Gå til innhold

[Løst]Bytte RAM på bærbar acer 6920g

sondredh94

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en acer 6920g kjøpt på elprice i mai. denne har fungert fint til for ca. en måned siden da jeg begynte å få masse bluescreens CRC errors og feilmeldinger helt tilfeldig. De bluescreenene jeg har fått flest ganger er MEMORY_MANAGEMENT og IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL. Jeg har også fått

"Probable memory error: back up your data now" i vistas problemrapporter og løsninger.

Jeg testet minnet med MemTest86+ og det fant 2519 (er ikke det litt mye?) errors men fikk ikke fullført fordi det kræsjet ( kom til test 3).

Jeg har nå bestilt meg en 1tb disk for å ta backup. Jeg lurer på 2 ting:

1.Kan filene bli skadet ved at jeg kopierer de fra en maskin med dårlig RAM til en extern disk (Mange store filer som jeg har lastet ned i det siste har CRC error og er ødelagte)

2. Hva bør jeg gjøre med RAMen? bør jeg spørre elprice om de kan sette inn ny (garanti) eller bør jeg kjøpe og sette inn RAMen selv(hasje peiling kosn)?

Endret av sondredh94
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det helt åpenbart en reklamasjon da RAM er en del av laptop produktet (dersom det er det den ble levert med originalt).

Ser ingen grunn til at du skal ta dette på egen kappe ved å kjøpre ny ram.

For alt vi vet kan det være hovedkort/minnekontroller det er feil på istedet for rammen selv.

Med tanke på backup av filer fra denne med memory errors mener jeg det er en dårlig idé. Som du sier du kan få CRC error i de o.l som vil gjøre backupen av data ubruklig for deg.

Ville heller da tatt ut disken av den og kjørt kopiering/backup/image av den via en annen maskin.

Enkleste ville vært å montere den i et 2.5" usb disk kabinett - kople den til en annen PC og foreta backup fra den på denne.

Om 25xx feil er "mye" , du skal ikke ha en eneste feil i memtest86.

Om maskinen har to ram brikker kan du prøve selv med å fjerne brikke 1 / brikke 2 vekselsvis - slik at maskinen kjøre med 1.stk ram modul , bytte mellom minne spor - til du får kjørt en memtest86 uten feil . Får du til dette kan du jo ta backup direkte fra laptoppen til eksterndisk.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Om de bytter RAM på elprice lokalt eller sender den videre kan jeg ikke svare på.

Uansett : Det gis generellt i utgangspunktet ingen garanti for dine egne brukerdata/filer når du leverer inn en laptop på garanti/reklamasjon (samme hvilken forhandler/produsent)dersom det ikke er spesifikt ingått en avtale om dette på forhånd.

At de tar backup av data for deg vil du isåfall måtte stå for kostnadsmessig selv (dersom de tar på seg denne servicen vel og merke).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...