/

Om ikke, er det egentlig bare å finne ut hvor mye penger du ønsker å bruke, og velge der etter. Greit å unngå 300 kroners routere, men en dlink til 700+ eller linksys i ca samme prisgruppe burde duge greit. Evt kan du gå opp i pris og bryne deg på cisco.

Lenke til kommentar

Du kan jo vurdere å bytte ut en av switchene med en trådløsrouter slik at du får bedre dekning om du behøver. En trådløsrouter kan brukes som aksesspunkt og switch ved å droppe internettporten og slå av DHCP på LAN. Videre ville jeg satset på Gigabit dersom det er planer om filoverføring i nettverket.

D-link DIR-655 har Gbit og yter >100Mbit trådløst ved gode forhold.

Lenke til kommentar

Er ikke akkurat noe prosjekt. Du trenger 2 nettverkskort, om det ikke er noen porter på hovedkortet.

du booter på pfsense cden, instalerer, definerer hvilket nettverkskort som er wan og lan og du er oppe å går.

Etter min mening enklere og bedre å sette opp med regler m.m. Men såklart, krever jo at man har riktig hardware liggende.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er snart igang med å lære meg å koble til tpkabel til de kontaktene på veggen, så ting går rette veien.

Men, kan jeg velge hvilken som helst nas, og er det noen andre løsninger enn den tidligere nevnte, som kan vurderes? Vil bruke til å dele musikk, bilder og film med andre på nettverket.

Og la7dfa.com: Hvor i Kristiansund anbefaler du meg å handle de sakene jeg trenger til nettverket. Kabler og kontakter til veggene?

Endret av and_mit
Lenke til kommentar

Som tsoiland sier er det merket inni med to forskjellige farve mønster det som er viktig er om du velger og bruke koblingskjema for B kontakt må du ha dette på vegg boksen også.

Fant ikke noe bilde så laget et selv.

Link til bilde

Det bildet sier er at det er 2 sett med farger på hver "Tilkobling" det skal være merket hvilke av de som er A og hvilken som er B, evt kan du se i medfølgende hefte.

NB: Trenger du mer utdypende send en PM.

Endret av Potion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...