frank_jarle Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Ser på mulighetene til å kjøpe hjemmekino. Har fått med meg testen som ble kjørt på TV2 Hjelper deg. Planen var å ikke bruke alt for mye, men en plassmellom 4 til 6-7 tusen kroner, for min del så er jo billigere bedre for lommeboken. Trenger derfor litt tilbakemelding fra dere lyd-folk der ute, eventuelt om dere kan anbefale en "full pakke" i samme prisklasse med høytalere og DVD-spiller. Yamaha RX-V463 m/Proson Event 6 pakke i Black Oak: http://www.surround.no/product/465170/__Ya..._Black_Oak.html Sony DAVDZ860W DVD-hjemmekinoanlegg: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=112896 Sony har full pakke, men jeg føler at høytalerne er litt "spinkle" og kanskje ikke et så fint møbel? Proson høytalerne ser ut til å være solide (nå er jeg ikke teknisk og skal ikke uttale meg om kvaliteten på elementene som er brukt) og ser ut til å ha mer å "ta i". Frank Lenke til kommentar
Nauz Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 (endret) Hei. For å være helt sikker på at du er klar over at de to pakkene du linker til er av to helt forskjellige kategorier, lister jeg opp en del grunleggende info som du sikkert kan, men skitt au. Sony anlegget som ble testet av tv2 hjelper deg, er en ferdigpakke med alt du trenger. Høytalerne er spesielt utvalgt til den kombinert forsterkeren/dvd-spilleren og tilhører det konseptet folk flest velger. Det er enkelt og koble opp, brukervenlig og krever ingen kunskap om lyd. Det "lydfolket" ofte utaler om slike pakker, er at de lever såkalt plastikk lyd siden pakken ikke består av "ekte løskomponenter". Den andre pakken du har sett på, er enpakke bestående av løskomponenter. Her får du med en forsterker som har i hovedoppgave og mate høytalere med lyd/strøm. Til en forsterker kan du koble til alt av "ekte høytalere" og avspillinere som feks dvd, blu-ray, tv-dekoder osv. Du kobler også tv`en din til forsterkeren. Kort sagt, så er forsterkeren midtpunktet som tar imot og sender ut lyd til de forskjellige høytalerne. Det første du burde bestemme deg for er om du ønsker en enkel ferdigpakke eller et system bestående av ekte hifi komponenter. Velger du sistnevnte, har du mulighet til å oppgradere, bytte ut komponenter senere dersom du får lyst til dette. Du har selvsagt også mulighet for å velge akkurat de høytalerne som passer deg best. Hvis vi sier at du velger å gå for en pakke bestående av løskomponenter, så trenger du en reciver(forsterker), høytalere og kabler. For å få den virkelig gode filmopplevelsen er det i stort sett alle tilfeller å suplere med en subwofer(bass). Er ingen expert på dette området, men et oppsett bestående av "ekte komponenter" vil i de fleste tilfeller gi bedre lyd. Det er en grunn til at mange lydinteriserte kaller slike ferdigpakker for plastikkhøytalere og at mange mener lyd ikke skal kjøpes der det selges kjøleskap. Lyd er uansett en smakssak og en slik ferdigpakke fra feks sony vil også gi god lyd i film, men hvis du virkelig ønsker deg kinolyd, ville jeg prøvd meg på en pakke bestående av løskomponenter. For å svare på spørsmålet ditt, så ville jeg valgt en høytalerpakke bestående av Dynavoice f-6 høytalere( samme prisklasse som Proson, men generelt bedre omtale). Forsterker er jeg usikker på i den prisklassen. Endret 8. desember 2008 av Nauz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå