Gå til innhold

Hvordan står det til med Tsjernobyl?

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan det går med den nye sarkofagen til Tsjernobyl?

Jeg har vært ganske aktiv innen Tsjernobylinformasjon, jeg finner Tsjernobyl utrolig fascinerende og skremmende! Det faktum at betongstrukturen rundt har gått ut på dato for lenge siden, og faren for kollaps er stor.... Tenk de mengdene plutonium som er inni der! Så nettopp en av de bedre Tsjernobyldokumentarene for n-te gang på nrk3 nå nettopp, og ble inspirert. Husker jeg leste en artikkel om den nye sarkofagen rundt 20års "jubileet", men noe må da begynne å skje der snart?

Hvem er det som invisterer milliardene? Hvordan går de fram og bygger den nye sarkofagen? Er det snakk om at de skal fjerne det høyst radioaktive brennstoffet etter oppsett av ny sarkofag? Hva er det å tjene på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei gjennom hardcore googling fant jeg følgende på hjemmesiden til EBRD (European Bank for Reconstrucion and Development):

The implementation

At the beginning of 2005, the SIP entered its final stage. All major Chernobyl site infrastructure facilities and programmes (radiation and industrial protection, medical training, emergency response) have since been completed. These facilities and programmes ensure adequate protection of people during the construction activities, which have commenced. Site services in the construction zone have been renewed and a change facility constructed.

A comprehensive monitoring system (nuclear, radiation and seismic) as well as the site access control and physical protection system are under construction and scheduled for completion in 2008.

In early 2007 a programme consisting of a series of challenging measures to increase the stability of the existing shelter has been successfully completed. These measures, performed under extremely difficult conditions, inside and outside the shelter, are designed to reduce the risk of a collapse which would whirl up large amounts of contaminated dust and complicate any further activities on site. The stabilisation measures were essentially completed on time and in budget (with an overall cost of around USD 50 million)

The tender process for the New Safe Confinement - the largest component of the SIP - is complete and contract signature is scheduled for September 2007.

The New Safe Confinement will confine radioactive material within the shelter and isolate it from incoming rainwater and snow . The shelter will be protected from further degradation or collapse caused by adverse weather, and radioactive dust will be confined inside.

The confinement is an enormous arch - with a span of 260 metres and height of 100 metres – and will enclose the existing “sarcophagus” and its radioactive contents for a period of a minimum of 100 years. It is being assembled away from unit 4 to limit workers’ radiation exposure . The arch-shaped confinement will be erected and slid into position over the old shelter. Once in place, safer working conditions will enable the deconstruction of unstable parts of the shelter and future dismantling and waste management activities.

Donor commitments

Today the EBRD-managed international assistance programmes in Chernobyl have received more than EUR 1 billion, which is delivered through the Chernobyl Shelter Fund (CSF) and the Nuclear Safety Account (NSA) respectively. Both programmes have been developed and carried out in close co-operation with the Ukraine authorities, whose commitment and support continue to be indispensable.

Dette vil jeg vite mer om! Og det står jo enda ikke noe om hvordan de skal få i hop den nye sarkofagen. Har mine mistanker om at de lar seg stopp av manglende teknologi i forhold til strålingsnivåene? Penger bør iallefall ikke være noe problem, når det trossalt står om Europas sikkerhet.

Lenke til kommentar
Kan plutoniumet i sarkofagen brukes til mindre koslige ting dersom russerne skulle bestemme seg for å bruke det? evt. andre land?

Det er veldig lite Plutonium i området rundt Tsjernobyl, så det er ikke noe problem.

Strålingen i området rundt Tsjernobyl har gått ganske mye ned, og det er ikke noe stort problem å oppholde seg der. Det er et rikt dyre og planteliv der.

De fortsatte å bruke de tre andre reaktorene på stedet etter ulykken, og den siste ble vel stengt ned i 2006 om jeg husker riktig.

jeg finner Tsjernobyl utrolig fascinerende og skremmende!

Synes ikke dette er så veldig skremmende.

Man må se det i lys av mangel på sikkerhetssystemer, flere av systemene som var operative var slått av, og grovt uforsvarlig oppførsel fra de som kontrollerte reaktoren.

Er det snakk om at de skal fjerne det høyst radioaktive brennstoffet etter oppsett av ny sarkofag? Hva er det å tjene på dette?

Nei, det skal bare ligge der. Det er også det tryggeste. Radioaktiviteten vil gradvis forsvinne (halveringstid). Det er mulig de demonterer de tre andre reaktorene som nå er deaktivert.

Lenke til kommentar

Nå er det jo selvfølgelig ikke plutonium RUNDT tsjernobyl, men det er mye inne i reaktoren.

Gradvis er jo en drøy underdrivelse da :p 250,000 år er vel halveringstiden til enkelte av isotopene.

Nei vel, jeg skal ikke skryte på meg noen kunnskaper om radioaktivitet foreløpig, men en slik usynlig fiende er ingen ting annet enn fascinerende og skremmende i mine øyne. At hele Tsjernobyl har vært innen fare for å rase ned er også skremmende. :)

Selvfølgelig florerer dyrelivet når mennesker forsvinner. Vi er vel hovedsak nr1 til at dyr forsvinner i dagens samfunn. Radioaktiviteten i området er heller ikke så stor, verst i området rundt reaktoren.

Lenke til kommentar
Nå er det jo selvfølgelig ikke plutonium RUNDT tsjernobyl, men det er mye inne i reaktoren.

Det er ikke i spesielt konsentrerte mengder inne i bygningen heller, og mesteparten er ikke såkalt våpen plutonium. Russerne har ikke noe problem å få fatt i renere Plutonium fra andre kilder. For terroristers del så vil det nok være enklere å prøve å få tak i noe via andre kanaler (andre land med teknologi som f.eks Pakistan)

Her har jeg forresten zoomet inn med Google Maps, slik at dere kan få de hvordan det ser ut nå (bilder fra 2008).

Her er selve reaktor fire med sarkofagen over:

http://maps.google.com/maps?f=q&hl=no&...mp;t=h&z=17

Her er byen Pripyat som ble fraflyttet dager etter ulykken. Der fikk alle bare beskjed om å dra, så det er veldig mye igjen der som viser hvordan ting var i en Sovjetisk velstående by. Nå viser det også hvordan ting vi har bygd forfaller iløpet av årene som går uten vedlikehold:

http://maps.google.com/maps?f=q&hl=no&...mp;t=h&z=16

Lenke til kommentar

Når reaktoren ble overopphetet, smeltet (for å forenkle situasjonen) mye av det som var i reaktoren sammen i til høyst radioaktiv magma, mens andre deler ble sprengt utover området. Denne magmaen har nå størknet og blitt avkjølt, og hvis noe faller over denne kan det spre høyst radioaktivt støv over hele europa. For de som kan enkel meteorologi kan slik finkornet støv hvirvle langt opp i atmosfæren og trekkes flere mil unna Ukraina. Radioaktivt støv er noe du IKKE vil innhalere, eller generelt være i nærheten av på en generell basis :)

Noen som har sett programmet om hvordan dyrelivet har vokst siden ulykken? Det gikk på animal planet for en tid tilbake. :) Ellers anbefaler jeg å ta et kjapt søk på "chernobyl" på div. torrent-sider, og lese bøker om det. En del nyere bøker er helt latterlig dårlige, men noen fra 90-tallet kan være verdt å lese.

Lenke til kommentar
Når reaktoren ble overopphetet, smeltet (for å forenkle situasjonen) mye av det som var i reaktoren sammen i til høyst radioaktiv magma, mens andre deler ble sprengt utover området. Denne magmaen har nå størknet og blitt avkjølt, og hvis noe faller over denne kan det spre høyst radioaktivt støv over hele europa. For de som kan enkel meteorologi kan slik finkornet støv hvirvle langt opp i atmosfæren og trekkes flere mil unna Ukraina. Radioaktivt støv er noe du IKKE vil innhalere, eller generelt være i nærheten av på en generell basis :)

Da bør de jo skynde seg å gjøre noe med det x) De kan jo begynne med å legge en diger duk over det hele :p

Lenke til kommentar

Jeg så en fin dokumentar på Animal Planet.

Den handlet om dyrelivet innenfor den forbudte sonen, og i byen Pripyat.

Hovedpersonen var en huskatt som hadde et helt hus for seg selv og kattungene. Det var også ulv og bjørn. Dyrelivet der borte er rett og slett utrolig.

Dyra lever ikke lenge nok til å få kreft, i motsetning til mennesker som ofte runder 80.

Strålingsnivåene var generellt høye, og pelsen ble full av radioaktivt støv.

Men det var ingen mutanter der.

Naturen har som kjent tatt tilbake hele byen. Ikke bare trær vokser ut gjennom takene, men husene er også bebodd av alle slags dyr.

Lenke til kommentar
Jeg så en fin dokumentar på Animal Planet.

Den handlet om dyrelivet innenfor den forbudte sonen, og i byen Pripyat.

Hovedpersonen var en huskatt som hadde et helt hus for seg selv og kattungene. Det var også ulv og bjørn. Dyrelivet der borte er rett og slett utrolig.

Dyra lever ikke lenge nok til å få kreft, i motsetning til mennesker som ofte runder 80.

Strålingsnivåene var generellt høye, og pelsen ble full av radioaktivt støv.

Alder har ingenting å si!

Hunder som for eksempel lever i rundt 10 år kan ofte få kreft. Samme gjelder andre dyr.

Det den dokumentaren setter fokus på er at vi har veldig liten kunnskap om hva små strålingsdoser gjør med organismer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...