Gå til innhold

Jeg skal visst ha en 32LG3000 - men hvorfor?

Anbefalte innlegg

Jeg skal ut og kjøpe meg en 32" TV. Budsjettet er ca kr 5000. Bruksområdet er først og fremst Playstation, Xbox og PC. TV-tittingen begrenser seg til stort sett til en fotballkamp i ny og ne.

Jeg er temmelig grønn når det gjelder TV'er. Men etter å ha lest litt både her på forumet og lignende steder, ser jeg at folk med samme behov og budsjett som meg ofte anbefales å kjøpe 32LG3000.

Dette ser jo ut som en fin TV, men hva er det som eventuelt gjør den bedre enn TV'er fra f eks Philips, Samsung eller Sony i samme prisklasse? For meg ser de fleste TV'ene i denne prisklassen ganske like ut på papiret. Har LG'en noen tekniske fortrinn, eller er det sånn at folk først og fremst anbefaler denne på bakgrunn av egne positive brukeropplevelser?

Håper noen kan hjelpe meg å bli litt klokere her. Begrunnede anbefalinger av andre TV'er i samme prisklasse er også velkomne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For meg ser de fleste TV'ene i denne prisklassen ganske like ut på papiret. Har LG'en noen tekniske fortrinn, eller er det sånn at folk først og fremst anbefaler denne på bakgrunn av egne positive brukeropplevelser?

Mitt inntrykk av LG, er basert på å se på dem på Elkjøp. De har rett og slett godt bilde i forhold til prisen. Naturtro bilde, ikke for glinsende og glorete som endel andre produsenter liker å presentere TV-ene med i butikken, uten at det blir grått og kontrastfattig. Og det er mitt nummer-1-råd når det gjelder valg av TV: Se dem selv i live, ikke bare les spsifikasjoner på internett.

Lenke til kommentar
Mitt inntrykk av LG, er basert på å se på dem på Elkjøp. De har rett og slett godt bilde i forhold til prisen. Naturtro bilde, ikke for glinsende og glorete som endel andre produsenter liker å presentere TV-ene med i butikken, uten at det blir grått og kontrastfattig. Og det er mitt nummer-1-råd når det gjelder valg av TV: Se dem selv i live, ikke bare les spsifikasjoner på internett.

Jeg planlegger å ta en tur i butikken og kikke på noen TV'er i virkeligheten, ja. Men tenkte jeg skulle skaffe meg litt grunnleggende info først, og kanskje sikte meg inn mot noen merker/modeller.

Hvis jeg oppfatter det riktig, er anbefalingene av LG basert på at folk synes at bildet er bra, men at det er vanskelig å peke på mer objektive, tekniske fortrinn (funksjoner, tilkoblingsmuligheter, pixelmapping etc). Stemmer?

Takk for svar. Men kan du forklare litt mer konkret hva det er man får mer av?

Kvalitet...

Joda, jeg antok at han ikke siktet til emballasje. :)

En annen ting: jeg ser at flere her (blant annet Jada-jada) anbefaler å legge i en tusenlapp ekstra og kjøpe LG6000 fremfor LG3000 dersom man har råd. LG6000 er for så vidt innenfor budsjettet mitt, men hva er det som evt gjør at den er verdt en tusenlapp ekstra (bortsett fra høyere kvalitet ;)).

Lenke til kommentar

Jo, det er litt vanskeligere enn det. Spørsmålet hans er: Hva er det kvaliteten består av? Hva konkret er det som gjør en LG bedre enn f.eks. en Samsung til samme pris, eller bedre enn en 1000 kr billigere Tatung, eller 1500kr billigere Teco og Mirai? Hva er det som gjør en LG6000 verdt å betale mer for enn LG3000?

Mitt svar er: Utover å telle tilkoblingskontakter, lese måleverdier for kontrast, lysstyrke og responstid, så kommer det subjektive inn. Hvilken TV liker man selv best, og hvilken synes man er best kjøp i forhold til prisen?

Lenke til kommentar

Spesifikasjoner er ikke veien du skal gå i jakten på en god tv og du kverulerer i din søken etter svar du ikke trenger. Du har et budsjett du skal kjøpe tv for og du henvender deg på et forum som for det meste består av entusiaster, folk som skal ha ny tv og noen nerder. Hvis du søker ingeniør kunnskap så har du rett og slett valgt feil portal. Det er ikke mange medlemmer her som sitter med et verksted fult av avansert måleutstyr.

Hvorfor er det slik at tv-er med så og si like spesifikasjoner kan vise helt forskjellig bilde og ikke minst i svært forskjellig kvalitet? Det handler om hvordan panelene er utviklet og hemmeligheten ligger som i god mat... I råvarene!

