Colb Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 i læreplanen står det jeg må forstå z regelen, men i boka mi står det absolutt ikke noe om z regelen. noen som har tid til å forklare meg den litt enkelt? kun til 2kj formål? På forhånd takk Lenke til kommentar
GeO Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) Har du sett spenningsrekken, der redoksparene er rangert etter økende standard reduksjonspotensial? Z-regelen kan brukes da, og forteller hvilke reaksjoner som er spontane. Et utsnitt av spenningsrekken kan se slik ut: Zn2+ + 2e- = Zn(s), E0 = -0,76 2H+ + 2e- = H2(g), E0 = 0 (per definisjon) Cu2+ + 2e- = Cu(s), E0 = 0,16 Her kan vi tegne en Z mellom Zn2+, Zn(s), H+ og H2(g), og det betyr at Zn(s) reagerer spontant med H+, mao. vil sink løse seg opp i syre (reaktantene står i "spissene" til Z-en, og er de som forbindes av den diagonale streken). Når du kombinerer to reaksjoner i henhold til Z-regelen, så er det derfor den øverste som skal snus: Zn(s) + 2H+ = Zn2+ + H2(g), E0celle = 0 - (-0,76) = 0,76 Du kan ikke tegne en Z mellom Cu(s) og H+ på samme måte, noe som er riktig siden kobber ikke løser seg opp i syre. Det Z-regelen forteller, er altså at enhver halvreaksjon er spontan i den retningen den står skrevet, hvis den kombineres med en annen halvreaksjon som står høyere i rekken (og som dermed har lavere E0). Jeg er ikke noen spesielt stor fan av Z-regelen. For det første krever den at du har en liste over redokspar som er sortert etter økende E0. Det er like vanlig at de er sortert alfabetisk etter stoffene som inngår, eller kanskje du støter på en spenningsrekke som er sortert etter synkende E0? Dessuten synes jeg ikke den fremmer forståelse på noen bra måte - jeg foretrekker ihvertfall å bare sammenligne verdien av reduksjonspotensialet for de to halvreaksjonene, og så si at den halvreaksjonen med størst E0 er spontan i den retningen den står, mens den andre snus. Men selvsagt - hva du selv foretrekker, er opp til deg. Endret 7. desember 2008 av TwinMOS Lenke til kommentar
Colb Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 Ahh! takker! nå forsto jeg hva de mente med z regelen, men forklaringen din på hvorfor den er slik, fungerer mye bedre hjertelig takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå