Gå til innhold

Ønsker kommentarer til rimelig HTPC

Anbefalte innlegg

Jeg lagde en tråd i HTPC-forumet, men ser at dette kategorien kan gi litt andre innspill :)

Maskinen skal være stille, og god nok til å spille det meste av filmer. Dataspill osv er ikke nødvendig.

Her er hva jeg har landet på så langt.

Kabinett: Antec Fusion Remote Silver

Hovedkort: Gigabyte GA-MA78GM-S2H

Strømforsyning: Nexus NX-5000 500W

CPU: ???

Minne: ???

Harddisk: Seagate Barracuda 7200.11 1,5 TB

- Trenger forslag til CPU (det finnes så mange typer, og hvilken klokkehastighet trengs?)

- Er det vits å gå for kvalitetsminne, eller kan jeg bare sortere på pris?

- Er 2 GB nok for en stund?

- Vil dette oppsettet bli godt nok til å spille av det meste av filmer?

- Vil oppsettet bli støysvakt?

- Er det noe annet i oppsettet jeg bør revurdere (noe med delene som tilsier at de bør byttes ut? Er AMD rett valg?)

- Har jeg glemt noe som trengs i en HTPC?

Når det gjelder skjerm- og lydkort, forsøker jeg først med det integrerte, hvis det ikke er godt nok prøver jeg på det jeg har liggende, og i verste fall oppgraderer senere.

TV-tuner venter jeg med inntil videre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er kanskje på bærtur nå, men følger det ikke med strømforsyning til Antec Fusion? Fusion leveres med 430W, mens Fusion Mini kommer med 350W i følge prisguiden.

AMD er nok veien å gå for en ren HTPC. 780G brikkesettet skal være meget godt på dekoding av film.

Som CPU bør du velge noe med lav TDP. Jeg har desverre ikke så godt oversikt over ytelsen på AMD's CPUer, og det er sikkert noen andre her som kan hjelpe deg bedre. Men jeg vil tro noe ala Athlon X2 4850BE (45W) vil være det beste. Det finnes også et par Phenom X4 og Athlon X2 Black Edt. med TDP på 65W. Dog er jeg usikker på hvordan Phenom er til HTPC - og du må uansett ta et valg mellom TDP og ytelse.

2GB fungerer vel sagtens ok, særlig siden du ikke skal spille. Men ellers er prisene på minnebrikker veldig lav nå, så det er vel sagtens like greit å gå for et sett med 4GB. Kommer jo litt an på budsjettet ditt. Ellers kan du velge det billigste minnet du finner, for jeg er rimelig sikker på at du ikke har tenkt til å overklokke en HTPC ;)

Støynivået vet jeg lite om siden jeg ikke har erfaring med Antec sine HTPC-kabinetter. Men det er da lov å håpe at de har satt inn noen støysvake vifter. Og skulle viftene være bråkete, så er det ikke noen stor sak å bytte dem ut (skjønt det kanskje er litt irriterende).

Hva med DVD-spiller/brenner? Hopper du på BlueRay-bølgen, eller klarer du deg med en vanlig DVD-brenner enn så lenge?

Lenke til kommentar

Takk for flott svar :D

Tror Antec har lansert nye kabinetter uten PSU. Blir litt rotete når det eneste som skiller navnet til ny og gammel generasjon er at '430' har blitt byttet ut med 'Remote', og at forskjellen på Silver og Black er mer enn fargene, men skal sjekke dette mer nøye før jeg bestiller.

Er TDP effekttrekk?

Maskinen skal nok ikke overklokkes på en stund nei, da jeg ikke ser for meg at jeg har særlig behov for mest mulig ytelse. Kanskje underklokking er aktuelt for å få den til å bli roligere? :) Dette finnes kanskje forøvrig innebygd i nyere CPUer?

Viftene har visst en innstillingsmulighet, og dersom de bråker for mye er det vel bare å lodde inn en motstand i serie eller bytte ut som du sier.

Jeg tror jeg greier meg med en DVD-spiller jeg har liggende med det første, og så kan jeg heller oppgradere til BlueRay når det blir billigere en gang :)

Nytt spørsmål: dersom det er god kjøling i kabinettet, kan jeg greie meg uten vifte på CPUen? Og er det vanlig at hovedkortene har noen form for regulering av CPU-vifta?

Lenke til kommentar

Ok, jeg undersøkte ikke kabinettet så nøye, sjekket bare raskt i prisguiden.

Ang. PSUen så har jeg hørt lite om denne, men i HW.no's test leser jeg at den mangler 80+ sertifisering og at den støyer noe ved høyere belastninger. Personlig hadde jeg nok valgt en som kommer litt bedre ut i tester, feks en fra Corsair, MIST eller Chill Innovation. Modulære kabler er nok også en stor fordel i et trangt HTPC-kabinett, men da blir prisen også noe høyere.

TDP er max effekttrekk ja.

Ja, det skal vel være mulig å kjøle CPUen passivt dersom det er nok luftflyt i kabinettet og du har plass til en tilstrekkelig stor kjøler. Men jeg tviler litt på at du får dyttet en stor nok inn i et slikt kabinett.

AMD's CPUer benytter noe de kaller "Cool n' Quiet" (samme som Intel's "SpeedStep") som regulerer klokkehastigheten på CPUen automatisk etter behov. Jeg vet faktisk ikke om boxed-viftene til AMD (eller Intel for den del) reguleres automatisk. Har aldri brukt disse kjølerene selv.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...