LG har laget tv-er i mange år, men det var først da flat tv-ene kom at de begynte å hevde seg som en av de beste. Hvis sant skal sies så lagde de ikke særlig gode CRT skjermer. En annen ting er at navnet LG ikke er et like velkjent merke som Sony, Pioneer og Samsung.

Dette er noe av grunnen til at deres tv-er er billigere enn de mer kjente merkene.

Med andre får du ganske enkelt mer for pengene! Hva mer trenger du egentlig å vite? Her kan uansett ikke finne annet enn råd. Valget er til syvende og sist... Ditt!

Endret av Bava
Lenke til kommentar

@Svinks:

Takk for saklig og greit svar. Du har forstått hva jeg lurer på. Vanligvis er det jo sånn med tekniske dingser at det finnes forskjeller som det går an å sette ord på og som ikke bare handler om subjektiv brukeropplevelse. Stiller man et lignende spørsmål om datamaskiner, mobiltelefoner, stereoutstyr eller for den saks skyld vaskemaskiner, får man stort sett begrunnede svar som forklarer hva som er de viktigste håndfaste forskjellene. Det kan virke som dette er vanskeligere når det gjelder TV'er, og at det dermed koker ned til et spørsmål om hva man liker. I så fall låter det veldig greit for min del. Da kan jeg bare ta en tur i butikken og velge ut fra hva jeg synes ser bra ut, uten å være redd for å kjøpe noe som er teknologisk underlegent.

@Jada-jada:

Andre folks positive brukererfaringer er noe av det jeg legger mest vekt på når jeg skal kjøpe ting som koster litt. Det var nettopp på grunn av sånne erfaringer at jeg hadde siktet meg inn på LG allerede før jeg startet denne tråden. Men jeg tenkte at noen kanskje kunne forklare hvorfor de liker LG bedre enn konkurrerende merker.

Jeg er enig med deg i at kvalitet koster. Sånn er det jo med det meste i verden. Men den motsatte sammenhengen finner man ikke alltid. Jeg er derfor litt skeptisk til utsagnet ditt om at "du får en bedre tv hvis du gir mer". I hvert fall hvis du mener at en dyrere TV alltid er bedre enn en billigere. Det selges mye dyr drit rundt omkring, og høy pris er ikke alltid noe sikkert kvalitetstegn. Det var derfor jeg lurte på hva det er som gjør LG6000 verdt en tusenlapp mer enn LG3000. Hvis det bare er design og et høyere modellnummer, sparer jeg nok heller den tusenlappen til bartenderen min.

@Bava:

Du kan trygt la måleutstyret ligge. Som jeg skrev innledningsvis, er jeg ganske grønn når det gjelder TV. Men jeg har fått med meg at mange er begeistret for LG, og tenkte at det kanskje var noen konkrete forskjeller mellom LG og andre TV'er, eller at noen kanskje kunne forklare hva det er de liker med LG. Jeg skjønner nå at det ikke er så lett, og det er helt greit.

Lenke til kommentar

Låter ikke som noen dårlig plan, nei. Nå kan det jo tenkes at det kommer noen innspill her fra folk som vet noe om disse TV'ene og har en mening om hvorfor det er verdt bruke tusen kroner mer på LG6000, så vi kan ikke helt utelukke at pengene går den veien.

Men jeg skal hilse ham uansett. :)

Lenke til kommentar
Låter ikke som noen dårlig plan, nei. Nå kan det jo tenkes at det kommer noen innspill her fra folk som vet noe om disse TV'ene og har en mening om hvorfor det er verdt bruke tusen kroner mer på LG6000, så vi kan ikke helt utelukke at pengene går den veien.

Men jeg skal hilse ham uansett. :)

Argumentet er jo at LG6000 har et nyere panel og en bedre bildeprosessor som igjen gir deg bedre bildekvalitet/ sortnivå kontra LG3000.. Man får rett og slett en bedre skjerm.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Takker for nyttig info. Som sagt, har jeg ikke så god greie på TV, men med andre produkter er det jo ofte sånn at dyrere modeller har samme de grunnkomponentene som de litt billigere, og at det kun er design og tilleggsfunksjoner som er forskjellig. Da jeg kikket på spesifikasjonene for de to LG'ene, kunne jeg ikke se noen annen forskjell enn at LG6000 har støtte for bluetooth, noe som ikke er viktig for meg. Bedre panel og bildeprosessor kan derimot fort være verdt en tusenlapp ekstra.

Jeg tar en tur innom butikken i dag og ser på dem. Hvis jeg er i stand til å se noen forskjell i bildekvaliteten, blir det nok en LG6000.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...