pax1 Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Så det er bedre at jeg sitter og se på tv en hel kveld enn å sitte og spille wow en hel kveld? Hvorfor er dette det eneste alternativet? Hvis det virkelig er slik er vel det noe av problemet.... Endret 11. desember 2008 av pax1 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Vist er det et tilbud til wow-avhengige, faktisk et egent senter bare for spillavhengige i tyskland. Du kan få dekket både reise og "avrusing". Nå har jo dette senteret allerede sagt at de ikke lider av avhengigheter, men "sosiale problemer". Endret 11. desember 2008 av Slimda Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Overser nok ikke at det finnes problemer med at enkelte ikke klarer å begrense seg, men jeg overdriver heller ikke for jeg tviler på at andelen som er spillavhengige av diagnose sprenger kapasiteten til det psykiatriske hjelpenettverke og dem som tilbyr hjelp mot spillavhengighet gjør jo nettopp det de gjør og får inn de som er ment å komme til dem. Jeg synes det blåses for mye opp rundt WoW og så snart noen sier at de spiller WoW så er fordomsstemplene ute i fri vake og ting som "nerd", "asisoal", "venneløs", "bor hos foreldrene" etc med en gang ute. Som jeg sa tidligere er det og de som får alkoholproblemer men jeg ser ikke at det er slike fordommer ute å går mot alkohol, dvs så snart du har åpnet vodka flasken eller knertet en flaske VSOP så er du med en gang alkoholiker. At enkelte tar WoW, og spill forøvrig, for alvorlig er ikke et nyst påkommet problem og WoW er ikke alene med å skape avhengighet. Men folk er nødt til å slutte å behandle WoW, spillere og samfunnet som en pest på samfunnets flate perfekte A4 rumpe. Å sette seg ned med slike fordommer for spill er som å skyte utviklingen i rompa med skarpt. Jeg syntes slike fordommer er like kjipe, men jeg lyver ikke. Ikke for meg selv og ikke for andre heller. MMO-spill er jo ikke helt harmløse og heller ikke så uskyldige som en skulle tro. Men igjen, jeg syntes ikke vi skal endre på spillene slik Kina gjør. Angående sprenging av kapasitet så er det store "spikes" i antall pasienter etter at disse spillene og utvidelsene kommer ut, et sted opplyste de at 7 av 10 pasienter hadde problemer knyttet til World of Warcraft. De som trenger hjelp har vanskelig for å finne noen å snakke med, VI er de som forstår dem best men vi støter dem også ut. Vi vil ikke ha noe med dem å gjøre, de får bare råtne og klare seg selv - jeg tror ikke en slik holdning bedrer situasjonen. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Spørsmålet er dog Pyc, er denne økning årsaket på grunn av MMO eller er det en katalysator effekt vi har med å gjøre her? Det kan og være mennesker som har problemer fra før av og som finner trøst i spillet for deretter å se at de har nå et problem med spillet i steden for og søker da hjelp. Man kan ikke være sikker på at det er MMOet som er den endelige faktoren, det kan likesåvel være et dypere problem. Men selvfølgelig, det kan og være spillet. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Har spillt Wow nå i snart 3 år, første året ble jeg helt oppslukt og gjorde stort sett ikke annet enn å spille (utenom jobb), snakket nesten aldri med andre enn de jeg spilte med (kjente flere irl), innså egentlig ikke hvor ille det var før bestekompisen min spurte meg rett ut hva faan jeg bedrev tiden med siden jeg aldri kunne bli med noe som helst. Da ble det pause i et halvt år før jeg begynte igjen, ren casual og har det vært noe som har skjedd irl har wow måtte vike hver gang. Siste ukene har jeg igjen startet opp med raiding, hovedsaklig bare 1 gang i uka, og det på en dag hvor det stort sett ikke skjer noe annet, men irl (non-wow) venner er forsatt prioritert over wow. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Spørsmålet er dog Pyc, er denne økning årsaket på grunn av MMO eller er det en katalysator effekt vi har med å gjøre her? Det kan og være mennesker som har problemer fra før av og som finner trøst i spillet for deretter å se at de har nå et problem med spillet i steden for og søker da hjelp. Man kan ikke være sikker på at det er MMOet som er den endelige faktoren, det kan likesåvel være et dypere problem. Men selvfølgelig, det kan og være spillet. Dersom det var slik at antallet pasienter holdt seg stabilt (ikke økte unormalt) kunne jeg ha tenkt at det var snakk om at mange av pasientene spilte MMO-spill. Men når det er en brå økning og flertallet av de nye tilfellende er relatert til WoW så er det ikke snakk om noe annet enn at flere pasienter genereres. Alle de alternative årsakene du nevner kan en enkelt finne ut om de gir en god forklaring eller ikke. Uansett så ville det vært færre psykiatriske pasienter hadde WoW aldri blitt lansert. Jeg er ikke imot bruk, men jeg er imot misbruk - det er det som fører til negativ publisitet også. Lenke til kommentar
Kiruk Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 Uansett så ville det vært færre psykiatriske pasienter hadde WoW aldri blitt lansert. Og der sluttet jeg å ta deg alvorlig. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Dersom det var slik at antallet pasienter holdt seg stabilt (ikke økte unormalt) kunne jeg ha tenkt at det var snakk om at mange av pasientene spilte MMO-spill. Men når det er en brå økning og flertallet av de nye tilfellende er relatert til WoW så er det ikke snakk om noe annet enn at flere pasienter genereres. Alle de alternative årsakene du nevner kan en enkelt finne ut om de gir en god forklaring eller ikke. Uansett så ville det vært færre psykiatriske pasienter hadde WoW aldri blitt lansert. Jeg er ikke imot bruk, men jeg er imot misbruk - det er det som fører til negativ publisitet også. Men igjen drar du konklusjoner ut etter 1 faktor fremfor å overveie og reflekterer at der finnes andre faktorer å ta med i beregning. WoW kan være en faktor men som vanlig legger jeg stor tvil på at WoW alene er årsaken. Har du forøvrig beviser på dette? Dvs en brå økning etter at WoW ble lansert? Jeg tviler sterkt på at det hadde vært færre tilfeller men det hadde kanskje vært færre som hadde fått hjelp for andre problemer de har som gjør at de flykter til en virtuel verden. Lenke til kommentar
MadRos Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) når et dataspill, kommer fremfor mennesker, da er man ute og kjører.. noe av det mest irriterende er når man sier: "ohh sry ass, jeg spiller" da kan du ikke kalle han en kompis Endret 13. desember 2008 av hproslan Lenke til kommentar
Kiruk Skrevet 13. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2008 Men er det ikke andre mennesker i spillet også? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Uansett så ville det vært færre psykiatriske pasienter hadde WoW aldri blitt lansert. Sorry, men dette utsagnet er ikke noe annet enn en stor pose med hestemøkk, kumøkk og menneskemøkk kvernet sammen og eltet ut i denne setningen. For det første har du ingen tall som støtter dette utsagnet, for det andre, har allerede instituttet (i tyskland, var det ikke?) sagt at de fleste som kommer dit lider ikke av avhengighet, men små sosiale antenner. Vennligst kom med noe som støtter slike utsagt, før du ødelegger enhver diskusjon på denne måten. Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Så det er bedre at jeg sitter og se på tv en hel kveld enn å sitte og spille wow en hel kveld? Hvorfor er dette det eneste alternativet? Hvis det virkelig er slik er vel det noe av problemet.... Ikke eneste nei, men det er det veldig mange mennesker gjør. De kommer hjem fra jobb, rydder litt, begynner å lage mat, spiser middag også sitter de de 4-5 timene før de legger seg. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Dersom det var slik at antallet pasienter holdt seg stabilt (ikke økte unormalt) kunne jeg ha tenkt at det var snakk om at mange av pasientene spilte MMO-spill. Men når det er en brå økning og flertallet av de nye tilfellende er relatert til WoW så er det ikke snakk om noe annet enn at flere pasienter genereres. Alle de alternative årsakene du nevner kan en enkelt finne ut om de gir en god forklaring eller ikke. Uansett så ville det vært færre psykiatriske pasienter hadde WoW aldri blitt lansert. Jeg er ikke imot bruk, men jeg er imot misbruk - det er det som fører til negativ publisitet også. Men igjen drar du konklusjoner ut etter 1 faktor fremfor å overveie og reflekterer at der finnes andre faktorer å ta med i beregning. WoW kan være en faktor men som vanlig legger jeg stor tvil på at WoW alene er årsaken. Har du forøvrig beviser på dette? Dvs en brå økning etter at WoW ble lansert? Jeg tviler sterkt på at det hadde vært færre tilfeller men det hadde kanskje vært færre som hadde fått hjelp for andre problemer de har som gjør at de flykter til en virtuel verden. Det jeg tar i betraktning er at: Antall psykiatriske pasienter øker brått og Majoriteten av disse nytilfellene er relatert til World of Warcraft Tror dermed det ikke er så mye å tvile over om WoW er en faktor eller ikke. Lenke til kommentar
Kiruk Skrevet 13. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2008 Men hvor tar du dette i fra? Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 når et dataspill, kommer fremfor mennesker, da er man ute og kjører.. noe av det mest irriterende er når man sier: "ohh sry ass, jeg spiller" da kan du ikke kalle han en kompis Pff, klart du kan. Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Jeg har selv sosiale problemer fra før.. Wow gjorde det verken bedre eller verre.. Eller jeg ville faktisk si at det gjorde det bedre, jeg har aldri vært så sosial som etter jeg begynte å spille wow, for de jeg spiller med møter jeg i RL også.. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Men hvor tar du dette i fra? Ja det lurer jeg og på. Forøvrig har det vært ufattelig mye usikkerhet i den siste tiden, både med økonomien, økning av kriminaliteten, terrortrusler og terrorutføringe, krig etc etc. Det er ufattelig mange ting i verden som kan bidra til økning av psykologiske problemer. Så jeg skal se en rimelig dyp studie rundt dette som klarer å eliminere alle mulige faktorer og dermed konkluderer at det er WoW som er skylden. Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Så det er bedre at jeg sitter og se på tv en hel kveld enn å sitte og spille wow en hel kveld? Hvorfor er dette det eneste alternativet? Hvis det virkelig er slik er vel det noe av problemet.... Ikke eneste nei, men det er det veldig mange mennesker gjør. De kommer hjem fra jobb, rydder litt, begynner å lage mat, spiser middag også sitter de de 4-5 timene før de legger seg. Ja, det finnes sikkert noen som lever slik (selv om jeg ikke kjenner eller har hørt om noen).. og det er jo i så fall en veldig trist tilværelse syns jeg. Men jeg skjønner ikke hvorfor dette er "forsvaret" eller motargumentet til en som kanskje bruker litt vel mye tid på WoW. Det at det evt. er de som ikke gjør noe annet utenom jobb en å sitte å se på TV hele kvelden hver dag gjør det jo ikke noe bedre å sitte å spille WoW hele kvelden hver dag, og som nevnt hvis det reellt sett er alternativet for deg er jo det noe a problemet. Uansett hva din "hobby" eller lidenskap er så er det så mange ting man kan bruke tid på - å la en ting oppsluke alt annet er ikke bra. Gå på kino, gå en skitur, ta et malekurs, dans, les en bok, dra på besøk til noen venner, arranger en picknick, gå på konsert, ta dykkersertifikat, dra på stranden, sov i telt osv osv.... variasjon er sunt. Og en ting er jeg helt sikker på (og gjelder også meg som og er en ivrig spiller): om 2-3-5 år... så kommer du garantert IKKE til å tenke "Jeg skulle ønske jeg hadde brukt mer tid på WoW". Men kanskje vi vil ønske at vi hadde brukt litt mindre... Endret 15. desember 2008 av pax1 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Jeg har selv sosiale problemer fra før.. Wow gjorde det verken bedre eller verre.. Eller jeg ville faktisk si at det gjorde det bedre, jeg har aldri vært så sosial som etter jeg begynte å spille wow, for de jeg spiller med møter jeg i RL også.. Jeg kan råkjøre uten å krasje også, det beviser at råkjøring ikke er farlig. Eller? Bear^, Jeg ser ikke for meg så veldig mange mulige årsaker når en spillansering fører til at kapasiteten sprenges av en hel rekke nye pasienter som sliter med akkurat dette spillet. Det betyr ikke nødvendigvis at WoW er verre enn spilleautomater og nettpoker men kanskje at flere benytter seg av det. pax1, Er enig der.. Argumentasjon som "det er bedre enn å drikke seg full" og "det er bedre enn å bare se på TV istedenfor" kommer ikke akkurat fra de minst avhengige. Men det er vanskelig å være ærlig med seg selv.. Lenke til kommentar
anettehe Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 sånn for å spore av/tilbake til topic. Fordelen med å ha IRL venner i samme guild er jo også stor. Ofte kan to kamerater komme over for å spille WoW sammen, samtidig har vi ofte på film og lager oss middag/bestiller noe mat. Har vi meldt oss på et raid eller en happening holder vi oss til det som regel, men har ei venninne som konstant sier nei til å være med folk å finne på noe og da blir man litt lei til slutt. Vi dukker iallefall opp om det er noe:-P cluet er at wow fort har blitt veldig sosialt, jeg ser ikke forskjellen på om man har symøte, og ser på tv eller om fem venner sitter med laptoper, spiller wow og ser på tv. instanser med folk som er i samme rom er forøvrig mye enklere:-P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå