Gå til innhold

Hvordan står det til med Tsjernobyl?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gidder ikke svare deg før du hoster opp en eneste kilde på dine påstander.

Skal grave opp noe i morgen, minn meg på det. Ellers håper jeg du tar muligheten til å lese litt om saken selv også, ikke bare kreve kilder av andre, så kan du se at endel av påstandene du fremmer er mildt sagt overdrevne.

AtW

Lenke til kommentar
....lol? Har du i det hele tatt tatt deg tid til å lese linkene jeg har lagt opp? :p

Hvilke av linkene er det du mener forsvarer noen av de mer usaklige påstandene her i trådene? Feks den nevnte "Europa kunne blitt ubeboelig"? Eller alle i verden kunne lidd et radioaktivt ragnarokk, det er fint at du finner kilder og ser dokumentarer, men du overdriver allikevel sterkt konsekvensene av radioaktivitet. Som nevnt, jeg skal finne noen kilder når eg kommer hjem fra jobb.

AtW

Lenke til kommentar
Gidder ikke svare deg før du hoster opp en eneste kilde på dine påstander.

http://www.chernobyl.info/index.php?userha...D=714&lID=2

Som man ser her er stårlingsdosen fra tsjernobyl ca 10 ganger høyere totalt i forhold til hiroshime og nagasaki. Som hadde en samlet yield på ca 40 kilotonn. Mao en 25-part av en megatonn. Område som regnes som ubeboelig etter tsernobyl er 30 km i radius, om man deler det evnt på areal, så tilsvarer 25 ganger mer radioaktivitet 150 km. Nå er rikitgnok det et stort fylke om man regner slik direkte (omtrent på størrelse med finnmark?), og slike ulykker har gjerne mere utslipp enn en bombe tilsvarende størrelse (vesentlig mer enn en lufftdetonert, som tidligere nevnt), samtidig er det slik at en større eksploson vil være renere, og det er et begrenset antall materialer tilgjengelig som kan fisjonere, dermed blir det en renere eksplosjon om den blir større (foruten at det antakelig er umulig å få til i praksis). Videre vil veldig mye av enerigen være nærme reaktoren, mao mye av det ekstra radioaktive materiale vil gå til å gjøre områdene nærmest enda mer ubeboelig, istedet for å gjøre et større område ubeboelig. Samlet sett mener jeg dette summerer opp til ca fylkesnivå. Ihvertfall langt unna noen "europa ubeboelig"-nivå.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...