Gå til innhold

Bør man ha 2 like minnebrikker

Jada002

Anbefalte innlegg

Hei

Etter å ha vært litt for ivrig med trekkern oppi kassa mi har den ene av mine 2Gig minne moduler tatt kvelden. Når jeg booter teller den sjelden opp mer enn 250MB eller rundt der før den henger. Skjermkortet og hovedkort tok også kvelden, men der har jeg lite annet valg enn å kjøpe nytt. Når det gjelder minne så har jeg da et spm.

Minne selges ser det ut som, alltid som sett med to like minnebrikker. Hva taper jeg på å ikke kjøpe nytt minne og bare bruke den ene som fungerer. Interleave utgår såvidt jeg har forstått, men har dette store ytelses konsekvenser.

For ordens skyld så er det snakk om Corsair dominator 2x 2GB moduler om det har noe å si for svaret.

-Jarle

Endret av Jada002
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket brikkesett har du? Det går ann å kjøre ram av 2 forskjellige produsenter på PC'en, men du kan være uheldig å oppdage at det ikke fungerer. Nvidia sine brikkesett er ofte vriene å bruke to forskjellige RAM merker på, men gikk for meg da ;) Har du brikkesett fra Intel er det derimot mye større sjanse for at mixing av brikker fungerer. Håper dette hjalp :)

Endret av henrik343
Lenke til kommentar
Hvis man skal kjøre dual-channel bør man vel ha like brikker.

(Men "mister" man en av brikkene hvis man kjører DC? Så hvis man kjører 2x1024 i DC så har systemet bare 1 GB til rådighet? Eller har dette endret seg i det siste?)

Hva tenker du på da? En ram brikke som er DC og en som er SC? Eller tenker du på DC ram mix med forskjellige merker?

Endret av henrik343
Lenke til kommentar

Nei du mister ikke RAM ved Dual Channel bruk... Det som skjer er at hver brikke står da på egen kanal.

Sammenlignet forskjell er det som to vanntanker som skal fylles med vann og rørene er kanalene.

Rørene kan bare overføre så mye av gangen og for å fylle to tanker så istedet for å koble begge tankene på ett rør så kobler du de 2 forskjellige rør og kjører begge på fullt trykk, ergo får du fyllt begge like raskt.

Slik funker Dual Channel kan du si, bare at du har overføringer begge veier :p

Lenke til kommentar

Kjører begge settene fortsatt DC hvis jeg har 4x1 GB, selv om Windows ikke får utnyttet det? Altså, jeg får nytten av DC på 3 GB?

Den siste GB blir bare ignorert av OSet liksom?

Eller tilsvarende på 2x2 GB. Den siste gigabyten blir bare utelatt uten at det går ut over ytelsen?

Lenke til kommentar

Vet ikke om den ekstra gb med ram vil gjøre noe spesiell ytelsesforskjell, men du kan jo alltid teste det ut selv. Selv mener jeg at oppstart av pc'en er litt raskere med 4 gb ram, selvom man har 32bit OS (etter hva jeg husker fra test i HjemmePC). Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...