.Lagrange. Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 Vel, de må for det første sikre stedet, hvis ikke får vi radioaktiv ørken her i Europa. For det andre søker jo folk stadig "kulere" steder å reise på ferie, folk skal overgå hverandre i særhet og ekstrem-ferier. Det er klart at slike folk tiltrekkes Tsjernobylområdet, spesielt nå som "det begynner å roe seg" - folk glemmer skrekken og dysser ned faren som utgjør radioaktivitet. Men det er klart at stedet har en helt særegen "aura" og burde få lov til å stå der alene og forlatt. Etter vi får opp en heidundrende sarkofag, kan det blomstre dyreliv der i flere år til Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg har alltid fascinert meg av Tsjernobyl, men har aldri helt satt meg inn i det. Er det slik at de har bygget et "hus" over hele reaktoren? Om så, dette må da ha vært utrolig farlig arbeid? Lenke til kommentar
Kexxy er sexxy! Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg har alltid fascinert meg av Tsjernobyl, men har aldri helt satt meg inn i det. Er det slik at de har bygget et "hus" over hele reaktoren? Om så, dette må da ha vært utrolig farlig arbeid? Det er på en måte et hus de har bygd over, ja. Det var ekstremt farlig arbeid, er nok mange tusen folk som døde pga at de ikke hadde beskyttelse osv. Etter som jeg har lest på sidene til "kidofspeed" eller noe sånt, så lenge man holdt seg på veien så er det lite radioaktivitet. Så også noe om at når reaktoren sprengtes, så kunne noen av trærne være røde pga radioaktivitet! :O Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Søk på YouTube. To veldig gode dokumentarer fra Tsjernobyl (staves Chernobyl på engelsk, hvis du skal søke) fra National Geographic Channel eller Discovery. Den ene handler om hva som førte til eksplosjonen, den andre handler om Sovjetunionens siste store krig. Altså hvordfan tusenvis av mennesker opplevde eksplosjonens konsekvenser, hvordan de brukte fjern styrte bulldozere, kledde seg i rustninger av bly, havnet på sykehus, myndighetenes hemmelighold osv... Begge er ekstremt gode. Fryser på ryggen når jeg ser dem. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Fant 2 stk, "Disaster at Chernobyl" og "Chernobyl, Life in The Dead Zone" Noen som har sett disse? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 I tillegg til de to jeg nevnte, så er det en natur-dokumentar fra Animal Planet. Den handler om en familie forlatte huskatter, rever og andre dyr som lever i området rundt den forbudte byen. Men det handler altså om dyr, ikke teknikk. Meget interessant alt sammen. Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Fant 2 stk, "Disaster at Chernobyl" og "Chernobyl, Life in The Dead Zone" Noen som har sett disse? Ja, og jeg anbefaler dem alle sammen Søk også på chernobyl heart, program om barna som lever i området, og de genetiske mutasjonene de har blitt utsatt for. Disaster at Chernobyl er et program fra discovery channel, men det skal finnes et som er laget av national geographic også (hvor du har en "Countdown to disaster" point of view til saken, for de som har sett litt på NGC og kjenner til formatet). Så har du "battle of chernobyl" som nylig gikk på nrk3, og en hel del andre du sikkert finner om du tar et søk på en torrentside eller 2 Den første jeg noen sinne så, var en BBC Horizon produksjon fra 1990-tallet, "Inside Chernobyls sarcophagus". Skremmende å tenke på at den har stått i den samme jævlig dårlig standen helt siden den dokumentaren ble laget. Ser her inne på min eksterne harddisk, "NOVA back to chernobyl" er også ganske interessant å se på. Finnes vanvittig mye spennende å se på, men kun enkelte klarer å skille seg ut. F.eks Chernobyl Heart - og BBC horizon. Og ikke minst battle of chernobyl Endret 11. januar 2009 av .Lagrange. Lenke til kommentar
KeikoPunisher Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 dette her virka jævlig interessangt, får lese mer om det i morgen når jeg har tid :!: men det er fett at det har klart å utvikle seg et dyreliv der. den nye regnskogen kanskje hehe, hadde vært kjipt å flytte tilbake til tsjernobyl og finne en bjørneflokk inne på kjøkkenet Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg så nettopp "Disaster at Chernobyl". Tenkte se den andre nå Takker for tips! Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg så en fin dokumentar på Animal Planet.Den handlet om dyrelivet innenfor den forbudte sonen, og i byen Pripyat. Hovedpersonen var en huskatt som hadde et helt hus for seg selv og kattungene. Det var også ulv og bjørn. Dyrelivet der borte er rett og slett utrolig. Dyra lever ikke lenge nok til å få kreft, i motsetning til mennesker som ofte runder 80. Strålingsnivåene var generellt høye, og pelsen ble full av radioaktivt støv. Alder har ingenting å si! Hunder som for eksempel lever i rundt 10 år kan ofte få kreft. Samme gjelder andre dyr. Det den dokumentaren setter fokus på er at vi har veldig liten kunnskap om hva små strålingsdoser gjør med organismer... Værre enn kreftfaren (som mange dyr, og også til en viss grad mennesker) kan "formere seg ut av" (mange dør? Javel. Da lager vi masse barn...), er vel faren for skade på videreført arvestoff. .Lagrange.: Ser at du i postene dine virker *veldig* redd for Chernobyl. Ja, Chernobyl er noe dritt, og det er ikke sunt å oppholde seg nære reaktoren (eller i områdene rundt over lengre tid), men det er ikke en voldsom trussel for Europas befolkning. Jeg skal selv på kurs i strålevern resten av uka, regner med å få lære litt om Chernobyl da... Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Kilder, knut? http://en.wikipedia.org/wiki/S.T.A.L.K.E.R. Lenke til kommentar
pxK Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Grunnen til at Tsjernobyl er så veldig fascinerende er imo er at det er virker så urealistisk at noe sånt skal skje men det har skjedde. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Vet ikke om alle har fått det med seg, for det ble offentliggjort i nyere tid etterhvert som dokumentene ble deklassifisert: Hele Europa holdt på å bli ubebolig. Ikke nok med at man hadde en brann, der radioaktiv røyk steg opp og ble til skyer, men hvis den klovarme lavaen hadde smeltet seg ned til grunnvannet, ville den termiske reaksjonen (som når du søler vann på en kokeplate) laget en eksplosjon mange ganger større enn Hiroshima. Tenk på all den radioaktive røyken, da! Lenke til kommentar
pxK Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Film som handler litt om saken. http://video.google.com/videoplay?docid=-5384001427276447319 Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Vet ikke om alle har fått det med seg, for det ble offentliggjort i nyere tid etterhvert som dokumentene ble deklassifisert: Hele Europa holdt på å bli ubebolig. Ikke nok med at man hadde en brann, der radioaktiv røyk steg opp og ble til skyer, men hvis den klovarme lavaen hadde smeltet seg ned til grunnvannet, ville den termiske reaksjonen (som når du søler vann på en kokeplate) laget en eksplosjon mange ganger større enn Hiroshima. Tenk på all den radioaktive røyken, da! Vil gjerne se en kilde på "hele Europa holdt på å bli ubeboelig". Lenke til kommentar
pxK Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Sjekk filmen jeg postet, 1 og halv time om tsjernobyl. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 her står forresten en god del forlatt utstyr som har blitt brukt under og etter Tsjernobyl-ulykken. Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 radioaktiv støv ble spredt da tsjernobyl eksploderte, den dag i dag så blir sauer nord for oslo sjekket for radioaktivitet, dette fordi støvet la seg på bakken, trukken inn i jordet og dermed så blir gresset påvirket og deretter sauene som spiser dette. Har ikke kilder på dette, siden vi hadde om dette på skolen for et par år siden. Lenke til kommentar
fox Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 sauer og spesielt elger pga de spiser mose(heter det mose?) som suger alt radioaktiv inn seg. Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 radioaktiv støv ble spredt da tsjernobyl eksploderte, den dag i dag så blir sauer nord for oslo sjekket for radioaktivitet, dette fordi støvet la seg på bakken, trukken inn i jordet og dermed så blir gresset påvirket og deretter sauene som spiser dette. Har ikke kilder på dette, siden vi hadde om dette på skolen for et par år siden. Nuvel, det trekkes ikke inn i jorden i den forstand Men plantene trekker det inn i systemet via røttene (altså vann) - og lav / sopp er svært absorberende når det kommer til alle former forurensing. Her står det masse om naturens opptak av radioaktive isotoper etter tsjernobyl, og også dyrenes påvirkning. Opptaket av radiocesium i ulike planter varierte sterkt. Gjennomgående tok lav opp mest, gras mye mindre, urter ennå mindre og busker og trær minst. Dyrelivet i fjell og skog fikk i seg nedfallet gjennom føden, og næringsvalget ble avgjørende for belastningen avspeilet i becquerel-verdier i kjøttet. Det første året var alle viltarter rammet. Ryper og andre planteetende fugler beiter ferske plantedeler med lite forurensning, og disse fikk lave nivåer allerede etter 1-2 år. [...] I ferskvann overføres også radiocesium via næringskjedene slik at radioaktiviteten i fisk bestemmes av fiskens diett og hvor mye den spiser. De første månedene etter Tsjernobyl-nedfallet økte radioaktiviteten raskt i ferskvannsfisk i innsjøer berørt av nedfallet. I Høysjøen, Nord-Trøndelag, har utviklingen i ørret og røye blitt fulgt med årlige innsamlinger siden 1986. (...) Innholdet av radioaktivt cesium er (...) fremdeles 4-8 ganger høyere enn hva det var høsten 1985, før Tsjernobyl¬-ned¬fallet. Her står det forøvrig mer om hvilke deler av Norge som ble utsatt for størst mengde stråling: Link til statens strålevern Og her er en litt guffen ting å tenke på; http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_o...nmark/1.2580322 Denne grå bygningen inneholder store mengder med radioaktivt avfall fra atomubåter som har vært aktive rundt Kolahalvøya. I god russisk stil har de hevet opp et forbudt område skilt og latt hele dritten forfalle... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå