Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilken type kabel?

Anbefalte innlegg

Skal legge nye nettverks kabler i hele huset.

Nå ligger det kat 5e og 5 her, så siden jeg skal flytte alt utstyret til kjellern og rydde opp i surret så blir det nye kabler.

Spørsmålet blir, hvilken type UTP skal jeg velge, Kat 6 eller noen annen. Har ikke funnet kat 7 som utp. Det eneste kravet jeg stiller er at samme kategori finnes i utendørskabel. Noen tips på levrandører som har dette, eller enda bedre forhandlere til slutt brukere.

Skal kjøre 100mb nett og av og til 1000mb på et par av kablene mellom server og switch.

Christian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det no mer stress å legge skjermede kabler, har hørt om det gjøres feil blir signalet helt "fucka"Den vil fungere som en antenne.

Ellers så tror jeg at jeg fant noen somlager utendørskabel i kat 6. Faktisk så ville ikke de i en annen butikk selge meg kat 5 vanlig kabel hvis jeg skulle legge den ute, de mente det var for risikabelt.

En liten ting til, noen jeg snakket med mente det kunne bli skummelt med over 10 nettverkskabler på husveggen ved lyn nedslag? syns det hørtes veldig rart ut...

Lenke til kommentar

Det er ikkje noko stort problem å legga skjerma kabel, men det er noko drit å terminera. Det er heller ingen grunn til å legge sjerma kabel i eit bolighus. (bortsett frå lexcom home el. tilsvarander der man kjøyrer tv signal på cat.7)

Det går fint å legge vanlig cat.5 ute, men den bør ligge beskytta i eit rør, kanal eleer tilsvarande. cat.5 berekna på påvegs montering har endå bedre beskyttelse.

Men viss man skal gjøre det skikkelig, så er kabel berekna for utandørs montering det einaste valget. Minuset er at den er ein god del dyrare.

Når det gjelder faren for lynnedslag, så er den økte rissikoen minimal. Det er mykje farligare å ha ei antennemast på taket.

Lenke til kommentar

Lyn kan være et problem, ikke nødvendigvis som nedslag, men som induserte spenninger når lynet er nære nok. Fikk erfare det i fjor, har et nettverkskort med en IC som rett og slett fikk blåst av topplokket! Og mine kabler er innendørs. Tror kanskje skjermede kabler vil beskytte noe bedre.

Lenke til kommentar

Sjangsen for at heile maskinen går til h.... fordi lynet slår ned i strømnettet er mangen ganger større enn at du får problemer med iduserte spenninger i netverket dit under tordenvær.

Det er (i 99% av tilfella) ikkje behov for skjerma kabel i eit bolighus.

Å bruke pengane på eit grovvern i sikringsskapet og eit finvern ved pcen er ein mykje bedre invistering.

Eg har vært og retta feil flere gonger etter lynnedslag. Det verste eg har sett var at patronsikringer var skutt ut gjennom døra på sikringskapet, og sto fast inni veggen på andre siden av rommet.

Hos ein kunde fant vi bare nokre små plastbiter igjen av det som ein gong hadde vært ein NT boks.

Ein kolega av meg var ute på feil hos ein kunde. På stoveveggen var det ei svart stripa, og på gulvet låg nokre små kobberperler. Det var alt som var igjenn av inntakskabelen for tlf.

Lenke til kommentar

hmm, det blir nok kat 6 instalasjon inne og utendørskabel av noen type ute det er fuktig luft der den skal ligge på huset.

ellers når det gjelder lyn nedslag så er den eneste erfaringen at routern ble grilla...

nå er det vern i sikringskap og foran alt som ar med data å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...