Itw Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Heisann Vet ikke om noen her inne har gjort dette før, men prøver og lufte noen av spørsmålene mine her fordet. Først og fremst, så kan alle som nå har tenkt og si, at man må ikke åpne kamraet, det er magi osv inni der, som vanelig dødelige hender ødelegger, legge fra seg de tankene:) (Kunne fortsettet med denne en stund, da alt som er inni ett kamra er hellig i enkeltes nærvær, men anyway er ikke av den oppfatningen) Har kamraet til overs etter en tja uheldig Ebay handel i de sene natte-timene, og etter siom at k-m kamraet kom ut så er jo ikke det verdt noe uansett... Så har funnet noen gode linker på hvordan man går fra, guide som det også heter: Begynn med denne fram til steg 11: Xdeltax.com Der etter fortsett med denne så slipper man og lodde:) Fra pentaxforums Ser jo rimelig enkelt ut det der ja:) Så spørsmål: 1. Må jeg ha ett ferdig kuttet IR filter for og erstatte det gammle anti IR filtret med, eller kan jeg nøye meg med ett IR filter jeg skrur på objektivet? 2. Om jeg må ha ett slikt IR filter for og erstatte med, hvor kjøper man ett slikt ett i rett dimensjon? 3. Noen her inne som har gjort dette før? Har en aning, om at vist jeg ikke setter ett IR filter inni, men utenpå objektivet, vil jeg ikke kunne se noe gjennom søkeren, da den IR filtret ikke slipper gjennom noe vanlelig lys? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Har en aning, om at vist jeg ikke setter ett IR filter inni, men utenpå objektivet, vil jeg ikke kunne se noe gjennom søkeren, da den IR filtret ikke slipper gjennom noe vanlelig lys? Har lite å bidra med, men dette er i det minste en riktig antakelse. IR-filtrene er kullsorte, fordi de i realiteten er "synlig lys filtre". Om du kan sette filtret foran brikken, kan du bruke søkeren til å komponere med, men du har fortsatt utfordringer med lysmåling og fokus. I den IR-tråden jeg antar du hentet inspirasjonen fra, lenket jeg til en sjappe som selger cut-off filtre for bla. Nikon D70, som har en mer eller mindre identisk brikke som K110 - uten at det er noen som helst garanti for at det kommer til å passe, men du kan jo spørre dem. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 6. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2008 Ja har googlet og lest noe, om at man kan instille lysmåleren rett for IR på poentax kamraer. Var innom det her under min googling men glemte selvfølgelig og lagre siden, men finner den nok igjenn. Var blandt annet lysmåling og autofokus man kunne stille rett inn. Skal se om jeg finner tilbake til den tråden, har den vell i mone innlegg:) Lenke til kommentar
# offline Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Du har K110D og ? Sjekk om du får solgt K110D først og heller kjøp Sigma SD-14(hvis du har K10D/GX-10/K20D/GX-20 fra før). Han som kjøpte K10D'en min, solgte K100D'en sin for 1800kr. inkl. kitobjektiv. Da kan du ta IR foto og gode fargefoto med foveon sensor. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 6. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2008 Har GX-10 og K100d også i hus, så var litt det med samme objektiv som var tanken.. Sigma SD-14... forklar nermere? Ett ferdig IR kamra fra butikken eller? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 (endret) Sjekk Sigma tråden. Venstre: SD-14 med IR cut/støv filter. Høyre: Uten filter. Edit: Her er en som modder og selger dSLR for IR fotografering. Fordelen med å få K100D'en moddet slik som i linken over er at du slipper filter utenpå objektivet. Han erstatter det originale filteret på sensoren(som filtrerer bort IR lys) med ett filter som filtrerer bort synlig lys. Han justerer AF slik at fokus blir riktig. Ulempen med dette er at du har ett kamera som kun kan brukes til IR. Fordelen med Sigma SD-14, du har ett kamera som kan gjøre begge deler. Sigma 17-70mm er ett godt objektiv. Jeg har tenkt en stund på å kjøpe makro objektiv til Pentax, men nå blir jeg heller å kjøpe Sigma 105 evt. 150mm til SD-14 istedet. Dette er p.g.a. bildekvaliteten til SD-14. Den bruker samme batteri og lader som GX-10. Bruker også 2,5mm minijack til fjernutløser. Ulemper: Treg overføringshastighet, bruker CF kort, kan ikke AF eller bruke søkeren ved bruk av IR filter*, ikke IR skala på objektivet. *Dette er ved bruk av f.eks. Hoya 72R filter. Du kan ta IR foto uten ett slikt filter, men da får du både IR lys og synlig lys inn på sensoren. Under ser du ett eksempel. Tok dette bildet uten IR/støvfilteret, hadde ikke noe filter montert på objektivet. Justerte fargekanalene i Camera RAW. Endret 7. desember 2008 av NorthPentax Lenke til kommentar
Itw Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 Nah trur k110d'n ligger veldig tynt ann ennå Blir for lang prosess og kjøpe nytt og selge osv.. Er bedre og mekke da, er jo bare en skrue her og der og vips.. Klart må jo få tak i tilpasset IR filter da.. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Du trenger ikke å stresse. Du får ikke tatt gode IR bilder før ut i februar når sola dukker opp igjen . Har hatt postnummer 9600 i 19 år, vet hvor kjipt det er. Men på en annen side, du kan ta IR bilder døgnet rundt på sommeren :!: Lenke til kommentar
Itw Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) Se der, god tid og feilsøke på, når jeg mekker noe feil inni kamraet:) Entet det, og om det funker med engang, så ja da må jeg ut og reise og finne sol... Men hvor stort filter må jeg kjøpe for og kappe til 28mm x 22mm x 2.2mm Må jo være en glass mann dom kan det da? Endret 7. desember 2008 av Itw Lenke til kommentar
Itw Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2009 Da har jeg fått alt jeg tror jeg trenger i hus. Fikk kjøpt IR filter ferdig kappet av en kar på pentaxforums. Så fort jeg finner tid så vil mitt flunkende nye K110d bli plukket i småbiter:) Skal se om jeg får mekket en guide av det når jeg først gjør det. Har desverre en lei tendens til og bli for ivri når jeg setterigang, at jeg glemmer og dokumentere.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå