Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Generalforsamling -hva innebærer egentlig dette?

khvm

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har spekulert i aksjer over noen år nå. Sitter for øvrig inne med et par hundre tusen i fem ulike selskaper.

Jeg har under min tid på børsen mottatt en del innkallinger til generalforsamling i de ulike selskapene, men aldri egentlig tatt meg bryet ved å dra dit, da jeg ser for meg at det vil være overrepresentert med middelaldrende menn i dress og slips. Selv er jeg 22 år gammel og student.

Nå har det seg for øvrig slik at vi er inne i en nedgangsperiode, som jeg også har fått føle på kroppen.

Bør jeg derfor dra på generalforsamlingen, som jeg er innkalt til i midten av desember? Hva går egentlig en slik generalforsamling ut på primært?

Takk for svar :

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generalforsamlingen er det øverste styrende organ i et AS eller ASA. Er en del viktige beslutninger som kun generalforsamlingen har myndighet til å vedta, styret velges av generalforsamlingen osv.

Man har typisk 1 stemme per aksje man eier, såfremt man ikke har spesielle typer aksjer uten stemmerett, men det er ikke så utbredt blandt børsnoterte selskaper i Norge. Som en småaksjonær så har du egentlig utrolig lite du skulle ha sagt i avstemmingene på en generalforsamling, der er det de store aksjonærene som i realiteten bestemmer. Men det kan sikkert være mye å lære av å møte på generalforsamlingen, og kanskje du kan klare å få karret til deg et rekesmørbrød eller to. :) Hvis du bor i byen den avholdes i og har tid til overs, så bare dra. :)

Lenke til kommentar

Får å finne ut kva for selskap ein skal kjøpe aksjer i (og då kva for generalforsamlingar ein skal gå i) nytter ein forholdstalet P/E. P står for price, aksjens kostpris og E står for Eat. Forholdstalet viser altså kor mykje ein betaler for retten til å møte på generalforsamlingen i forhold til matserveringen. Eg trur dette var nevnt i Aksjeskolen frå Hegnar Media.

Lenke til kommentar

Det er jo en utmerket arbitrasjemulighet! La meg utdype:

Det rekesmørbrødet man spiser må jo kunne anses som en form for utbytte (skattefritt!). Problemet er jo bare at man ikke blir rikere av utbytte. Altså, rekesmørbrødet kjøpes jo av selskapet man eier, slik at man som eier av selskapet faktisk er med og betaler for rekesmørbrødet. Den samlede verdien av selskapets aksjer faller da i verdi med summen av kostnaden for alle rekesmørbrødene. MEN! Saken er jo den at rettigheten til å spise rekesmørbrød ikke er betinget av hvor mange aksjer man eier, og det er her arbitrasjemuligheten ligger. Dersom man kjøper en enkelt aksje så vil prisen for den i de aller fleste tilfeller være lavere enn den diskonterte nåverdien av alle fremtidige rekesmørbrød man kan spise, og da har man en klassisk arbitrasjemulighet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...